از خطر فساد سیب در سردخانه‌ها تا بی‌توجهی به صادرات

کشاورزان آذربایجان‌غربی همه ساله با داستان تکراری صادرات سیب و انباشته شدن محصولات خود در کنار جاده و فساد آن‌ها مواجه‌اند، اما همچنان این مشکلات به قوت خود باقی است.

باشگاه خبرنگاران جوان -  سیب از جمله محصولات پرآب‌بر به شمار رفته و کشاورزان آذربایجان‌غربی همه ساله پس از اینکه با زحمت و تلاش فراوان این محصول را تولید می‌کنند، در فروش و صادرات آن دچار مشکل می‌شوند و خسارات مالی فراوانی متحمل می‌شوند.

خطر فساد سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی،گفت: صادرات داخلی و خارجی سیب در حال انجام است، اما سرعت لازم و مورد انتظار را ندارد و روزانه تنها بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تن از آذربایجان‌غربی خارج می‌شود.

مراد آقابالازاده می گوید: با وجود اینکه بیشتر سیب‌ها صادر می‌شود، اما اگر با همین روال پیش رود، با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی که امسال نامطلوب است، در آینده شاهد فساد آن‌ها خواهیم بود و نگرانی از این بابت وجود دارد.

مشکلات بازار سیب با صادرات و عرضه مستقیم کالا در کشور حل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مجموع سیب تولیدی استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن است،که در این راستا ۳۵۰ هزار تن آن صنعتی و ۴۲ هزار تن آن توسط تعاون روستایی خرید شده است.

به گفته اکبر کرامتی، هم اکنون ۳۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها همچنان موجود است که ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارد و بقیه هم مصرفی است.

او گفت: در ۹ ماهه اول امسال نیز بیش از ۱۹۵ هزار تن سیب صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و برای کاهش مشکلات بازار سیب دنبال عرضه مستقیم کالا در سطح کشور و توسعه صادرات هستیم.

مشکلات سیب کام کشاورزان را تلخ کرده است

در این زمینه، نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی انتقاد آمیز در رابطه با انباشت سیب در سردخانه‌ها و لزوم توجه مسئولان به این محصول با ارزش هشدار داد.

کمال حسین‌پور گفت: سریال تکراری انباشت سیب در سردخانه‌های کشور و احتمال فسادپذیری این محصول با ارزش با توجه به فرصت اندک مصرف، به ویژه در استانی که قطب اول تولید سیب کشور است کام باغداران را تلخ کرده است.

او همچنین گفت: باید خرید تضمینی سیب، بازاریابی و تسهیل در فرآیند صادرات آن در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

مشکل صادرات سیب استان حل می‌شود

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات استان بحث صادرات سیب آذربایجان‌غربی است که خوشبختانه با جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا حدی مشکل حل شده است.

یعقوب رضازاده می گوید: با توجه به همکاری اقتصادی بین کشور‌های ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که اخیرا رخ داد و یک اعتماد بین این کشور‌ها با جمهوری اسلامی ایران فراهم شده، در روز‌های آینده شاهد توسعه صادرات سیب ایران بوده و هیچ گونه نگرانی برای کشاورزان نخواهد بود.

حال باید منتظر ماند دید که در آستانه عید و فرا رسیدن زمان خرابی میوه‌ها در سردخانه‌ها، وعده مسئولان تا چه حد اجرایی می‌شود؟

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.