نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درآمد واردات خودروی خارجی را حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - حجت الاسلام میرتاج الدینی مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق با واردات خودروی خارجی موافقت شد، علت این تصمیم هم این است که در چند سال اخیر واردات خودرو ممنوع شده و این امر باعث شده که کیفیت ناوگان کشور و رقابت در صنعت خودرو از بین برود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز با ۱۶۶ رأی موافق از ۲۳۶ نماینده حاضر بر مصوبه پیشین خود درباره طرح ساماندهی خودرو اصرار کردند تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.  ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، برای تنظیم بازار، خودرو وارد کنند.

به گفته میرتاج الدینی، علاوه بر این صنعت خودرو داخلی نیاز واقعی مردم و جامعه را نمی‌تواند تامین کند، به این جهت به صورت مدیریت شده تصویب شد تا ۵۰ هزار خودرو در سال آینده با ارز صادراتی به کشور وارد شود تا تقاضای ارز را هم بالا نبرد.

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با طرح این سوال که مگر چقدر می‌توانیم با شرایط تحریم خودرو وارد کنیم؟ پاسخ داد که  نهایت آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو است که باز هم ظرفیت زیادی باقی می‌ماند. تولیدکننده داخل حتی اگر از تمام ظرفیت خود استفاده کند و یک و نیم میلیون خودرو هم در سال تولید کند یعنی تولید خود را دو برابر کند باز هم ۵۰۰ هزار خودرو کم داریم.  

میرتاج الدینی اعلام کرد که درآمد واردات خودرو قابل توجه است و پیش بینی می‌شود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این درآمد را ما در لایحه بودجه اگر تصویب نهایی شود برای احداث خطوط ریلی و تکمیل پروژه‌های موجود و راه سازی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌دهیم.

طرح مجلس یکی دو بار توسط شورای نگهبان به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام رد شده، ولی باز هم مجلس بر مصوبه خودش اصرار کرده که نشان از از این دارد که نمایدگان مجلس نیاز جامعه را این گونه تشخیص داده اند.

شورای نگهبان پیشتر اعلام کرده بود نسبت به مصوبه مجلس در مورد واردات مشروط خودرو ایراد یا ابهامی ندارد اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام  آن را مخالفت چند بند از سیاست‌های کلی نظام از جمله «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌های ایرانی» دانسته است.

میرتاج الدینی گفت مجلس تشخیص مصلحت بهتر است حرف نمایندگان را هم بشنود، زیرا این واردات را در تعارض با سیاست‌های کلی نظام نمی‌دانیم، بلکه باعث ارتقای صنعت خودرو می‌دانیم نه تعطیلی آن. هر چه قدر در داخل خودرو تولید شود باز هم نیاز مردم تامین نمی‌شود، ولی به دلیل تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده در صورتی که در دنیا یک کالای مصرفی است.

