شهرک‌های صنعتی در ردیف بخش‌ها و ارکان مهم اقتصاد کشور قرار دارد و توسعه اقتصادی کشور‌ها بدون توسعه این شهرک‌ها ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - در دنیای کنونی، صنعت حد و مرزی ندارد. تجربه کشور‌های تــازه توسعه یافته نشان‌دهنده آن است که صنعت می‌تواند به عنوان بخش پیشتاز، سایر بخش‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

توسعه صنعتی و تجهیز شهرک‌های صنعتی برای افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور، سیاست‌های منطقی و منطبق با توانایی‌ها و امکانات واقعی مناطق مختلف کشور را می‌طلبد تا ضمن تقویت زیربنا‌ها در این بخش، وضع کنونی صنعت به عنوان بخش تولیدکننده کالا‌های جایگزین واردات و درون‌نگر به بخشی برون‌نگر و صادرات‌گرا تغییر جهت یابد.


بیشتر بخوانید


 

شهرک‌های صنعتی

این توسعه می‌تواند مؤثرترین وسیله برای نیل به اهداف مطرح شده در چارچوب اقتصاد ملی باشد، اهدافی مانند تأمین نیاز‌های داخلی، ایجاد اشتغال، قدرت اقتصادی و رفاه اجتماعی، کارایی و بهره‌برداری بهینه از منابع اقتصادی و رشد مطلوب و همه جانبه اقتصاد ملی و نظایر آن.

تاریخچه شهرک‌های صنعتی

نخستین کوشش‌ها برای ایجاد ناحیه صنعتی در سال ۱۳۳۳ در کرج به وقوع پیوست که با شکست روبرو شد.

در مرداد ۱۳۴۱ پیرو درخواست دولت ایران، سازمان ملل یکی از کــارشناسان فنی خود را برای مطالعات مقدماتی ایجاد یک ناحیه صنعتی نمونه به ایران اعزام کرد که نتایج آن به انتخاب ناحیه صنعتی در بندر انزلی و اهواز منتهی شد.

پس از چند دهه تأخیر، در سال ۱۳۶۳ مسئولیت ایجاد و اداره شهرک‌های صنعتی به شرکت شهرک‌های صنعتی سپرده شد.

شهرک‌های صنعتی

طبق آخرین آمار که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است، یک هزار و ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در کشور وجود دارد و ۸۳۲ مورد نیز در حال بهره برداری است.

شهرک‌های صنعتی بخش گرداننده اقتصاد هر شهری محسوب می‌شود وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در این شهرک‌ها می‌تواند باعث رونق کسب و کار در منطقه شود.

ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد، جهاد و از بزرگترین عبادت‌هاست

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ فرمودند: ایستادگی تولیدکنندگان در مقابل حمله به اقتصاد و تلاش دشمن برای ممانعت از فروش نفت و گاز، قطع منابع ارزی و برنامه‌ریزی برای مسدودسازی مبادلات خارجی ایران، در واقع جهاد و از بزرگترین عبادت‌ها است.

طراحی‌های دشمن برای فتح سنگر تولید با شکست مواجه شد، در این تهاجم به اقتصاد کشور، در معیشت مردم مشکلاتی به وجود آمد، اما تولید به زانو درنیامد و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پیش صراحتاً اعلام کرد که سیاست فشار حداکثری به شکست خفّت‌بار آمریکا منجر شد.

آن‌ها فروپاشی اقتصادیِ به خیال خودشان چند ماهه را زمینه‌ای برای تحقق مقاصد سیاسیِ شوم می‌دانستند، اما پس از ۱۰ سال، سنگر تولید و اقتصاد کشور بحمدالله پابرجا است که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌عنوان افسران و کارگران به‌عنوان رزمندگان این جهاد مقدس، شریک و عامل اصلی این افتخار هستند.

همانگونه که پارسال اعلام شد اقتصاد کشور برای عبور از مشکلات و آسیب ندیدن در مقابل تکانه‌های داخلی و خارجی، نیازمند جهش تولید است، زیرا جهش تولید با بهبود شاخص‌های اقتصادی همچون اشتغال پایدار، رونق صادرات، درآمد ارزی و کاهش نرخ تورم را به دنبال دارد و استقلال اقتصادی را که ضامن عزت و امنیت ملی و افزایش اعتماد به‌نفس ملی است، به دنبال می‌آورد.

رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب با یادآوری سخنان همه صاحبنظران داخلی و خارجی درباره ظرفیت‌های فراوان و امکانات گسترده ایران گفتند: اگر مدیران کارآمد، پرتلاش و دلسوز از این ظرفیت‌ها استفاده صحیح کنند، یقیناً وضع چندین برابر متفاوت خواهد شد.

هر چند شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی با رشد چشمگیری مواجه بودند، اما برخی از چالش‌ها پیش‌روی آن‌ها است که نیازمند سرمایه‌گذاری و توجه خاص به این مراکز است.

یکی از مشکلاتی که شهرک‌های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری با آن مواجه هستند، کمبود آب است.

در یک دهه اخیر چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شده است و این خشکسالی گریبان بخشی از صنعت از جمله تعدادی از شهرک‌های صنعتی را نیز گرفته است.

در حال حاضر در ۱۶ شهرک صنعتی و ۶ ناحیه صنعتی در این استان، تمهیدات لازم برای واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی وجود دارد.

۶ شهرک صنعتی در چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می‌شود

حمیدرضا فلاح مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: منابع زیر زمینی مبنای تامین آب تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به جز «شهرک صنعتی - تخصّصی بسته‌بندی آب کوهرنگ» است.

در سالیان اخیر بنا به خشکسالی متمادی، سفره‌های آب زیرزمینی دچار کسری تجمعی شده و اکثر چاه‌های آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با کاهش دبی قابل توجهی مواجه شده‌اند؛ بنابراین مشکل کم‌آبی در اکثر شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان محسوس است.

آبرسانی سیار

از مجموع شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ۱۱ مورد با چالش تامین آب روبرو است، اما در ۶ شهرک این چالش بسیار جدی است و با تانکر آبرسانی می‌شود.

شهرک‌هایی که با چالش جدی تامین آب مواجه هستند شامل شهرک‌های صنعتی شهرکرد ۱و ۲، سفیددشت، فرادنبه و سامان ۱ و ۲ است که از شهرک‌های مهم و بزرگ استان به شمار می‌روند.

اگر از منابع پایدار، آب لازم برای صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مذکور فراهم نشود واحد‌ها در معرض رکود و تعطیلی قرار می‌گیرند.

شهرک‌های صنعتی

یکی از سیاست‌های مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در رفع معضل کم‌آبی؛ بهره‌گیری از منابع آب خاکستری و نامتعارف از جمله پسابِ تصفیه خانه‌های شهری و صنعتی است.

در همین راستا شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۹۷ طرح‌های استفاده مجدد از پساب را در قالب بازچرخانی آب جهت مصارف صنعتی و فضای سبز در شهرک‌های صنعتی شهرکرد و بروجن در دستور کار قرار داد و بخش عمده‌ای از آبِ مصرفی این شهرک‌های صنعتی در فرآیند بازچرخانی، مورد استفاده‌ی مجدد قرار گرفت.

خرید پساب تصفیه خانه‌ها برای تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی

حمیدرضا فلاح مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: بهره‌گیری از پساب تصفیه‌خانه‌ها یکی از سیاست‌های کلان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای حفظ نظام محیط‌زیست، تامین آب پایدار و صیانت از منابع آب زیرزمینی است.

در همین راستا خرید پساب تصفیه‌خانه‌ها برای تامین آب شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت.

با توجه به مُعضل کم‌آبی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری و لزوم تأمین آب پایدار برای بهره‌برداری از شهرک صنعتی شهرکرد ۲ پس از مذاکرات متعدد در سطح ملی و انعقاد موافقت‌نامه با شرکت آب و فاضلاب استان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از انشعاب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر شهرکرد مستقر در بهرام‌آباد برای مصارف صنعتی خریداری شد.

پساب تصفیه خانه‌ها

بر اساس موافقت‌نامه با شرکت آب و فاضلاب استان، شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری می‌تواند به‌مدت ۲۷ سال (با احتساب زمان انجام پروژه) از پساب تصفیه‌خانه شهرکرد برای مصارف صنعتی استفاده کند.

