در روز‌های اخیر مخاطبان فضای مجازی شاهد تلاش مذبوحانه شبکه BBC فارسی برای ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی با رمز زبان فارسی بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان - کشورما پر است از اقوام مختلف با زبان هایی شیرین از ترک، عرب، کرد و بلوچ گرفته تا ترکمن، لر، گیلک، بختیاری و گویش های دیگر و زبان های شیرینی که همه و همه دوست داشتنی اند اما این که چه گویشی داریم یا چه زبانی، مهم نیست مهم این است که همه هم وطنیم و کشورمان ایران است و برای این که بتوانیم دوستت دارم هایمان را به یکدیگر بگوییم پل ارتباطی مان زبانی است شیرین به نام فارسی. اما چند روزی می شود که شبکه های «بی‌بی‌سی»، «ایران‌اینترنشنال»، «العربیه» و چند رسانه غربی و عربی دیگر در تلاشی مشترک به دنبال راه‌اندازی کارزاری ضدایرانی با عنوان «مَنو فارسی» هستند . اگر اهل گردش روزانه در فضای مجازی باشید، حتما در روزهای اخیر چشم‌تان به هشتگ‌هایی همچون «منوفارسی»، «منوقندپارسی»، «قندپارسی» و... خورده است. 


بررسی‌ها به واسطه ابزارهای تحت وب "trackmyhashtag" و "brandmentions" و "hashtagify" نشان می‌دهد که میزان ترند این هشتگ از عدد ۸ در یک ماه اخیر به ۴۴.۷ در یک هفته اخیر رسیده است.

هشتگ های ترند شده

همچنین، در یک هفته اخیر میزان لایک‌های این هشتگ به ۱۷۲.۱ هزار، میزان به اشتراک‌گذاری آن به ۵.۹ هزار و میزان مشارکت در آن به ۱۸۶هزار رسیده است.

حمله به زبان فارسی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین میزان هشتگ‌های مرتبط شناخته‌شده با «منوفارسی»: «قند_پارسی»، «منو_فارسی»، «ترکان_صفوی»، «ایران»، «ایران_جعلی»، «عیران_جعلی» و... است. همچنین در ابرکلمات این هشتگ عباراتی چون «بدنبال حذف»، «اقوام ایرانی»، «حذف زبان»، «زبان تحصیلی» و... بیشتر دیده می‌شوند. 

حمله ضد انقلاب  به زبان فارسی

هشتگ ها

 
ماجرا از کجا شروع شد
ظاهرا داستان از روایت یک کارشناس و فعال اجتماعی گیلک آغاز می‌شود و در یکی از بخش‌های خبری بی‌بی‌سی، مجری از طریق تماس تصویری از آن کارشناس می‌خواهد تا از رنج و سرکوب نیاموختن زبان مادری‌اش و مشکل‌ساز شدن این مسئله در ارتباط با نسل‌های قبلی به دلیل ندانستن زبان فارسی از یک سو و از سوی دیگر نیاموختن زبان مادری توسط نسل جدید بگوید. این تکه از گفت‌وگوی  این شبکه،با کپشن قندپارسی و کام‌های تلخ؛ روایت رنج اقلیت‌های زبانی ایران با هشتگ#منوفارسی منتشر شد. در این بین شبکه العربیه ، ایران اینترنشنال و چند شبکه دیگر هم از مردم خواستند که هشتگ منو فارسی را داغ کنند و با این کار بین اقوام ایرانی که زبان مشترک فارسی دارند اختلاف بیندازند. البته کاربران ایرانی در مقابل این هشتگ از #قندپارسی استفاده کردند و فارسی زبان ملی کشور دانستند.

از زاویه دیگر رسانه ها به نظر می‌رسد ماجرا پس از انتشار یک توییت توسط یک رسانه خارجی شدت گرفت؛ صفحه العربیه فارسی در توییتر چند روز پیش لینک کارزاری توییتری با عنوان «رنج به دلیل زبان مادری با هشتگ #منوفارسی» را به اشتراک گذاشت و انگار خاکستر ماجرایی کهنه بار دیگر شعله‌ور شد.

توئیت العربیه فارسی

زبان رسمی

اساسا داشتن زبان رسمی به معنای به حاشیه راندن زبان و گویش های دیگر اقوام نیست کما این که در ایران ما  می بینیم بسیاری از اقوام ایرانی اعم از آذری، لر، کرد، گیلک و غیره به گویش خاص خود سخن می گویند و از این بابت هیچ مشکل یا محدودیتی متوجه کسی نیست و در همه کشورها ،مکاتبات و تحصیل با زبان رسمی اتفاق می افتد به طور مثال در فرانسه با وجود داشتن زبان های مختلف زبان فرانسوی زبان رسمی مکاتبات و تحصیل در این کشور است و در بسیاری از کشورهای دیگر هم همین شرایط حکمفرماست.

میلاد عظیمی، نویسنده و منتقد ادبی در این بین درخصوص هشتگ «منوفارسی» نوشته است: «مدتی است که کارزار و هشتگی راه افتاده به اسم# منوفارسی و ذیل آن در مذمت ستم زبان فارسی و «رنج اقلیت‌های زبانی در ایران» می‌گویند و می‌نویسند. بی‌بی‌سی فارسی سلسله‌جنبان و آتش‌بیار این کارزار است. پیداست که در پی کدام هدف هستند و چه بیرقی را باد می‌زنند و مرا با آن کار نیست.

به نظرم اما از این هیاهوها نباید دل بد کرد. بلکه می‌توان از همین تهدیدها فرصت ساخت؛ فرصت تقویت انسجام و وحدت ملی. فرصت بسط وفاق ملی. اگر این کارزاری که ضد ایران و زبان فارسی به راه انداخته‌اند، نتیجه‌اش این باشد که دوستاران ایران و زبان فارسی هشیارتر شوند و بهانه به دست این و آن ندهند، مبارک است. می‌دانم که رندان درهرحال بهانه‌ای خواهند جست اما احتیاط و پرهیز از مواضع تهمت، شرط عقل و حزم است. 

روزگار غریبی است. روزگار خیال‌اندیشی و کژبینی. روزگار سیطره سیاست بر همه‌چیز. باید با هزار دقت و وسواس گام زد. برای مثال می‌گویم. شوخی با لباس و زبان و لهجه اقوام، در فیلم و سریال، موجب برخی کژخوانی‌ها و سوءتفاهم‌ها می‌شود و دستمایه تفتین بدخواهان. این بهانه را کاملا باید از دست آنان گرفت. در این موضوع باید احتیاط و وسواس فراوان داشت. 

 نتیجه این کارزار و هشتگ برای ما باید این باشد که ایمان بیاوریم که تقویت زبان فارسی، به‌عنوان زبان رسمی و رابط بین‌الاقوامی، هیچ ملازمتی با تضعیف زبان‌ها و گویش‌های دیگر ندارد. که فرهنگ بومی و فولکلور و زبان مادری اقوام ایرانی سخت مغتنم و محترم است. سرمایه ملی است و حفظ و ترویج آن وظیفه ملی است.»

همچنین در این بین یک زبان‌شناس یادآوری کرد: «یادآوری این نکته که چندزبانگی از تک‌زبانگی رایج‌تره، احتمالا در طول تاریخ بشر هم همین‌طور بوده، و به مراتب هم سود بیشتری برای بشر داره. نیازی نیست فرض کنیم فقط یه زبان باید وجود داشته باشه و بعد دعوا کنیم کدوم»

علیرضا حسن‌زاده، پژوهشگر و رییس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم در واکنش به این ماجرا نوشت: «فارسی زبان همه اقوام ایرانی‌ست. اخیراً یکی از خبرگزاری‌های خارجی و بیگانه درصدد ایجاد تضاد میان زبان فارسی و زبان‌های اقوام ایرانی بر آمده‌است و با یک فراخوان خواسته تا خاطراتی را که یاد قند فارسی را تلخ می‌کند برای آن ارسال دارند. اما باید گفت که زبان فارسی زبانی نژادی نیست، بلکه زبانی میان‌قومی است که همه اقوام ایرانی از کرد و بلوچ و ترک و تالش و گیلک و مازنی و لر و ترکمن و عرب و بختیاری و غیره در بالندگی و بلوغ آن نقشی غیر قابل انکار داشته‌اند. نقشه پراکندگی قومی ادبیات فارسی با شاعرانی چون شهریار و صائب تبریزی و مولانا و نظامی گنجوی و حزین لاهیجی و سایه و باباطاهر همدانی و غیره شاهد این ادعا است. زبان فارسی آیینه فرهنگ اقوام ایرانی و وحدت و همبستگی انکارناپذیر آنان است، زبانی که در شعر شاعران بزرگی چون حافظ و مولانا به برابری همه انسان‌ها فراتر از رنگ و نژاد تاکید دارد. زبانی که شاعرانی چون گوته اولین بار ایده گفت‌وگوی شرق و غرب را از آن الهام گرفته‌اند.»

