باشگاه خبرنگاران جوان - راهآهن به عنوان یکی از مهمترین وسایل حملونقل عمومی است که میتواند نقش مهمی در توسعه گردشگری و رشد تجارت هر منطقه داشته واقتصادیترین نتیجه را با توجه به توان حمل بار و مسافر بیشتر و مصرف اندک انرژی به ارمغان آورد.
اتصال مرکز لرستان به خط ریلی جنوب کشور یکی از اهداف احداث راه آهن خرمآباد- دورود - اندیمشک است که طی سالهای اخیر مردم لرستان امید زیادی به اجرایی شدن آن نداشتند.
راه آهن خرم آباد- دورود ـ اندیمشک یکی از پروژههای عمرانی لرستان است که در صورت تکمیل نقش مهمی درپیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار استان دارد، طرحی که سال ۹۰ کلنگ احداث آن به زمین زده و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن با هزاران امید برای لرستانیها آغاز شد و بنا بود تا شهریور ۹۸ به بهرهبرداری برسد، اما متاسفانه در سالهای اخیر فاقد اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی شد
فرهاد زیویار، استاندار جدید لرستان تلاشهای زیادی برای توجه دولت به این پروژه حیاتی استان انجام داد و بالاخره با آمدن رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان مجددا امید لرستانیها برای محقق شدن این آرزوی دیرینه افزایش یافت چرا که با دستور اکید بر از سرگیری اجرای آن، این پروژه حیاتی لرستان جزو مصوبات سفر رئیس جمهور قرار گرفت و بار دیگر بارقهای از امید را در دل مردم لرستان برای شنیدن سوت قطار زنده کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر ۱۹ آذرماه امسال به استان لرستان در رابطه مسئله خطوط ریلی و راه آهن استان گفته بود مسئله ریل و سد در خرم آباد باید از سالهای گذشته حل میشد نه اینکه اکنون این موضوع موجب نگرانی مردم شود.
به گفته رئیسی ما در دولت فعلی ضمن اینکه تلاش میکنیم عقب ماندگیها را جبران کنیم طرحهای جدیدی هم داریم که بعدا از آنها سخن خواهیم گفت و باید به فکر رفع عقب ماندگیها باشیم و در این راستا ریل و راه آهن و سد در لرستان جزء مصوبات سفر است.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم گسترش عدالت گفته بود ما به دنبال توسعه یافتگی هستیم که این امر باید در پرتو گسترش عدالت صورت پذیرد بر همین اساس در بودجه ریزی اقداماتی که دنبال میشود توسعه یافتگی را در راستای عدالت مدنظر قرار دادیم تا مردم بتوانند از عدالت و توسعه یافتگیها بهره ببرند.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در سفر ۱۹ آذرماه به استان نیز در رابطه با تأمین اعتبار برای پروژه راه آهن خرمآباد - درود – اندیمشک، گفته بود پروژه راهآهن خرم آباد_ دورود جزء پروژههای اصلی راهآهن کشور است که قرارداد آن با قرارگاه خاتم بسته شده و کار آن آغاز شده بود، اما متأسفانه در میانه راه طی چند سال گذشته این پروژه به دلیل مشکلات مالی تقریبا تعطیل اعلام شد.
اکنون این پروژه مجددا فعالشده و پیش از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعالسازی این پروژه در جلسه مطرح و نهایتا بنا شد تا جهت فعالسازی این پروژه اعتباراتی پیشبینی شود.
اگر تأمین اعتبار لازم برای این پروژه انجام شود نهایتأ تا سه سال آینده با وجود سختیهای بسیار به اتمام خواهد رسید.
قاسمی می گوید این پروژه از محلهایی خارج از اعتبار جاری کشور میتواند به پایان برسد که از محل جاری هزینهای برای این پروژه پیشبینی نشده است، امیدواریم که بتوانیم تأمین اعتبار مربوطه را انجام دهیم تا مردم از شنیدن صدای سوت قطار شاد شوند.
تکمیل پروژه راه آهن یکی از برنامههای بسیار مهم استان لرستان به شمار میرود به طوری که به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است.
۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل راه آهن خرم آباد – دورود در نظر گرفته شده است
و اما در تازهترین خبرها وحیدکرمالهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان پس از سفر رئیس جمهور به لرستان تصمیمات خوبی در رابطه با پروژه راه آهن گرفته شد و یک برنامه زمانبندی سه یا چهار ساله برای این پروژه در نظر گرفته شد که به وزارت راه و شهرسازی و این وزارت به سازمان برنامه ریزی و بودجه ابلاغ کرد.
پروژه راه آهن خرمآباد - دورود یک سری مشکلات قراردادی داشت به دلیل اینکه این قرارداد مربوط به سال ۹۲ بود، کارهای فنی در حال انجام است و به زودی با توجه به توافقاتی که بین سازمان برنامهریزی و بودجه کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم انجام شده تامین اعتبار شده، مشکلات قراردادی به زودی حل میشود و در طرحی به نام طرح شهید سلیمانی حدود ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
کرمالهی می گوید پیش بینی میشود به یاری خداوند پس از زمستان ۱۴۰۰ و مساعد شدن هوا این پروژه در بهار ۱۴۰۱ شروع به کار میکند.
ماشین آلات راه آهن خرم آباد – دورود به به کارگاه برگردانده شد
معاون عمرانی استاندار نیز در گفتگو ویژه خبری صداوسیمای لرستان دررابطه با آخرین وضعیت پروژه راه آهن خرم آباد – دورود – بروجرد گفته بود پروژه راه آهن از جمله موضوعاتی بود که جز دستورات رئیس جمهور بود که پیگیر هستیم ابلاغ قطعی شود.
احمدرضا دالوند می گوید جهت تکمیل پروژه راه آهن مبلغی اعتبار از محل تهاتر نفت در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه یکسری ماشین آلات از محیط کارگاه خارج شده بود با پیگیریهای انجام شده تعدادی از این ماشین آلات به کارگاهها برگردانده شد.
با توجه به اینکه قرارداد پروژه راه آهن مربوط به سال ۹۲ بود مشکلات قراردادی داشت که مکاتباتی با سازمان برنامهریزی و بودجه جهت به روز رسانی این قرارداد انجام شده و به محض به روز رسانی قرارداد عملیات اجرایی این پروژه آغاز میشود.
منبع تسنیم
انتهای پیام/