رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی:

کشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی، کشت برنج در استان‌های کم‌آبِ کشور را ممنوع اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد -  کامبیز عباسی در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری،  افزایش بهره‌وری در کشت برنج و توقف تولید آن در مناطق خشک را ضروری  دانست و گفت: هم‌اینک کشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران مجاز است.

تغییر الگوی کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی در کشور با هدف صرفه‌جویی در منابع آب و افزایش بازدهی تولید ضروری است.

تبخیر آب در ایران سه برابر میانگین جهانی و میزان بارش یک سوم کشور‌های دیگر است؛ خشکسالی و کمبود آب در تمامی مناطق کشور و حتی جهان گریبان‌گیر بخش کشاورزی شده است.


بیشتر بخوانید


کشت محصولات کشاورزی در محیط کنترل شده، از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار برای کاهش مصرف آب در کشور است. پارسال و امسال منابع قابل توجهی به این طرح اختصاص یافت و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه گلخانه‌ها به سرمایه‌گذاران پرداخت شد.

جایگزینی کشت پاییزه به‌جای کشت‌های بهاره از مهم‌ترین روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بازدهی تولید به‌شمار می‌رود.

هم‌اکنون ۹۵ درصد ماشین‌آلات کشاورزی کشور تولید داخل است؛ در این بخش ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و ۵۲۳ شرکت فعال شده است و همچنین ۳۱۰ شرکت در ایران تجهیزات مرتبط با آبیاری نوین کشور را تولید می‌کنند.

به گفته عباسی، امسال هزار میلیارد ریال در استان چهارمحال و بختیاری، برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی هزینه شد و برای بهبود وضعیت توزیع نهاده‌های دامی، قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل، فعال و بسیاری از تکالیف وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد.

چهارمین نمایشگاه تخصصی رویداد کشاورزی چهارمحال و بختیاری شامل دام، تولیدات گیاهی، آبزیان و صنایع کشاورزی تا نوزدهم بهمن‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد برپاست.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.