بهای هر مترمکعب پساب ۲۸ هزار ریال است و برای خرید ۱۰۰ لیتر بر ثانیه انشعاب پساب تصفیه‌خانه شهرکرد ۱۲۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

برای انتقال پساب، علاوه بر ایستگاه پمپاژ یک مرحله ای، خطی به طول ۱۱ کیلومتر از محل تصفیه‌خانه شهر شهرکرد تا شهرک صنعتی شهرکرد احداث می‌شود و در مجموع برای انتقال و تصفیه دوباره پساب، ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.

استفاده از ظرفیت پساب تصفیه‌خانه‌ها از روش‌های سازگاری با کم‌آبی است

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر، صرفه‌جویی در مصرف آب، بازچرخانی و استفاده مجدد از منابع آب را به عنوان راه حل‌هایی برای مقابله با کم‌آبی به ویژه برای استفاده واحد‌های صنعتی برشمرد.

استفاده از ظرفیت پساب تصفیه‌خانه‌ها یکی دیگر از روش‌های سازگاری با کم‌آبی است.

استفاده مجدد از آب، منوط به رعایت استاندارد‌های لازم بهداشتی و زیست‌محیطی و مطابق با استاندارد‌های محیط‌پذیرنده است که لازم است محیط‌ پذیرنده استاندارد‌ها و کیفیت لازم را تعریف، بررسی و ایجاد کند.

پساب تصفیه خانه‌ها

با وجود نظارت سازمان محیط زیست و راستی‌آزمایی از طریق نمونه‌برداری دوره‌ای، مسئولیت بررسی کیفیت و برخورداری از استاندارد‌های لازم آب برعهده مسئولان واحد‌های صنعتی است که موظفند با آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حافظت محیط‌زیست قرارداد ببندند و به صورت دوره‌ای آزمایشات لازم را انجام و نتایج را ارائه دهند.

به گفته احمدی، جلوگیری از ورود منابع آب آلاینده به محیط و صرفه‌جویی در مصرف آب از مزیت‌های استفاده مجدد از پساب تصفیه‌خانه‌ها است.

گرچه نمی‌توان با کم‌آبی، خشکسالی اقلیمی و سایر پیامد‌های آن به راحتی مقابله کرد، اما می‌توان با تغییراتی در شیوه زیست و سبک زندگی خود، آثار زیان بار این وضعیت را کاست.

با مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب، توجه به الگو‌های جهانی، استفاده از فناوری‌های نوین و نیز بهره‌گیری از شیوه‌های نوین برای بازچرخانی و استفاده مجدد از فاضلاب، می‌توان از تهدید کم‌آبی و خشکسالی به عنوان فرصتی بزرگ برای یادگیری شیوه‌های آگاهانه و درست مصرف منابع محدود آبی کشورمان بهره برد تا نه تنها از اثرات مخرب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی کم‌آبی کاست بلکه به میزان قابل قبولی از اطمینان و ثبات در این حوزه‌ها دست یافت.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۰:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
استان چهارمحال و بختیاری و مخصوصا شهرستان کوهرنگ با توجه به وجود منابع آبی فراوان و سرچشمه سه رود مهم ایران عزیز همچون کارون و دز و زاینده رود ،بزرگترین رود مرکزی کشور و بزرگترین رود ایران مساعد انواع و اقسام صنایع بزرگ و ملی و آب بر همچون فولاد و ورق سازی و لوله و پتروشیمی و بسیاری صنایع دیگر طبق آمایش سرزمینی است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
طرح بن بروجن و طرح دریافت آب از دو دریاچه استان همچون کارون چهار و زاینده رود برای دشتهای استان و شرب و کشاورزی و صنعت، فراهم شود .
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۰۹:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
با سلام ادب احترام
منطقه22 تهران با توجه به وسعت وجمعیت حدود هشت صد هزار نفری هنوز شبکه جمع آوری وتصفیه مجدد برای تامین فضای سبز دریاچه چتیگر پارک چیتگر.... با مشکل آب مواجعه می باشد
آخرین اخبار