رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از واکسینه شدن بیش از ۲۰۰ هزار قطعه طیور دامی در استان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - دکتر شهرام شرقی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار قطعه انواع طیور بومی در روستا‌های سراسر استان مقابل بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور است و در صورت بروز، خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم مرغ در گله‌های صنعتی و بومی را بر جای خواهد گذاشت.

او گفت: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود دارد و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود و واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز این بیماری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی علائم بیماری نیوکاسل را به سه شکل گوارشی با علایم زخم در دستگاه گوارش، اسهال بیشتر به رنگ سبز، عصبی با علایم افتادگی بالها، خواب آلودگی، گوشه گیری، کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علایم صدا‌های غیر طبیعی تنفسی و سختی در تنفس اعلام کرد و از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی استان خواست در صورت مشاهده علایم یادشده مراتب را با سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان گذارند.

شرقی گفت: در خراسان رضوی هزار و ۷۶۵ واحد مرغداری فعال گوشتی به ظرفیت ۲۸ میلیون قطعه در هر دوره و ۲۶۷ واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.