این در حالی است که در موج برخی قومیت‌گرایی‌ها سندهایی از روح مشترک زبان فارسی با دیگر زبان‌های قومی نیز منتشر شد. علی هژبری، کارشناس میراث فرهنگی در این میان بخشی از «مسالک و ممالک» را در واکنش به این ماجرا به اشتراک گذاشت: «مردمان گرمسیر ایشان را سه زبان است پارسی که با یکدیگر گویند و اگرچه در ناصیت‌ها تفاوتی باشد همه یکسان بود همه پارسی، زبان یکدیگر بدانند و لغت پوشیده نماند.

سده ۴ ه.ق اصطخری، ابواسحاق ابراهیم ۱۳۴۷، مسالک و ممالک، ایرج افشار، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ دوم، ص ۱۲۰»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پای چند زبان به هشتگ «منوفارسی» در روزهای اخیر باز شده است؛ حدود ۸۷ درصد از مطالبی که با این هشتگ منتشر شدند به زبان فارسی، حدود ۱۰ درصد به زبان انگلیسی، حدود ۲ درصد به زبان ترکی آذربایجانی و کمتر از یک درصد به زبان ترکی بوده‌اند.

آمار

«منوفارسی» حتی مسئولان دولتی را نیز دست به کار کرد؛ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی این ماجرا در مطلبی با عنوان «فارسی عزیز؛ زبان همه ما» نوشت: «کارزاری در مجاز راه انداخته‌اند؛ منوفارسی، خیلی فکر کرده‌اند شاید از آستین خیانتکارشان چیزی دربیاورند که رودست نداشته باشد. شعبده کرده‌اند. با میراث مشترک صدها میلیون‌نفر درافتاده‌اند. 

ابتذال، مخرج مشترک همه ایده‌های ضدایرانی‌شان بود اما این یکی روی همه را سفید کرد، مدت‌هاست می‌اندیشیدند چگونه با این فرهنگ ظلم‌ستیز و آزاده‌پرور باید درافتاد. به هر دستاورد مردم این سرزمین رنگ تردید و شبهه زدند. در اصالت هر بیت غرورآفرینی که هر ایرانی در هر جای جهان سرود تشکیک کردند. غرور ایرانی را هدف گرفتند تا اراده‌اش را که ذلیل‌شان کرده است خرد کنند. 

والله خیر الماکرین.

حالا فکرشان را گرد کرده‌اند کجا را بزنیم که کارستان کنیم. رفته‌اند سراغ پیوند مشترک، رود جاری فرهنگ چندهزارساله و دیوار بلند نفوذناپذیر و استوار زبان فارسی. خیال خام. زبان فارسی زبان همه اقوام ایران است، عزت ماست، ترکان و کردها و لرها و بلوچ‌ها و عرب‌ها و ترکمن‌ها و هر قوم دیگری در این سرزمین افتخارش این است که چنین گنج ارزشمندی دارد. فارسی نه تنها جای هیچ زبانی را تنگ نکرده است که مانایی و پایایی این زبان و زبان‌های قومی وابسته به یکدیگر است. 

شاهکارهای بی‌تکرار ادب فارسی را کسانی آفریده‌اند که زبان‌ قوم‌شان فارسی نبوده است. اصلا فارسی زبان هیچ قومی نیست. ابن بطوطه در سفرنامه‌اش زبان فارسی را از شمال آفریقا تا دریای چین زنده می‌داند. 

شما حقیرتر از آنید که با چنین فرهنگ سترگی درافتید. 

شاعران پارسی‌گو هنرشان را در جامعه زیبای این زبان، ماندگار و نام خود را در سایه بزرگی این زبان جاودانه کرده‌اند. زبان فارسی میراث مشترک همه اقوام ایران است و نگاه‌بان این نعمت بی‌بدیل همه ایرانیان هستند.»

اما «منوفارسی» برای برخی چهره‌های فرهنگی هم حاشیه‌ساز شد. 

مجری رسانه ایران اینترنشنال اخیرا درخصوص محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران چنین توییتی نوشت: «آن ویدیو حیرت‌انگیز شفیعی کدکنی که دست به دست می‌شود سراسر توهین است. 

چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم؟ 

خانه‌اش ویران باد!» 

ماجرا اما این بود که صفحه محمدرضا شفیعی کدکنی در طی آن‌چه در روزهای اخیر رخ داد، صحبت‌هایی را از این چهره فرهنگی - مربوط به یکی از کلاس‌های درسش در سال ۹۷ - منتشر کرد که بخشی از سخنانش را در ادامه می‌خوانیم: «در وقتی [انگلیسی‌ها] به زبان فارسی مسلّط شدند، گفتند: گور بابای زبان فارسی! شما زبان فارسی برایتان خوب نیست. می‌دانستند که زبان فارسی شاهنامه دارد، مثنوی دارد، سعدی دارد، حافظ دارد، نظامی دارد.

این نظر من نیست که بگویید من یک شوونیست فارس هستم. زبان فارسی در همه کرە زمین با رباعیات خیام و مثنوی جلال‌الدین و شاهنامه و سعدی و حافظ و... شناخته می‌شود، در همە دنیا. شکسپیر با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد. پوشکین با آن نمی‌تواند کشتی بگیرد.

همین کار الان در آسیانه میانه دارد می‌شود [توسط روسیه]. سه نسل، چهار نسلِ دیگر بگذرد، بچه‌های قزاق و اُزبک و تاجیک، روس هستند.

ما نمی‌خواهیم هیچ زبان محلّی‌ای را خدای‌نکرده [بی‌اعتنایی کنیم] چون این زبان‌های محلّی پشتوانە فرهنگی ما هستند. ما اگر این زبان‌های محلّی را حفظ نکنیم، بخش اعظمی از فرهنگ مشترکمان را عملاً نمی‌فهمیم. ولی این زبان بین‌الاقوامی که قرن‌ها و قرن‌ها و قرن‌ها همە این اقوام درش مساهمت (همکاری و همیاری) دارند… هیچ قومی بر هیچ قوم دیگری تقدم ندارد در ساختن امواج این دریای بزرگ.»