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته که واردات ۵۰ هزار خودرو که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده فقط ۳ درصد نیاز بازار را تامین  می کند و باز هم عرضه و تقاضا در بازار خودروی داخل فراهم نمی شود. برای تنظیم بازار راهی جز این نیست که به میزانی که نیاز داریم واردات را انجام دهیم.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۰:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
هر چند میدانم باشگاه خبر این قبيل متن‌ها را مصلحت نمی‌داند منعکس کند اما:
همین چند روز قبل بود که رییس،سایپا و ایران خودرو گفتند برای تولید هر خودرو چند ده میلیون تومان زیان می‌دهیم!!!
و این حرف سی ساله آنان است !!! با این همه انحصار و تزریق پول و حمایت از این دو کارخانه لوس ، ماحصل خودرو سازی ما شد زیان دویست هزار میلیارد تومانی که باید از جیب مردم پرداخت شود !!! و چند برابر شدن قیمت خودروهای بنجل که عمدتا مربوط،به سه دهه قبل هستند!!
کدام عاقلی کاری را که سی سال است زیان داده ادامه می‌دهد؟؟؟آنهم زیان دهها هزار میلیاردی !!!!!!!!
چرا به اسم حمایت از صنعت پول ملت را در چاه می‌ریزند؟؟؟ چرا از پول ملت چند مدیر بی کفایت این دو شر‌کت که الان هر دو در زندان هستند مبالغ نجومی و پاداش‌های آنچنانی دریافت کردند ؟؟!!!و مدیران و معاونان قبلی و ....
چه لزومی دارد که این همه پول این‌ملت هزینه زیان این دو خودرو ساز شود ؟؟؟مگر خودرو صنعت دفاعی،یا استراتژیک است که باید به هر قیمتی ادامه یابد ؟؟!!! این در حالی است که در صنایع دفاعی با کمترین هزینه بهترین نتیجه را داشته ایم . چرا ؟؟؟ چون در صنعت دفاعی جایی برای دلال بازی و حقوق نجومی مدیران بی کفایت
و بی صلاحیت و .... این حرفها نیست. چون در صنعت دفاعی مدیران جهادی هستند . دستشان درد نکند و اجرشان با خدا.
کشور در صنایع غذایی و چینی و سرامیک و پوشاک و مبل و .... موفق بوده و صادرات عالی داشته بدون حمایت دولت و همه سود ده بوده اند. .
چرا آنها را حمایت نمی‌کنید تا صادراتشان
را گسترش دهند ؟؟!!!
از یک طرف می‌گویند ایران بیش از چین بنزین مصرف می‌کند!!! از آن طرف خودروهای ۳۵ سال قبل دنیا هنوز دارد در این کشور به اسم‌پژو ۴۰۵ !!!! و .... تولید می‌شود!!! که مصرفش چهار برابر خودروهای روز دنیا ست. و آلایندگی اش ده برابر !!! بدون کمترین ایمنی !!
انوقت می‌گویند سالانه چند هزار میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهیم!!!!و بعد از شدت آلودگی هوا طرح زوج و فرد می‌گذارند!!!! و مکرر مدارس و ادارات تعطیل می‌شود!!!!! و هرسال اعلام‌می‌شود سال قبل بیست هزار کشته در جاده ها داشتیم. امسال کمتر داریم امسال بیشتر داریم !!!!
عقل کجاست و عاقلان کجایند ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
درود بر این نماینده ی مجلس که فهمید منع واردات خودرو چه بلایی سر مردم آورده.امید وارم مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هم آدم باشند و به حرف ایشون عمل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
شورای نگهبان فعلا تشخیص داده همون پراید قرعه کشی را ۲۰۰ میلیون یعنی به قیمت بنز خارجی بخریم.بد بخت مردم ایران که مصلحتشون دست شماست.خدایا ما را از این مصلحت برهان.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۰:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
با بنزین مفت یارانه ایی باید حمل و نقل عمومی رو گسترش بدین وقتی مترو و اتوبوس و.... زیاد و ارزون و خلوت باشه کی سوار ماشین شخصی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، برای تنظیم بازار، خودرو وارد کنند.
این طرح هیچ نتیجه ای برای ملت ندارد.چه خودرو و قطعاتی میخواهید صادر کنید این اجناس بنجل رو کسی ازتان نمیخرد.و چه ماشینی میخواهید وارد کنید و با چه تعرفه ای؟ماشین میلیاردی نه نیاز بازار رو رفع میکنه نه خودروساز رو مجبور به بهبود کیفیت و افزایش تولید میکنه.ملت رو سرکار گذاشته اید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
طبق مستندات چند نفر از اعضا فعلی مجمع منافع مالی مستقیم در برخی قطعه سازی ها دارند مشخصه که مثل شیر جلو واردات را گرفته اند تا مردم فقط از محصولات گران و بی کیفیت آنها استفاده کنند بالاخره جان و مال مسلمانان برای یک عده ای بی ارزش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
500 _ 600 هزار میلیارد تومنم ارز از کشور خارج میکنه و دلار رو تا 100 هزار تومن گرون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰
یک قدمی باید برای از بین برداشتن انحصار این دو اشغال ساز برداشته بشه حتی به قیمت دلار 100 هزار تومن
آخرین اخبار