محصول کارخانه جوان یزدی چیست؟

با اسم کارخانه، ساختمان‌های بزرگ و دستگاه‌های غول پیکر در ذهن شما نقش می بندد. اما نه، این بار خبری از این‌ها نیست و محصول فقط خنده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - طنز مقوله‌ای است که طرفداران بسیار دارد. شاید یکی از دلایلش این باشد که در آن مشکلات جامعه به شکل خنده دار و مسالمت آمیزی بیان می‌شود.

در این روزگار پر سر و صدا که همه سرگرم احوالات و گرفتاری‌های خود هستند، چند جوان گرد هم آمدند تا محصول کارخانه خود را به یزدی‌ها ارائه کنند و خانواده‌های یزدی و دوستان را ساعتی به دور از فضای مجازی و غوغای آن در محفلی شاد گردهم آورند و بخندانند.

حائری زاده جوان طنز پرداز یزدی که تهیه کننده و طراح نمایش شو یزدی است در خصوص کارخانه خنده‌ای که راه اندازی کرده است می‌گوید: تقریبا ۱۰ سالی می‌شود که نمایش شو یزدی پایه گذاری شده و سری‌های مختلفی ساخته و به روی صحنه رفته است.

محصول کارخانه جوان طناز یزدی چیست؟

او گفت: مبنای ساخت این نمایش فراهم آوردن بساط خنده و شادی برای مردم بود چرا که این نیاز در جامعه ما حس می‌شود و این را از استقبال مردم که باعث می‌شود هر بار نمایش ۲ الی ۳ ماه به روی صحنه بماند، می‌توان فهمید.

این هنرمند می‌گوید: کار ما ابتدا در حد استند آپ بود، اما از سری سوم به بعد نمایش داستان به گونه دیگری پیش می‌رفت مثلا در سری سوم ۳ فضای هتل، ۴ فضای زندان، ۵ فضای دیوانه خانه بود که برای ایام نوروز و مسافران نورزی به روی صحنه رفت، ۶ فضای حمام، ۷ هندوستان  و ۸ که گلچینی از همه کارهاست.

او از آماده سازی متن جدید برای ساخت شو یزدی ۹ خبر داد.

محصول کارخانه جوان طناز یزدی چیست؟

حائری زاده گفت: تولید محتوا یکی از دغدغه‌های گروه ماست و چون نویسنده ماهر طنز در استان نداریم، مجبور می‌شویم با نویسندگان سایر استان‌ها قرار داد ببندیم که این خود معضلاتی را در پی دارد، به طور مثال وقتی نویسنده تهرانی برای ما ۶۰ صفحه طنز نوشت ما توانستیم تنها از ۶ صفحه آن استفاده مفید کنیم، چون بسیاری از موارد پرداخته شده دور از فرهنگ یزد و یزدی هاست.

او گفت: از طنزپردازان یزدی دعوت به همکاری کردیم، اما متاسفانه ادبیات یزد فقر طنز دارد و خنداندن یزدی‌ها نیز کار آسانی نیست به همین دلیل نتیجه مطلوب حاصل نشد با این وجود سعی ما براین بوده که دایره مخاطبانمان را وسعت دهیم و طنزمان به گونه‌ای باشد که هر شخصی با هر سطح فرهنگی از آن لذت ببرد و با آن بخندد.

محصول کارخانه جوان طناز یزدی چیست؟

نقدی بر منتقدان

حائری زاده بر نقد منتقدان نقدی زد و گفت: بابت برخی خرده گیری‌ها موافقم، اما مخالف ادبیاتش هستم چرا که دلسردی من هنرمند را در پی دارد و این دوران وقت همفکری و هم افزایی است نه دلسردی.

او گفت: در این سال‌ها بسیاری کارمان را نقد کردند و گفتند چرا این را می‌گویید چرا آن را، اما هیچگاه کسی نیامد بگوید که چه بگوییم. هیچکس پای درد و دل‌های ما ننشست و مشکلاتمان را ندید. این در حالی است که من به عنوان یک کارآفرینی که محصولش برخلاف سایر محصولات قابل لمس نیست، توانسته ام حدود ۳۰ نفر را مشغول به کار کرده و اقتصاد هنر را پویا کنم.

محصول کارخانه جوان طناز یزدی چیست؟

این تهیه کننده جوان می‌گوید: هر چند فعالیت‌های من مختص طنز نیست بلکه کار‌های ارزشی با مضامین خانواده شهدا، مدافعان حرم، امام رضا (ع) جنگ و دفاع مقدس نیز تولید کرده ام و بار‌ها و بار‌ها فعالیت هایم را به عنوان نذر فرهنگی ارائه داده ام، اما هنگام ارائه کار‌های ارزشی مخالفان طنزپردازی به پای این کار‌ها ننشستند!

سنگ اندازی ممنوع

حائری زاده می گوید: گمان می کنم ما تنها گروه طنزپرداز استانیم که بدون نیاز به حمایت مسئول یا ارگانی هر سال بروی صحنه می رویم اما متاسفانه برخی با دخالت هایی که خارج از حوزه کاری و شرح وظایفشان است  نسبت به محتوای برنامه اظهار نظر می کنند.

او ادامه می دهد : این دخالت ها مختص گروه ما نیست و از سایر هنرمندان بالاخص طنزپردازان شنیده ام که برخورد ناشایستی با آنها شده  و نگاهشان به این قشر از هنرمندان قهری است ، ولی شدت و حدت این برخوردها با "هاشم و باشم" بیشتر است شاید به این دلیل که برخی علاقه ندارند هنرمندی در جامعه بولد شود و احساس خطر می کنند!.

طنز می تواند جاذبه گردشگری باشد؟

حائری زاده در خصوص شو یزدی ها می گوید: نمایش شو یزدی ها، گونه ای از نمایش آزاد است که پا را فراتر گذاشته و حد و مرزهایش وسیع تر شده و  مسائل سیاسی و اجتماعی را مطرح می کند، نقد می کند، درد جامعه را می گوید و حرفهایش از دل جامعه است و آنها را به گوش مسئول می رساند هر چند یکسری هنجارها و ناهنجارها هم دارد که درصدد رفع آن هستیم.

محصول کارخانه جوان طناز یزدی چیست؟

او خطاب به مسئولان حوزه هنر گفت: شو یزدی ها از سایر استان ها نیز مخاطب دارد کسانی که حاضرند برای دیدن این نمایش تا یزد سفر کنند که  می توان به این مساله به عنوان یک ظرفیت گردشگری نگاه کرد.

او در ادامه گفت: همانگونه که هر سال بسیاری برای دیدن نمایش آزاد به کیش سفر می کنند می توان نمونه ای از این نمایش ها را در یزد برپا کرد و ظرفیت توریستی استان را افزایش داد.

امید است که با حمایت از این گروه و گروه ها و برنامه های مشابه هم در مسیر حمایت از هنرمندان طنز پرداز و هم برای بهتر کردن حال مردم قدمی اساسی و استوار برداشته شود و مسئولان بیشتر به مشکلات این قشر از هنرمندان رسیدگی کنند.

گزارش از: الهام وادی

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.