میلاد عظیمی باز هم در پی واکنش‌های ایجادشده به حرف‌های شفیعی کدکنی در بخشی از مطلبش با عنوان «شفیعی‌کدکنی در هجوم کژخوانان» نوشت: «تجزیه‌طلبان دانسته‌اند که برآورده‌شدن آرزوهای‌شان منوط است به همراه کردن "مردم" با خود. می‌کوشند"مردم" را اغوا ‌کنند و بر امواج عواطف برافروخته‌شده سوار شوند. انصاف باید داد که در ماجرای سخنان شفیعی‌کدکنی در موضوع زبان فارسی و زبان‌های محلی، رسانه‌های مجازی را خوب به کار گرفتند و در این نبرد روانی ‌توفیقاتی داشتند و توانستند عده‌ای از "مردم" را جذب کنند. و این خطرناک است. بی "مردم"، ایرانی نخواهد بود که زبان ملی‌اش فارسی باشد یا نباشد. زبان فارسی ملک مشاع تک تک"مردم" ایران است. به قول شفیعی: «قرن‌ها و قرن‌هاست که همه این اقوام در شکل‌گیری زبان بین‌الاقوامی فارسی مساهمت دارند. هیچ قومی بر قومی دیگر در ساختن امواج این دریای بزرگ، تقدّم ندارد». نباید گذاشت تبلیغات، خاطر "مردم" را مشوش کند.
 کانون تبلیغات آنان این بوده: «شفیعی گفته ...م به زبان‌های محلی». این عبارت را هشتگ کردند و پراکندند و توانستند مخاطب را به هیجان بیاورند. گفتند شفیعی به قوم و زبان ما توهین کرده. سخنان شفیعی در دسترس است. در کلام او این عبارت کذایی هست اما او این سخن را از قول دیگری نقل کرده. بلاتشبیه مثل قرآن که در آن آیاتی هست که از قول مشرکان، پیامبر اسلام، مجنون خوانده شده. آیا می‌توان به استناد آن آیات گفت که خدا پیامبرش را مجنون می‌داند؟ در همین فایل صوتی، شفیعی در مقام نقل قول گفته: «گور بابای ادبیات فارسی و سعدی و حافظ!» آیا او خواسته به زبان فارسی و بزرگانش اهانت ‌کند؟ معلوم است که نه اما دوستان باید آتش خود را به قیمت ذبح اخلاق و حقیقت باد بزنند. باشد در این میانه چند نفر را صید کنند.
 در پرتو این سخن تحریف‌شده، دروغ‌های بزرگ گفتند. گفتند شفیعی مثل هایدگر فاشیست است و قتل زبان‌های محلی را تئوریزه کرده. می‌گوید مردم نباید به زبان مادری خود سخن بگویند! «از لزوم ممانعت تدریس زبان‌های محلی در مدارس و دانشگاه‌ها سخن می‌گوید». نژادپرست است و دشمن اقوام غیر "فارس" با هزار دشنام دیگر. 
 شفیعی پنجاه سال معلم بوده و از همه جای ایران شاگرد داشته. این‌همه کتاب و مقاله و شعر نوشته است. یک اشاره کم‌رنگ در خوارداشت زبان و فرهنگ اقوام ایرانی ننوشته است. شاگردانش بگویند آیا هرگز شنیده‌اند که او به اقوام و زبان‌های بومی توهین ‌کند؟ اصلاً شفیعی دمیدن در کوره اختلاف مذهبی و قومی را خواست دولت‌های استعماری می‌داند. در همین فایل هم که گفته: «زبان‌های محلی، پشتوانه فرهنگ ما هستند. ما اگر زبان‌های محلی‌مان را حفظ نکنیم، عملاَ بخشی مهم از فرهنگ مشترک‌مان را نمی‌فهمیم». دیگر این جنجال‌ها برای چیست؟

 شفیعی هواخواه زبان‌های محلی و فرهنگ‌های بومی و خواهان تحقیق علمی درباره آن‌هاست. این را نوشته و گفته است. البته اعتقاد دارد همه این تحقیق‌ها باید زیر خیمه ایران باشد و اجاق ایران را گرم کند؛ ایران رنگارنگ. ایران یکپارچه. ایرانی که برای «همه» ایرانیان است. به نظر او عده‌ای در پوشش دلسوزی برای زبان‌ها و فرهنگ اقوام، تیشه به ریشه زبان فارسی و فرهنگ ملی و مبانی ملیت ایرانی می‌زنند و آب به آسیاب بیگانگان می‌ریزند. زبان، بهانه ایشان برای تجزیه ایران است.»

در سال‌های اخیر متخصصان حوزه زبان و ادبیات فارسی عموما به زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران بی‌اعتنا نبوده‌اند؛ فرهاد قربان‌زاده، زبان‌شناس و فرهنگ‌نویس که در طی این ماجرا به واسطه توییتی در واکنش به «منوفارسی» مورد واکنش‌هایی قرار گرفته، پیش‌تر در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «به زبانوران و گویشوران پیشنهاد می‌کنم در خانه با فرزندان خود به زبان و گویش بومی‌شان صحبت کنند تا این میراث ارزشمند به فرزندانشان نیز منتقل شود. حفظ زبان‌ها و گویش‌ها و انتقال سینه‌به‌سینۀ آن از خانواده آغاز می‌شود و اگر ما ارزش زبان و گویشمان را ندانیم و آن را به فرزندانمان نیاموزیم، مسئولان نیز دلسوز این میراث معنوی نخواهند بود.»

 
 و اما واکنش کاربران به این موضوع: 
* زبان فارسی سده‌هاست منِ عربِ ایرانی را به توی آذربایجانی، کردستانی، لرستانی،  خراسانی و ... پیوند داده.
 
* مخالفتی با زبان اقوام نیست و اصل ۱۵ قانون اساسی هم می گوید که زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
 
* در دو سه روز گذشته ایرانی‌ها در دفاع از زبان فارسی سنگ تمام گذاشتند‌. این تجزیه‌طلب‌ها اومدن فن بزنن، بدل خوردن.
 
منابع: ایسنا / خراسان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
فرشید جلیل پور
۱۵:۴۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیزی که زبان مادری فارسی داری و به این زبان آموختن رو آغاز میکنی.فکر کن وقتی وارد اول دبستان میشدی وادارت میکردند به زبان آلمانی سواد خواندن و‌نوشتن رو بیاموزی و با این زبان ادامه تحصیل بدی.کاملا پیداست که دچار چه شوک‌بزرگی میشدی و چه فرصتهای ارزشمندی را برای یادگیری از دست میدادی تا بالاخره بتوانی به کودکان آلمانی زبان برسی.این وضعیتی است که کودکان ترک زبان در ایران دارند.یک تبعیض شدید آموزشی.
خودخواه نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۰:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
کمی از دید من نگاه کنیدشما دارید ایرانی بودن را به شرط فارس بودن تعریف میکنید، که شامل من نمیشود، به من داری میگی ایرانی نیستی چون فارس نیستی یا با فارسی نمیخوای تحصیل کنی،تحصیل به زبان مادری خیلی نسبت به زبان غیر مادری راحت تره، کودکی که تا ۶ سالگی در خانه و محله با زبان مادری اشنا بوده. وارد مدرسه که میشود و زبان غیر زبان مادری خود را میشنود، خودتون فکر کنید روحیات این کودک چه اسیبی میبیند، بیشتر اقوام و ملل غیر فارس در دوران تحصیل بعلت افت تحصیلی چون به زبانی غیر از زبان مادری تحصیل میکنند دچار مشکلات روحی میشوند، و بعضی از استعدادهای خدادادی در انها شکوفا نمیشود. استبداد تک زبانی بدترین نوع استبداد و دیکتاتوری هستش، زبان فارسی میانجی باید باشه در ایران نه زبان تحصیل غیر فارسها. در نظرات یک دوستی از تحزیه نوشته بود عاقلان بگویند نه متعصبان، ایا سیستم آموزشی تک زبانی واستبداد یک زبان بر غیر فارسهای ایرانی خود بزرگترین باعث و علت تجزیه و استقلال طلبی نیست، کمی در مورد آموزش به زبان مادری و عدم یادگیری زبان مادری و مظرات آن تحقیق کنید از زاویه دید من نگاه کنید، مساله ساده تر میشود.
زبان مادری هویت هر انسانی من نمیخواهم و اجازه نمیدهم کسی هویت را از من یا بچه من بگیرد،، حال اینکه جمهوری اسلامی زیرساختهای لازم اینکار را ندارد. از اول تصویب قانون اساسی آموزش به زبان مادری اصل ۱۹ قانون اساسی بود اینهمه مدت کجا بوده پولها کجا رفته و.... همان بحث همیشگی اختلاص، اگر سیاست خاصی برای بالا نگاه داشتن یک قوم بر اقوام دیگر و یک زبان بر زبان دیگر، وجود ندارد. بگذاریرد ما به زبان مادری تحصیل کنیم. اگر سروری قوم و زبانی وجود دارد بسیار خطرناک و باعث..... میشود، تحقیق و مطالعه مسلماً انسان را از تعصبیات و توهمات نادرست نجات میدهد
هنوز کمی دیر نیست میتوانیم باهم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
یه بابایی
۱۳:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام اولن باید به همه بگم که زبان فارسی و زبان های کردی و لری و بلوچی و گیلکی و مازنی و تالشی و پشتو همه از یک ریشه هستند و در دسته زبان های ایرانی طبقه بندی می شوند فقط زبان هموطنان آذری و عرب با بقیه فرق می کند دومن ما چند تا استان فارس زبان داریم استانهای فارس و اصفهان و یزد و کرمان و سمنان و خراسان و اراک که همه فارس نشین هستند
Iran (Islamic Republic of)
یه بابایی
۱۲:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باید به همه عرض کنم اولن زبان فارسی با زبانهای کردی و لری و بلوچی و گیلکی و تالشی و مازنی و پشتو همه یک ریشه هستند و در دسته زبان های ایرانی طبقه بندی می شوند فقط زبان هموطنان آذری و عرب با بقیه فرق میکند اکثر مردم ایران هم به یکی از زبان های ایرانی تکلم می کنند پس تفرقه ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
۷۰ درصد کلمات ما اصالت عربی داره از قدم اول که مدرسه ابتدایی هست خود کلمه مدرسه قلم مداد کتاب میز عربی هست و حروفی که استفاده میکنیم باز عربی هستن پس این چه زبونی هست هر قوم و ملت که میخواد ابراز وجود کنه باید خط داشته باشه که ما نداریم
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیس
۲۳:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فارس زبانها هیچ وقت شروع کننده جنگ قومیتی نبوده اند طبیعیه که وقتی توهین بشنوی مقابله به مثل انجام میدی در شبکه های اجتماعی و چت رومها دقت کنید ،عده ای همیشه حاضر و تجزیه طلب دائم درصدد توهین به زبان فارسی هستن،کلماتی مثل فاشیست فارسی یا فارس برتری طلب یا پانفارس کلماتی هستن که عده ای در این چندساله مد کرده اند ما فارسها برای هزاران سال برادر خوانده کردها و گیلکیها در این خاک کهن بوده ایم وجدا از هم نبوده ایم...در آخر ما فارسها توهین نمیکنیم و اجازه توهین به خودمان را هم نمیدهیم ،،،و با احترام به تمام اقوام خوشحالیم هزاران سال زبان ما زبان مشترک هموطنان بوده و بی بی سی هم که شبکه استعمار پیره،یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن،

