باشگاه خبرنگاران جوان- سید جعفر تشکری هاشمی گفت: در مصوبه شورای شهر تهران برای طرح ترافیک به صراحت قید شده که حرکت خودرو در محدوده طرح ترافیک به عنوان عارضه محسوب می شود ،مبلغی هم تحت عنوان عوارض لحاظ شده است و منطبق بر اصل عدالت اجتماعی است.
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، کسی که می خواهد برای تردد از محدوده طرح ترافيك استفاده کند طبیعی است باید قواعدی را رعایت کند؛ البته در مصوبات قبلی شورا تعدادی از روزها مشخص شد تا افراد بدون پرداخت وجه بتوانند در محدوده كاهش آلودگي هوا تردد کنند و وارد محدوده های زوج يا فرد سابق بشوند اینکه با عنوان عدالت بخواهیم قواعد اجتماعی را نادیده بگیریم درست نیست.
تشکری هاشمی گفت: طرح ترافیک فعلی مدل خوبی نیست و بارها هم اعلام کردیم و نیاز است ساختار آن بازنگری شود و چگونگی تردد خودروها، نابسامان بودن موتورسیکلت ها باید بررسی شود؛ همچنین مشاهده می شود که خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک آزادانه فعالیت می کنند اما به معنی مجاز بودن نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوره قبلی؛ خودروها در صورت ورود غیرمجاز باید مبلغی را پرداخت می کردند كه موضوعی بی اثر بود و زمینه ساز تخلفات دیگر اما در مصوبه اخیر قید شده که اگر خودرویی به صورت غیرمجاز وارد طرح شود حتما باید مورد اعمال قانون پلیس قرار گیرد.
اما احمد علوی عضو دیگر شورای شهر در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هم اکنون خودروهای گران قیمت برای ورود به طرح ترافیک یک مبلغ خاصی را پرداخت می کنند و خودروهای پایین تر هم همان مبلغ برایشان لحاظ می شود، این عادلانه نیست زیرا عدالت به معنای پرداخت مبلغ یکسان نیست.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، کسی که خودروی میلیاردی دارد، طبیعتا باید مبلغ بیشتری را پرداخت کند اما سیستم فعلی طرح ترافیک طوری بنا شده که افراد پولدار به راحتی عوارض خریداری می کنند و مشکلی ندارند و آن نفری که مشکل مالی دارد حتی برای امور درمانی هم نمیتواند وارد طرح ترافیک شود.
علوی گفت: در شرایط کنونی خودروهای پلاک شهرستان ملزم نیستند که داخل تهران عوارض سالیانه خود را پرداخت کنند. چون تا زمانی که در سایت تهران من باکس لازم را باز نکنند، عوارض برای آنها محاسبه نمی شود. یعنی جایی نیست که این عوارض ثبت قطعی شود.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، هنگامی که مالکان خودروهای پلاک شهرستان برای پرداخت عوارض سالیانه به شهرداری شهر خود مراجعه می کنند، چون سیستم یکپارچه وجود ندارد، عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک تهران برای آنها لحاظ نمی شود.
علوی گفت: در این شرایط این خودروها، به صورت رایگان در تهران تردد میکنند و لازم است این سیستم یکپارچه شود و روی سیستم سایر شهرها هم عوارض ثبت شود. همچنین می توان پلاک این خودروها و میزان تردد را به پلیس اعلام کرد تا برای جریمه اقدام شود.
گفتنی است به دلیل یکپارچه نبودن سیستم مدیریت شهری در کشور، خودروهای پلاک شهرستانی که در تهران تردد می کنند، هنگام گرفتن عوارض سالانه از شهرداری شهر خودشان، هزینه ای بابت تردد در محدوه طرح ترافیک تهران پرداخت نمی کنند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/