تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) بر لزوم همکاری همه جانبه با صنعت برق استان فارس برای نصب نیروگاه خورشیدی بر پشت بام حرم مطهر و ساختمان‌های همجوار تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - آیت الله ابراهیم کلانتری در نشست مدیران و مقامات صنعت برق استان فارس گفت: خواست قلبی ما و همه زائران حرم مطهر همین است که این فرهنگ سازی زودتر با اجرای گام نخست نصب سامانه‌ها اتفاق بیفتد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: در سفر به چین ما مشاهده کردیم که چگونه از پشت بام‌های ساختمان‌ها و دشت‌ها با نصب آیینه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، انرژی برق تولید می‌شود و از کمترین فضای موجود هم برای تولید برق و انرژی تجدید پذیر استفاده شده است و چه بهتر که این فرهنگ سازی از آستان حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) آغاز شود.

آیت الله کلانتری گفت: اگر ما هم بتوانیم بخش‌های دولتی و خصوصی را ترغیب و تشویق به تولید انرژی برق با استفاده از سامانه‌های انرژی خورشیدی نماییم قطعا این فرهنگ سازی و مصرف بهینه انرژی، نهادینه می‌شود.

حمید رضا جلایر سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در خصوص تولید داخل اکثر تجهیزات و قطعات نیروگاه خورشیدی و همچنین توانمندی مهندسان متخصص و متعهد صنعت برق کشور در این حوزه، خبر داد.

او با تاکید بر لزوم بهره گیری از انرژی‌های تجدید پذیر و نصب و راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی توسط دستگاه‌های دولتی استان فارس گفت: ورود بیشتر بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه با حمایت مقامات و اصلاح مدل‌های اقتصادی امکان پذیر است و اکنون با همکاری و مشارکت موثر تولیت حضرت شاهچراغ (ع) و نصب سامانه‌های تولید انرژی خورشیدی در پشت بام این مکان مقدس؛ می‌توان امید داشت که سایر مشترکان صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در شیراز و سایر شهرستان‌ها نیز دراین امر پسندیده مشارکت داشته باشند.

جلایر به ضرورت ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی در سطح جامعه با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود اشاره کرد.

او گفت: با همکاری تمامی مقامات کشوری و استانی و بهره گیری از نفوذ نخبگان محلی و همراهی کلیه مشترکان برق در استان فارس همچون گذشته از پیک مصرف تابستان ۱۴۰۱ با موفقیت و بدون خاموشی عبور کنیم.

بر اساس آمار‌های موجود، در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۷۶۴ سامانه خورشیدی مختص مشترکین با توان تولیدی ۴۷۶۲ کیلووات با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۱۰ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال توسط بخش خصوصی نصب و راه اندازی شده است.

متوسط میزان تابش استان فارس بین ۲ هزار تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال است که این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.

شهرستان فسا با احداث ۹۰ سامانه، شهرستان بوانات با ۶۴ سامانه و کازرون با ۶۱ سامانه خورشیدی بیشترین تعداد نصب سامانه‌های خورشیدی را در میان سایر شهرستان‌های تابعه این شرکت در استان فارس دارند.

همچنین در راستای فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بخش دولتی سامانه‌های خورشیدی به تعداد ۲۲ نیروگاه دولتی با توان تولیدی ۱۷۰ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۸۰۰ میلیون ریال دراستان فارس نصب و راه اندازی شد.

همچنین برق ۱۵ روستای فاقد برق با نصب سامانه‌های خورشیدی جهت ۱۹۱ خانوار با توان تولیدی ۱۹۱ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۲۸۰ میلیون ریال صورت پذیرفت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.