توروخدا خنده دار نیست بازبان شیرین فارسی برعلیه زبان فارسی صحبت میکنن و میخان این پل ارتباطی چندهزارساله بین اقوام رو نابود کنن...
اگه این زبان الان نبود شما چطوری میخاستید الان ارتباط برقرار کنید
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۳:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
البته تیر شون به سنگ خورد اینا با این اقدامشون اون چهارتا نادانی که به این دو شبکه دل بسته بودن از نیات شوم محور غربی عربی صهیونیستی با خبر شدن!!در مورد این هجمه به زبان فارسی فقط باعث گسترش و قدرت این زبان و اتحاد ملت ایران خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام تحليل بسيار زيبا و دقيقي بود ولي يك سوال براي من پيش آمد .اگر واقعا اينگونه است كه ميگوييد چرا با گذشت ٤٠ سال از انقلاب هنوز در مدارس كشور زبانهاي أقوام آموزش داده نميشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
مگه ترکیه اجازه میده زبان کردی تو مدارس تدریس بشه و یا جمهوری جعلی باکو اجازه میده زبان تالشی که بیشترین گویش بعد از آذری هست تدریس کنند؟ اگه کشورهای دنیا زبان ملی خودشون ضعیف کردن ایران هم اینکار انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۳:۴۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
مرگ بر صیهونیست
مرگ بر عنگلیس

جاوید ایران و ایرانی
جاوید ملت ایران
جاوید اقوام ایران
جاوید زبان فارسی
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
هیچ راه فراری وجود نداره . گشتم نبود نگرد نیست .
Iran (Islamic Republic of)
نوشین
۱۷:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
انگلیس رذل بیشرف جنایتکار. تف به ذاتش که حاصلی جز تباهی برا ملتها نداشته. بگذریم که این حکومت می‌تونست تنگ نظری و بلاهت رو بذاره کنار و حق یادگیری زبان مادری رو در مدارس قائل بشه تا بهانه دست نوچه های ملکه حرامزاده نده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
یعنی نوچه های ملکه بی شرم مهمند که ما با میل اونا حرکت کنیم ؟ آموزش به زبان مادری یعنی استارت تجزیه ایران ، سوئد وسط اروپا اجازه اینکارو نمی ده و داره می ندازه زندون اگه نوچه ای دیدید اینو بهش بگید خودش می بنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
برنارد لوئیس (به انگلیسی: Bernard Lewis) استاد بازنشسته مطالعات خاور نزدیک دانشگاه پرینستون بود. او در لندن از پدر و مادری یهودی متولد شد.وی در سخنرانی «ایران در تاریخ» که در مرکز موشه دایان، دانشگاه تل‌آویو در ۱۸ ژانویه ۱۹۹۹ (میلادی) ایراد شده خاطرنشان می‌کند: «در دوهزار سال گذشته هیچ کشورگشا یا نیروی خارجی ای نتوانسته‌است بر زبان و فرهنگ ایرانی اثرات بنیادی بگذارد که این یکی از نشانه‌های فرهنگ برتر است و فرهنگ برتر همیشه بر فروتر چیرگی یافته‌است.» وی در کنفرانس گروه بیلدربرگ نتیجه می‌گیرد که تنها راه رویارویی با چنین فرهنگی نابود ساختن آن است و پیشنهاد می‌کند که ایران را به قطعات قومی گوناگون بشکنند و میان کشورهای نوپا تقسیم کنند
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
هر دم به روی من

