آیین بزرگداشت شهروز ملک آرایی بازیگر تئاتر، گوینده دوبلاژ و خواننده ایرانی همراه با رونمایی از مستند «مُلک شهروز» برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - مستند مُلک شهروز، پرتره شهروز ملک آرایی تهیه شده در شبکه مستند است. این مستند از ابتدای زندگی هنری تا اکنون «شهروز ملک آرایی» را به تصویر کشیده است. محسن یزدی مدیر شبکه مستند درباره ساخت ملک شهروز گفت: اقای شهروز ملک ارایی از پیشکسوتان حوزه دوبله ایران هستند و بسیاری از هم نسلان ما با صدای ایشان خاطره دارند. دوبله‌های ماندگار ایشان و دیگر پیشکسوتان صداپیشگی بخشی از گذشته‌ی کودکان نسل‌های قدیم ایرانی را با خود همراه دارند. محسن یزدی گفت: ما تصمیم گرفتیم با همکاری رادیو سلسله مستند‌های پرتره‌ی پیشکسوتان دوبله رو تهیه کنیم تا علاوه بر تقدیر از این بزرگان، مجموعه اثری ماندگار در حوزه دوبله داشته باشیم.

مستند ملک شهروز به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی در ۵۲ دقیقه تهیه شده است.

توکلی درباره این مستند گفت: تهیه‌ی «ملک شهروز» در سال ۱۳۹۹ شروع شد و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آماده پخش شد، اما، چون با مدیران شبکه مستند درباره برگزاری مراسم بزرگداشت جناب شهروز ملک آرایی توافق داشتیم، برای پخش از تلویزیون تامل کردیم تا پس از برگزاری برنامه بزرگداشت، پخش شود.

این کارگردان ادامه داد: شهروز مُلک‌آرایی زادهٔ ۱۳۲۰ در ملایر هنرمندی است که به تیپ سازی‌های فوق العاده اش در عالم دوبله شهرت دارد. کارتون‌های زیادی رو ایشون صداپیشگی کردند. من خودم عاشق صدای آقا ببره در دهکده حیوانات بودم. من حتی نسخه اصلی این کارتون‌ها رو هم دیدم و به واقع به خوبی دوبله اقای ملک آرایی صدا گذاری نشده بودند.

شهروز ملک ارایی به تواضع و مهربانی بین همکارانش معروف است. علی همت مومیوند پیشکسوت دوبله در حاشیه برگزاری بزرگداشت گفت: من هیچ وقت اولین برخورد خودم رو با آقای ملک آرایی فراموش نمیکنم. چنان آرامشی به من داد که من تمام اضطرابهایم را رها کرده و با اشتیاق فراوانی به کارم ادامه دادم.

شهروز ملک آرایی در کنار صداپیشگی به بازیگری هم پرداخته است و از اثار ماندگار او نقش قیس بن سعد در فیلم امام علی ع و نقش رضا شاه در فیلم سرداران جنگل بود. جواد پزشکیان در این باره میگوید: شهروز ملک آرایی تیپ گویی‌های خوبی دارد. یعنی در جایی که باید خشن باشد و یا مهربان باشد، نوع دوبله‌اش هم همین را نشان میدهد. او بازیگر تئاتر بوده و اصلا از تئاتر و سینما وارد عرصه دوبله شد. یعنی به خواسته کارگردان فیلم شهروز جای خودش در فیلم صحبت کرد و همین راه او را به عرصه صدا پیشگی باز کرد.

شهروز مُلک‌آرایی متولد ۱۳۲۰ در ملایر است. او دوبلور باسابقه و بازیگر ایرانی است. وی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۳ یعنی در سن ۱۳ سالگی به پیشنهاد یکی از دوستان خانوادگی اش برای شرکت در کلاس‌های آواز به تهران آمد. سپس وارد عرصه تئاتر، بازیگری و صداپیشگی شد. از آثار برجسته او میتوان به کاپیتان لینچ در گالیور، جان کوچولو در رابین هود و اقای روپی در تنسی تاکسی دو اشاره کرد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.