مشاهده انگل "گل جالیز" در مزارع گلستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: انگل "گل جالیز" که سال قبل در برخی شهرستان ها نقطه یابی شده بود، امسال هم در مزارع استان رویت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - کیانوش حق نما گفت: اگر کشاورزی که سال گذشته مزرعه اش آلوده به انگل گل جالیز بود و امسال هم مجدد در زمینش محصولات میزبان انگل گل جالیز مثل کلزا کاشته باشد به احتمال خیلی زیاد مزرعه اش آلوده شده است و باید نسبت به مبارزه با این انگل اقدامات لازم را انجام دهد.

او گفت: سال گذشته برنامه‌های خوبی برای مبارزه با این انگل در استان اجرا شد که مورد تایید موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور قرار گرفت.

حق نما می‌گوید: انگل گیاه گل جالیز نه برگ دارد و نه فتوسنتز انجام می‌دهد و مواد مورد نیازش را از میزبان می‌گیرد، میزان خسارت این انگل به مزارع به شرایط آب و هوایی و رقم محصول کاشته شده بستگی دارد.

او گفت: برای برطرف کردن این انگل لازم است تناوب کشت در زمین رعایت شود و به جای محصولات میزبان گل جالیز انواع غلات، سویا و پنبه کشت شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با این انگل درمزارع کلزا، توتون، گوجه فرنگی و بادمجان لازم است محلول شیمیایی سولفات آمونیوم، علف کش رانداپ و آب ترکیب شود و هر ۲۰ روز یکبار در مزارع سمپاشی شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.