گوید عدوی من

کاین لفظ دری تو چون دود می رود

نابود می شود

باور نمی کنم باور نمی کنم باور نمی کنم

لفظی که از لطافت آن جان کند حضور

رقصد زبان به سازش و آید به دیده نور

لفظی به رنگ لاله ی دامان کوهسار

از تنگ شکرست

قیمت تر و عزیز

از پند مادرست

زیب از بنفشه دارد و ناز بوی ، بوی

صافی ز چشمه جوید و شوخی ز آب جوی

نو نو طراوتی بدهد

چون سبزه ی بهار

فارم چو صوت بلبل و دلبر چو آبشار

با جوش و موج خود

موجی چو موج رود

با ساز و تاب خود

با شهد ناب خود

دل آب می کند

شاداب می کند

لفظی که اعتقاد من است و مرا وجود

لفظی که پیش هر سخنم آورد سجود

چون خاک کشورم

چون ذوق کودکی

چون بیت رودکی

چون ذره ی نور بصر می پرستمش

چون شعله های نرم سحر می پرستمش

من زنده و زدیده ی من

چون دود می رود ؟

نابود می شود ؟

باور نمی کنم

نامش برم ، به اوج سما می رسد سرم

از شوق می پرم

صد مرد معتبر

آید بر نظر

کان را چو لفظ بیت و غزل

انشا نموده ام

با پند سعدی ام

با شعر حافظم

چون عشق عالمی به جهان

اهدا نموده ام

سرسان مشو ، عدو

قبحی زمن مجو

کاین عشق پاک در دل دلپرور جهان

ماند همی جوان

تاهست آدمی
تا هست عالمی



عبید رجب

شاعر معاصر تاجیک
Canada
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
لعنت
Canada
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
کفتارهای فسیلی این روش تجزیه
خیلی قدیمی است
زمان کاندلیزا رایس وزیر خارجه بوش است
خیلی عقب تشریف دارید
جواب نداده
گفیرک تون به ته دیگ خورده
دیگه چرندی و مزخرفی ندارید رو کنید که
نکند حقوق نجومی مزدوری و جیره خواری تون قطع بشه و
مثل صدها هزار نفر کارتن خواب بپوندید
دست به اب اتش میزنید
همتون یک مشت توهم زده و افسرده تشریف دارید که
با دوز و بزک .سعی در شاد نشان دادن خودتون هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چی شده باز
France
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خداییش لری و کردی و ترکی زبون های قشنگی هستند،بندری و اصفهانی و یزدی و کرمانی و اچومی و شیرازی همشون با نمکن.باید هر جایی زبون و فرهنگ خودش رو زنده نگه داره.یکی از قشنگی های مملکت همین رنگ و وارنگ بودن مردمشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
همچنین زبان سمنانی
Netherlands
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
زبانهایی که هجومی مغولها به ایران هست نباید گویش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
زبان آذری و کردی با توجه به خطر موجود در منطقه نباید در مدارس تدریس شه چراکه سال روز و ساعتی نبوده طی حداقل 3 قرن پیش دنیا به دنبال تجزیه ایران نباشه
Iran (Islamic Republic of)
علی جنکاره
۲۰:۲۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
با سلام درود خدمت شما عزیزان زبان وخاک هر دو مادر ما است پاسداری از زبان وخاک وظیفه هر کس است پس وطن فروش ها یا هرکس ناکس نمیتوان دست درازی به ریشه ما کنند که اگر چنین شود خدای ناکرده با تمام وجود پاسداری میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Canada
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یک مشت پیر دختر و پیر پسر مزدور و جیره خوار
توهم زدند که میتوانند
وحدت چند هزار ساله ما را با این چرندیات بهم بزنند
فتنه .روباه ی مکار برو کاسه و کوزه ات را جمع کن
ملت ایران زمین باهوش تر از شما های ساواکی دوران رصا شست تیر ایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
یه مشت سگ بازوگربه بازودارای فساداخلاقی فراموش شدبرای این خائن های وطنفروش کثیف
Canada
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
ما در بخش رسانه به اندازه پیشرفت چشم گیر در بقیه موارد
پیشرفت نداشته ایم
خیلی ضعیف عمل کردیم
هر ایرانی باید یک رسانه شود تا
دیگه جرات چرند گویی نداشته باشند
بلبل های سخن گو و مزدور و جیره خوار سعودی و لندنی
Canada
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
هوشیار باشید
وقتی دشمن نتواند مستقیم وارد مقابله با وطن مان شود
بخاطر پیشرفت شگفت انگیر در بخش دفاعی
به روش مزدور و جیره خواران از روش فتنه بین اقوام و دین ها میافتند
عاملی که باعث افتخار ایران زمین است
اقوام گوگونان .انواع دین ها
میخواهند افتخار و point مثبت مان را به چالش بکشند
ما افتخار به ایران زمین میکنیم حالا به هر دین و مسلک و زبانی که باشیم
ایران زمین زیباترین تابلوی نقاشی خداست
بهش میبالیم .به زبان فارسی ِعربی .ترکی .لر .ترکمن ِبلوچ ووو و دین اسلام شیعه و تسن و زرتشتی .مسیحی و یعودی و حتی اشخاصی که ممکنه هنوز هدایت نشده اند
میبالیم .بله میبالیم .
هر کجای که دینا که باشیم
برای اتحاد و یک یکپارچگی وطن جان میدهیم
هزاران خون پاک جوانان و دانشمندان ایران زمین پر پر شده اند
تا ما بمانیم یک پارچه تا روز قیامت
فتنه ای در راه است توسط گروه ای مزدور که وجه مشترک ما فارسی صبحت کردن انهاست
متعلق به این زمین پر برکت نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یه زمانی تو هندوستان زبان فارسی زبان رسمی بود که انگلیسی ها با استعمار هند زبان و فرهنگ خودشون رو جایگزین کردند هنوز تو بعضی از آثار تاریخی هند اشعار فارسی دیده میشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد
۱۸:۵۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
جانم فدای ایران .
ما ایرانی هستیم و ایرانی می‌میمانیم ‌ شما برای برانداختن ایران به رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی متوسل میشوید مرد کسی است که با شیر رودر رو شود نه آنکه مثل گربه از دور شعار دهد.
United States of America
HOSSEIN
۱۷:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه این آدم‌های وطن فروش رو که آب به آسیاب دشمن خواسته و نا خواسته میریزند ما ایرانی هستیم و فرق نه میکنه چه اقوای وجه مذهبی داریم سنی و شیعه ترک عرب و غیره ما ایرانی هستیم و مملکت و آب خاک خودومونو دوست داریم.
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۷:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
زبانهای کشور ما همه شیرین و عزیزند ،کردی و لری و بختیاری هر کدام یک شیرینی دارند و ترکی و ترکمنی و قشقایی یک شیرینی برای خود ،زبانهای گیلک و مازنی و تالش یک شیرینی برای خود دارند و زبانهای یزدی و اصفهانی و شیرازی و تهرانی یک شیرینی برای خود دارند ،زبان عربی اهواز و سوسنگرد یک شیرینی ،بلوچی و سیستانی یک شیرینی و بندری و بوشهری و دیگر بندرهای جنوب یک شیرینی،زبان خراسان و مشهدی یک شیرینی ،خلاصه ایران ما با فرهنگها و زبانهایی همانند طاووسی زیباست که دشمنان این خاک و بوم و این کشور با فرهنگ و متمدن و چشم دیدن اینهمه گوناگونی و زیبایی و خوش‌رنگی را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این بد بختها چنان به فلاکت افتادن که برای براندازی به همه چیز متوسل میشن ولی هیچ غلطی نمیتونند بکنند ملت ایران یکپارچه ومتحد باقی میماند وماندگار خواهد ماند
مه فشاند نورو سگ عوعو کند
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۷:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خوبی ایران عزیز و سربلند ما به داشتن زبانها و لهجه های شیرین و رنگارنگش است ،حتی زبان فارسی گستره ای به مراتب وسیعتر از این جغرافیای عزیز و خدایی دارد ضمن اینکه ما از بختیاری و گیلک و مازنی و انواع ترک و ترک قشقایی ،ترکمن و کرد و بلوچ و سیستانی و انواع لر و لرستان و عرب و بندری و دهها زبان و یا صدها لهجه دیگر ،همه از این آب و خاکیم‌و به این آب و خاک و همه مردمانش افتخار میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دولت موظفه به همه شیعه ای دنیا صرفنظر از ملیتشون پاسپورت ایرانی بده ولو افغانی و پاکستانی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دیگه این نقشه ها قدیمی شده.
اولا مردم پاکستان و افغانستان اغلب سنی هستند. دوما چه ربطی به مطلب بالا داره. سوما پاستورت مرز جغرافیاییه نه مرز دینی. چهارما ما مسلمون ها و اهل کتاب همه یکی هستیم دیگه خودت بفهم که شیعه و سنی هم نداریم. برو بساطتو برای اهالی ماهواره پهن کن
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۱۰:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
چی؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
به همه شیعه ای؟!! استاداتون تو اسراییل فارسیشون ضعیفه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
باید بدونن شیعه های همه جای دنیا ایرانی محسوب میشن چه برسه شیعه های ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام اینها میدونن هرچه به اختلافات مردم دامن بزنن به مقاصد پلیدشون بیشتر میرسن, "تفرقه بینداز و حکومت کن"
زبان مهمترین ابزار در ایجاد ارتباط بین اقوام در یک کشور است, اینها میدونن هر چه زبان فارسی میان مردم ضعیف تر بشه, و تعصب بر گویش های قومی بیشتر بشه, میان اقوام فاصله ها زیادتر خواهد شد و همدیگر را کمتر خواهند فهمید. و اختلافات فرهنگی و قومی اوج می گیرد و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
معرفت وانسانیت زبان ندارد انسان خدا پرست شجاع در هر لباس وهرقالب باشد ارزشمند مثل اقوام ایرانی باشکوه است
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تنها راهی که انگلیس میتونه به ایران ضربه بزنه همین راهه !! من تورکم من کوردم من فلانم من بهمانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چرا میگید ایران اینترنشنال باید گفت سعودی اینترنشنال چون با پول سعودیها برای خرابکاری در ایران راه اندازی شده و چندتا خائن وطن فروش ضد ایرانی هم توش کار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
گاوشیرده اینترنشنال!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه انگل یس که واقعا انگله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آفرین اگه همین انگلیس انگل نبود حالا از یکسو همسایه چین و از سوی دیگر همسایه اروپا بودیم ،همین انگلیس افغانستان و بحرین و مرزهای غربی کشور و با همکاری روسیه آذربایجان و ارمنستان را از ایران جدا کردند و گر نه ایران اکنون قدرتی چندین برابر داشت .
هدفشان تجزیه ایران و تسلط بر همه مناطق ایران و زیر نفوذ بردن همه ما ایرانیان است و هیچگاه دلشان به حال ما نسوخته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
البته شبکه عبری اینترنشنال هم که ازآل سعودخبیث تغذیه میشه هم خدالعنتش کنه بعد گزارشگر بسکتبال اقای مقیمی رفته تو رسانه اینترنشنال برای خدمت به آل سعود واسم اینکارش را گذاشته مهاجرت. گرچه خیانت است نه مهاجرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
من خودم تنها زبانی که بلدم فارسیه، دوست داشتم ترکی و کردی و... هم بلد بودم ولی نیستم متاسفانه، به نظرم آدم هرچقدر زبان‌های بیشتری بلد باشه میتونه با مردم بیشتری ارتباط داشته باشه و چیزهای بیشتری یاد بگیره، واقعا درک نمیکنم چرا بعضیا به خاطر زبان مادریشون با زبان فارسی دشمنی میکنن، قرار نیست فارسی زبان مادری کسی رو حذف کنه، ضمن اینکه فرض کنید خدانکرده الان زبان فارسی اصلا نبود، خب خود شما اگه فردا میخواستید مثلا از تبریز بیاید اصفهان یا از کرمانشاه برید شیراز، میخواستید چجوری برید توی مغازه خرید کنید یا برید آدرس بپرسید؟ بالاخره هر کشوری یه زبان رسمی نیاز داره، چیز عجیب غریبی نیست که بخوایم علیه اون جبهه بگیریم، زبان دنیا هم انگلیسیه ولی انگلیسی یاد گرفتن و حرف زدن باعث نابودی فارسی نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۳۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
ارتباط این کمپین با مساله تجزیه برکسی پوشیده نیست ولی عجیب اینجاست که هیچ تولید محتوایی در این همه دستگاه مدعی مبارزه درجنگ نرم برای ملت تولید نمیشه. امروز خواستم در همین خصوص و به عنوان فکت ویدئوی از کاندولیزا رایس در رونمایی از نقشه خاورمیانه جدید رو برای یکی از دوستانم بفرستم که تقریبا کلی از وقتم رو گرفت و در نهایت دست از پا درازتر سر از سایت شما دراوردم. به نظرم ما داریم فرصت رو از دست میدیم. امیدوارم روزی نرسه که قبطه امروز رو بخوریم
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
امیدوارم در مدارس و دانشگاه ها، درس هایی مثل "آموزش سواد رسانه ای"، "آموزش امور و فتنه های ضد ملی در فضای مجازی (سایبری)" و "آموزش تاریخ سیاسی و ژئوپلتیکی ایران و جهان" ، "آموزش دروغ ها و منافع استعمار نوین در جامه و پوشش سازمان های ساختگی بین المللی" و "حقوق واقعی بشر و تحریفات آن" گنجانده شود.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
کسانی که هشتگ "منو فارسی" می زنند،یک مشت تجزیه طلب هستند و ایران رو یک کشور و ملت جعلی 100 ساله می دونن!!!!!!!!!!! دیگه خودتون برید تا ته قضیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
هر کشوری باید یک زبان ملی داشته باشه تا هموطنان بتونن با هم ارتباط برقرار کنن این به هیچ وجه ارزش سایر گویشها و زبانها رو پایین نمیاره تعدد زبانها گویشها اقوام لباسها موسیقی آیین و آداب و رسوم موجب غنای فرهنگی یک کشور هست که خدا رو شکر ایران از اون برخورداره وهمین شده خار چشم دشمنان. اقوام اصیل ایرانی بهوش هستند و دشمن شناس و میدونن که اونها میخوان این نقطه قوت رو هدف قرار بدن همه با هم مایوس شون میکنیم مثل همیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
باید به انگلیس گفت خودت که زبان ملی هندوستان رو نابود کردی و زبان بیگانه انگلیسی رو جایگزین کردی بهتره خفه بشهی و حرف نزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان فارسی و زبان های محلی به هم آسیب نمیزنن بلکه باعث پویایی هم میشن اما به نظر میاد زبانی که به هر دوی اینها آسیب میزنه زبان انگلیسی است در گفتگو های روزانه افراد دقت کنید چقدر از کلمه ها متاسفانه انگلیسی است اگر تلویزیون نگاه کنید به خوبی متوجه شبیخون زبان انگلیسی به زبان های دیگر از جمله فارسی می شوید .چرا بی بی سی و اینترنشنال نگران این نیستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این همه واژه بیگانه عربی کک یکی نمیگزه همش گیر دادین به انگلیسی!
Iran (Islamic Republic of)
زبان
۱۸:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان عربی و فارسی از یک ریشه هستند و کلمات مشترک زیادی دارند ولی ما با زبان انگلیسی اشتراکات کمتری داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اول از واژه های انگلیسی که تعدادشون کمتره شروع کنیم تا بعد برسیم به جایگزینی واژه های عربی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چه فرقی بین عربی انگلیسی وجود داره جفتشون اومدن جاگیر شدن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۰:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
فرق کلمات بیگانه «عربی و انگلیسی» اینه که کلمات بیگانه عربی توسط مشاهیر ما، بسیار مورد استفاده قرار گرفته و به گونه ای تنیده شده در ادبیات و آثار فارسیست. و متاسفانه رهایی ازین کلمات بیگانه ای که خیلی زیاد هستند، واقعا دشواره.
پافشاری بر مبارزه با واژگان بیگانه انگلیسی، اولین دلیلش اینکه به عاقبت واژگان بیگانه عربی دچار نشه.
دوم هم اینکه، سنگر به سنگر! اول همینی که هست رو حفظ کنیم، بعد بریم سراغ اینکه بهترش کنیم.

خدمتتون بگم که زبان فارسی و عربی هیچ ریشه مشترک و یکسانی ندارند و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند! فقط متاسفانه یه سری از کلمات عربی، بسیار توسط مشاهیر استفاده شده که می تونسته نشه! اما به علت تجاوز خلیفه اعراب به ایران، خیلی ها از خاطرشون رفته بوده یا شاید اینکه اگر به کار می بردند، مردم زمانه خودشون نمی تونستن متوجه بشن و درک و دریافت از آثار ایشان داشته باشن.
«البته شایان توجه هستش که به علت همسایگی و مراودات بسیار بین ایرانی ها و عرب ها، جدای ازینکه کلمات عربی بسیاری وارد ادبیات فارسی شده، کلمات بسیار بیشتری هم از زبان فارسی وارد ادبیات عربی شده که تحت عنوان معرب ازشون یاد میشه.»

خوشبختانه با تلاش های فرهنگستان ادب فارسی، در آموزشگاه ها و برنامه درسی آموزش و پرورش، بسیار کوشش میشه که دانش آموزان هر چه بیشتر با واژگان فارسی آشنا بشن و جدای ازینکه با واژگان بیگانه انگلیسی و ... مبارزه میشه، با واژگان بیگانه عربی هم مبارزه میشه. ازینرو من بسیار از فرهنگستان سپاسگزارم!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۴:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام ،

خاک بر سرم ،
مگر بی بی سی در فضای مجازی هم هست !!!!
من فکر می کردن فقط ماهواره است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
از بس که فضای مجازی بی‌صاحابه.
Iran (Islamic Republic of)
جوان انقلابی دهه شصتی
۱۴:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
بنده تاحالا ندیدم دولت بیاد کسی رو مجبور کنه فارسی صحبت کنه.تنها چیزی که میدونیم این هست که از چندصد سال قبل در کشور ما رابطه بین اقوام و حتی نامه نگاریهای دولتی بصورت فارسی بوده که زبان اتحاد مردم ما است. واقعا من شخصا حالم از اینترنشنال بهم میخوره کاملا مشخصه جهت دار داره اداره میشه و هر کس این رو قبول نکنه بی انصافی کرده.من نمیگم مملکت ما گل و بلبله نه همه جا مشکلات هست اما تصاویر انتخاب شده و حتی ساختگی رسانه های کشورهای دیگه از کشور خودشون رو ملاک قرار ندید که اون کشورها رو بهشت برین نشان میدن واقعیت چیز دیگه ایست حتی اونها درمورد کشورهای جهان سوم خصوصا ایران ما بصورت عقده ای و نژادپرستانه سیاه‌نمایی میکنند بعنوان نمونه بارز به مصاحبه های لژیونرهای فوتبالیستی ک به کشور ما میان گوش کنید وقتی میان دیدگاهشون کلا عوض میشه و تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار میگیرن. شک نکنید هیچوقت بن سلمان خوبی شما رو به اندازه هموطن خودتون نمیخواد.بنده مدتها اخبار اینها رو نظاره کردم و متوجه شدم تلوزیونهای سعودی و انگلیسی فقط اخبار منفی رواج میدن.یکبار نخواهید دید یک خبر مثبت پخش کنند که مثلا ایران توانست به تولید نانو در جهان دست پیدا کند اگر هم پخش کنن فقط برای این هست که نسبت بهش شهبه وارد کنن.فقط قصدشون عصبانی کردن مردم ایران و سرانجام نابودی ایران هست. به خداتوکل کنید همه چیز درست میشه ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
همین شبکه های کثیف اینترنشنال سعودی وبی بی سی انگلیسی از خیانت یکعده بدبخت به اصطلاح مهاجرکه از ایران بخاطر دلار دست به هرکاری میزنند درست شده. نمونه اخریش رفتن گزارشگر بسکتبال ایرانی اقای مقیمی خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
# منو نوکری بیگانه
#منو کاسه لیسی
#منو پهن گاو شیرده
در اصل باید این هشتگ ها رو برا خودشون انتخاب میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
من فارس هستم ولی عاشق لهجه های و زبان های محلی ایرانم دارم تلاش میکنم ترکی یادبگیرم چون نوحه ترکی دوست دارم.فارسی زبان معیار و رسمی کشور هست اما همه زبان های دیگر در کشور هم محترم هستن و دوستداشتنی .رهبر انقلاب هم گفتن که زبان مادریتون رو به بچه هاتون یاد بدید اینا منافاتی با هم ندارن.همه کشورها یک زبان رسمی دارن و چندین زبان محلی
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
نابودی زبان فارسی=نابودی و تجزیه ابدی ایران و ایرانی. ما باید دست به دست هم بدیم و تا پای جون از زبان ملی محافظت کنیم. امیدوارم حکومت هر چه سریع تر برای مقابله با این فتنه های هدفمند چاره ای بی اندیشه. درضمن، "ضد ایرانیت" باید در قوانین وارد بشه، و باهاش شدیدترین برخورد انجام بشه. صهیونیست های اشغال گر و بچه کش جنایت های بسیاری کرده اند و خواهند کرد، ولی یک رفتاری دارند که بد نیست ما ایرانیان از رفتار این دشمن شماره یک انسانیت الهام بگیریم و آن رفتار مظلوم نماییست. ببینید که صهیونیست ها چجوری "ضد یهود" را در دنیا جا انداخته اند و ازش برای محافظت از خود استفاده می کنند. تفاوت ما با صهیونیست ها در این است که ما ایرانیان واقعا مورد ظلم واقع شده ایم ولی صهیونیست ظالم هستند. پس بهتر است ما نیز "ضد ایرانیت" که کاملا مستند هست رو در دنیا جا بندازیم. در طول تاریخ، هرجا ایران رو از روی نقشه حذف کردن، و مقاومت ایرانیان رو در اون ناحیه برای همیشه خاموش کردن، ابتدا، فارسی رو نابود کردن (آسیای مرکزی، قفقاز ...). توهین به زبان فارسی و دیگر عناصر ملی باید جرم انگاری بشه، و حبس سنگین داشته باشه. درضمن، تجزیه طلبی باید حبس ابد داشته باشه (بستگی به میزان و شرایط داره البته). مرگ بر تجزیه طلب، مرگ بر ضدایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مشکل از یک مشت نژادپرست داخلی هست متاسفانه نژادپرستی در بین اذری ها و کرد ها از همه جای ایران بیشتر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
من ترک هستم و فارسی حرف میزنم !مشکلی هم باهاش ندارم فقط یک عده شل مغز تحت تاثییر اراجیف این شبکه ها قرار میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
همدلی از همزبانی بهتر است
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اون کسی که این حرف رو می زنه آخرین چیزی که با من وطن پرست داره، "هم دلی" هست. صد سال سیاه نمی خواهم با کسی که دردش و ناراحتی اش "هم زبانی" با دیگر ایرانیان است، "هم دل" باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اگه زبان های محلی در مکان هایی مثل گیلان و اذربایجان و خوزستان و ... رو به افوله و بیشتر پارسی حرف میزنن تقصیر خود همون افراد هست نه اینکه مثلا حکومت بیاد به زور و سرکوب زبان پارسی رو گسترش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اصل ۱۵ قانون اساسی می گوید که زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
Iran (Islamic Republic of)
مجمد
۱۲:۵۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
#هولوکاست ایران

قحطی زمان جنگ جهانی دوم در ایران که مسبب ان انگلیس بود را داغش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این هشتگ بازی ها آب در هاون کوبیدنه
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۲:۵۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
منم با حرف شما موافقم و میگم ک ی نقشه دارن.ولی ی لحظه از خودتون بپرسین ک چی شد رفتن سراغ این نقشه؟؟چی تو ما دیدن ک فکر کردن این نقشه جواب میده؟؟تنها کاری ک بلدیم بگیم دسیسه دشمن .فتنه ضد انقلاب...ولی ی لحظه بشینید فکر کنید کجای راه اشتباهرفتین.بجای محکوم کردن و نوشتن هزار تا مقاله ب فکر حل مسئله باشین.کم کاری شما ها تو زمینه زبان مادری اقوام باعث این نقشه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
پلان تجزیه‌طلب‌ها: اول زبانمون رو جدا میکنیم، دوم پرچم و سوم واحد پول و در آخر کشورمون. دلیل اینکه به زبان مادری بهاء داده نمیشه همین تقشه ی شوم دشمن است. توجه کنید در حال حاضر نتونستن روی جدا کردن زبان مانور بدن دارن روی پرچم مانور میدن. قطعا دیدی پرچم کشورای تازه تاسیس همسایه رو توی شبکه هاب مجازی میزارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
حفظ زبان محلی وظیفه همون صحبت کنندگانش هست نه حکومت حکومت باید زبان اکثریت را حفظ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چو ایران نباشد تن من مباد
این کاسه لیس های عجوزه انگلیس چی میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
احمق کسی است که با چرندیات این چند شبکه که دنبال اختلاف بین ایرانیان است رو باور کند.هیچ جا مثل ایران نیست کشوری پر از تنوع قومیتی که در کنار هم و یار و یاور هم هستند نشانش جنگیدن مهدی باکری و حسین خرازی و عباس دوران و خیلی از شهدای دیگه از قومیتهای مختلف دوشا دوش هم در خرمشهر بخاطر کشورشان بخاطر هموطنان اعرابشان جنگیدن و جون دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
حالا بعضیا همین بی بی سی را نگاه می‌کنند
-
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
رسانه های خارجی هر کجا که بوی اختلاف بدهد پوزه کثیفشان را وارد می کنند و همه مردم ایران می دانند که این روباه پیر کثیف تنها ابزاری که علیه ملت ها دارد تفرقه افکنی است
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
پارسی زبان اتحاد ایرانی هاست مردم ما باهوش تر از این حرفها هستن که بازی این رسانه های خودفروخته وطن فروش رو بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
بهتره با زبان خود BBC باهاشون صحبت کنیم تا بهتر بفهمن:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
ما که زبون گرگ و روباه را بلد نیستیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
انگلیس در هر زمینه ای وارد میشه یعنی توطئه علیه اون ملت . مردم باید آگاه باشند . ما که زبان مادریمون متفاوت از فارسی هست خوب می دونیم که این فقط تفرقه بینداز و حکومت کن است و بس والا هر خانواده دست خودش هست که در خانه زبان مادریش را به کار ببره یا فارسی را . اینکه میگن بچه گیج میشه فقط دروغ محض هست . چطور برای یاد گرفتن زبان انگلیسی بچه گیج نمیشه برای زبان مادریش گیج میشه . مگه ماها نبودیم . هم فارسی رو خوب بلدیم و هم زبان مادریمون رو . ما به زبان فارسی و زبان مادریمون هر دو افتخار می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان فارسی هویت اصلی ایرانیان است باهرلهجه وگویشی،انگلیس ملعون وروسیاه دوباره درصدد فتنه گریست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
#منونسل کشی هفت میلیون ایرانی درقحطی وگرسنه زجرکش کردن هفت میلیون نفرمردم ایران توسط انگلیس درزمان اشغال جنگ دوم جهانی،معروف به هولوکاست ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام به همه هموطنان گرامی.
زبان فارسی، زبان رسمی کشور و زبان مشترک ملت ما هست. زبان شیرینی که با خوندن سروده های حکیم ابول قاسم فردوسی(بزرگ ترین حماسه سرا) و شیخ اجل سعدی و شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و... بیشتر به آن افتخار می کنیم.در کنار زبان فارسی، زبان ها و گویش های گوناگونی داریم که هر قومی در شهر خودش یا شهر های دیگه می تونه بدون مشکل صحبت کنه. هیچ کس هم منکر این داستان نیست. اما این که رسانه بی بی سی انگلیس یا رسانه های برخی کشور های عربی اینگونه موضع گیری می کنن، طرفدار یا عاشق چشم و ابروی ما نیستن و فقط به دنبال تفرقه اندازی اند. شعار معروف تفرقه بنداز و حکومت کن. وگرنه خود این کشور (انگلیس) سرزمین سرخپوست ها، بومیان استرالیا را اشغال کرد و زبان مادری شان را به انگلیسی تغییر داد. وحتی با اشغال کشور هند این کار رو تکرار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تف به شرف نداشته وطن فروشان بی بی سی و من و تو و اینجور شبکه های مضخرف چرت و پرت و خاک عالم بر سر اونایی که این شبکه ها را نگاه میکنن تف به غیرت نداشتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
ولی مستنداتشون واقعا جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۱۸:۲۶
مستند تکامل داروین رو میگی؟ همونجا که میمون بودن خودشون رو دارن توش ثابت میکنن؟ راضیم ازتون ادامه بدین :)))
France
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
د مشکل این کشور همین حجم بیسوادی امثال شماست دیگه.....اونایی که شما شمردی و ازشون بعنوان قوم نام بردی همشون در واقع از اصیلترین شاخه های نژاد آریایی هستن,کرد,لر,گیلک,مازنی,بلوچ اینا همه ایرانی و آریایی اصیل هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آیا آریایی ها همان کوچنشینهایی نبودند که از شما دریای خزر به ایران مهاجرت کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
نظام، اعتماد رادربین مردم ایجاد کنه وپشتیبان معیشت مردم باشه وزندگی را که حق مسلم هرانسانی است، رابرای مردم آسان کند، وازفساد وحقه ودروغگویی اجتناب کند وبا مردم صادق باشه، BBC ویاهر خر دیگری، هیج کاری نمی توانند انجام دهند!!! وتقصیرهای خود رابه گردن دشمنان فرضی نیاندازید!؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تا یه جاییش درست بود تا رسید به دشمن فرضی، هر رسانه ایی یه منبع درآمد داره برای رضای خدا که نمی آن خبر بگن حالا فک کن bbc و ایران اینترنشنال منبع مالیش کجاست bbc که مشخصه و ایران اینترنشنال هم عربستان خب حالا خبری که مثلا ایران اینترنشنال می ده باید به چه منظور بده؟؟؟ به منظور خوش حال کردن منبع مالیش‌. الکی که برای این شبکه ها پول خرج نمی شه
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۰۰:۰۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
شما درست می فرمایید.
صدام هم دشمن فرضی بود، BBC که کلا توهمه، اصلا وجود خارجی نداره! (:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
بی بی سی =چرت و پرت
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۹:۴۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چرا وقتی ما از زبان مادری خود دفاع می کنیم میشیم تجزیه طلب !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
کی گفته دفاع از زبان مادری میشه تجزیه طلبی؟اهانت کردن و رد کردن زبان فارسی که زبان معیار کشور هست باطل است.همه کشورها یک زبان معیار دارند و چندین زبان محلی.تو دام اونور آبی ها نیفتیم اونا دلشون برا زبان ما نسوخته دارن پول میگیرن تفرقه بندازن و از دور به دشمن شدنمون نگاه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دفاع خوبه ولی به چه قیمتی ؟ ضربه به زبام ملی و هیزم به تنور دشمن ریختن .مگه الان چه ظلمی میشه به زبان مادری .زبان من هم سمنانی است تازه در مدرسه هم داره براش وقت گذاشته میشه تا از اذهان نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یه سوال الان زبان بین المللی انگلیسی هست چرا هیچکس ایراد نمی گیره فراگیر ترین ربان زبان چینی که پیش تر مردم دنیا به اون زبان صحبت می کنند الان باید زبان بین المللی
این زبان باشه فلسفه اش اینه که یک زبان رو به عنوان زبان مادری قرار میدن بقیه هر زبانی که دوست دارن یاد بگیرن این مسخره بازی یا رو بزارین کنار من خودم پدرم ترک زبان هستند مادرم فارس هستند همسر لهجه اصفهانی دارن خوب هر سه تارو بلدم بده بابا جمع کنید این مسخر بازی هارو یه جوری می گید زبان مادری دفاع کنیم که انگار زبان فارسی مالیکی دوسال اخیر این هزاران سال قدمت داره زبان هر کشور فرهنگ اون کشور همینم مونده اینم ازمون بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
چه ربطی داره دفاع کن کی گفته به زبان مادری یا لباس محلی خودت حرف نزن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ولی هر کشوری یه زبان مشترک داره برای ما هم فارسی هست .حالا هرجایی که زبان مادری شما هست به همان زبان مادری حرف بزن خیلی هم شیرین هست . همه ی کشورها هم لهجه و زبان های مختلفی دارند ولی یه زبان مشترک دارند برای آموزش .
اینا دارند با این کارشون فقط تفرقه ایجاد می کنن و بس وگرنه دلشون به حال من و شما نمی سوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مثلا چه هجومی شکل گرفته که بخواید دفاع کنید؟؟؟!!!!!
حداقل تجزیه طلب ها هر وقت یه چیزی چه به زبون مادریشون چه به زبون فارسی تایپ میکنن یه منطقی پشتش هست ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اولا حفظ زبان مادری بر عهده خود شماست نه حکومت حکومت پشتیبان زبان رسمی است البته نه اینکه بقیه را سرکوب کند ولی وظیفه اش نیست
دوما هرکسی که نژادپرست است و قومیت را مهم میداند ذاتا تجزیه طلب است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
فرزاد جان حرف نزنی سنگین تره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان مادری نیازی به دفاع کردن نداره چون کسی بهش حمله نکرده که بخوای دفاع کنی ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای فرزاد کمی با دقت بیشتر به موضوع نگاه کن. سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
فقط کردها و ترکها زیادی تجزیه طلب داره