با وجود گذشت دوماه از الزامی شدن درج قیمت تولید کننده نه تنها بازار اصفهان روند کاهشی قیمت را شاهد نبوده بلکه مشکلاتی نیز برای خریداران و فروشندگان ایجاد شده.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - چهارم دی  طرح درج قیمت تولید کننده به جای مصرف کننده با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر روی برخی محصولات  الزامی شد. این بند مبنی بر شفاف و روان‌سازی نظام توزیع، قیمت‌گذاری و روزآمد سازی شیوه‌های نظارت بر بازار در سراسر کشور است.

تاکنون سه مرحله از ۶ مرحله طرح درج قیمت تولید کننده اجرا شده و مرحله چهارم آن هم از ۲۳ بهمن کلید خورده . 

با توجه به این که یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح درج قیمت تولید کننده به جای مصرف کننده شفاف سازی قیمت است، اما شواهد نشان می‌دهد این طرح سبب شده اجناس با قیمت‌های مختلف به فروش برسند و هم خریدار و هم فروشنده سر قیمت نهایی به مشکل بر بخورند.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

فروشنده و خریدار در سردرگمی قیمت نهایی

یک مغازه دار اصفهانی در خصوص درج قیمت تولیدکننده به خبرنگار ما گفت: ۹۶ بطری نوشابه را با قیمت ۴۵۰ هزارتومان ازعمده فروش خریداری کردم، که قیمت هر بطری حدود ۴۷۰۰ تومان و با احتساب سود ۱۲ درصدی خرده فروش، ۵۲۵۰ تومان است.

در بررسی میدانی با این مورد مواجه شدیم، نوشابه‌ای که قیمت ۵ هزارتومان  برای مصرف کننده روی آن درج شده بود و به همین قیمت به فروش می‌رسید و در همان مغازه بطری نوشابه‌ای که قیمت تولید کننده ۴۱۵۰ تومان روی آن درج شده بود و با احتساب سود عمده فروش و فروشنده، نرخ نهایی آن به حدود پنج هزار تومان می‌رسید.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

صاحب یک فروشگاه موادغذایی می‌گوید: طرح درج قیمت فقط بین ما و خریدار درگیری ایجاد کرده و برای هرکس طبق فاکتور باید قیمت تمام شده را محاسبه کنیم تا او از قیمت خرید راضی شود.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

به گفته او قیمت مصرف کننده قیمت نهایی شده‌ای بود که هم برای فروشنده و هم برای خریدار مشخص بود. وقتی فاکتور‌ها را نگاه می کنم قیمت‌ها نه تنها کاهش نداشته بلکه با رقم بیشتری به دست من می رسد و من هم مجبورم سودم را روی آن نرخ محاسبه کنم.

پیش از این سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن تجارت گفته بود: سه هزار قلم کالا تاکنون مشمول درج قیمت تولید کننده شده که با اجرای این طرح قیمت ۱۵۰۰ قلم کالا کاهش یافته است.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفته بود: درج قیمت تولید کننده روی کالا‌ها به معنی فاکتور خرید است و عرضه کننده مکلف است قیمت فروش را روی شلف یا کالا به اطلاع مصرف کننده نهایی برساند.

لزوم پایبندی تولیدکنندگان به طرح درج قیمت تولیدکننده

مجتبی برزگر رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: در درج قیمت مصرف کننده فقط قیمتی که کالا به فروش می‌رفت بررسی می‌شد، اما در طرح درج قیمت تولید کننده هم باید قیمت تولید کننده و هم قیمتی که خرده فروشی‌ها اعلام می‌کنند بررسی شود.

او گفت: برای نظارت بر درج قیمت تولید کننده قرار است سازمان حمایت به عنوان متولی دولتی حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گشت‌های نظارتی را تشدید کند.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این گفته بود: طرح درج قیمت تولیدکننده اگر با زنجیره‌های دیگر مانند کنترل بر قیمت‌ها تکمیل نشود مشکل گرانفروشی رفع نخواهد شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان اصفهان گفت: بازرسی‌های مشترک بین نهاد‌های مربوط در روز‌های پایانی سال روی کالا‌هایی که مرحله اول طرح درج قیمت تولید کننده را شامل شدند انجام می‌شود.

به گفته برزگر افرادی که نمی خواهند قیمت تولید کننده را درج کنند بیشتر به دلیل حفظ حاشیه سود بالای آنهاست، اما برخی مشاغل مثل رستوران‌ها و شیرینی فروشی‌ها که شامل گروه دو خط کالا و خدمات اند به دلیل ثابت نبودن قیمت مواد اولیه درج قیمت تولیدکننده برایشان دشوار است.

او معتقد است: اگر تولیدکنندگان با آن چیزی که مصوب شده  همراهی کنند بیشتر موانع پیش روی این طرح برداشته می‌شود.

سنگ اندازی مخالفان در درج قیمت تولید کننده

اکبر عادل مرام معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از آنجایی که طرح درج قیمت تولید کننده برحذف سود‌های نامتعارف شبکه تولید تاکید دارد  عده‌ای با اجرای این طرح مخالف اند.

او می‌گوید: هم اکنون بیشتر شرکت‌های تولیدی با این طرح مخالفتی ندارند، اما برخی از شرکت‌های پخش زیر بار شفاف سازی نمی‌روند.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، تعدادی از انجمن‌های صنفی و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اجرای این طرح سنگ اندازی می‌کنند.

یازدهم بهمن امسال دوازده تشکل درنامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری ضمن بیان مزایا و معایب طرح درج قیمت تولید کننده خواستار توقف موقت آن شدند.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در این زمینه گفته بود: جلسات کارشناسی درباره طرح درج قیمت تولید کننده ادامه پیدا میکند و پیشنهاد‌هایی که برای بهبود طرح و کارایی بهتر آن ارائه شود عملیاتی می‌شود؛ این طرح متوقف نشده، بلکه با قدرت و قوت بیشتری ادامه می‌یابد.

بررسی روزانه قیمت محصولات ۴۴ شرکت اصفهان

عادل مرام گفت: همچنان بخشی از تولیدات شامل درج قیمت مصرف کننده بوده و با قیمت قبل به فروش می‌روند که به مرور کالا‌هایی با قیمت جدید جایگزین آن‌ها می‌شود.

کلاف سردرگم طرح درج قیمت تولید

او می‌گوید: با توجه با اینکه تولیدکنندگان در خط اول اجرای این دستورالعمل هستند تاکنون قیمت محصولات ۴۴ شرکت در استان اصفهان مورد نظارت قرار گرفته و اطلاعات آن‌ها روزانه به تهران ارسال می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان می‌گوید: مصرف کنندگان هنگامی که که احساس کردند اجناس با قیمتی بیشتر از قیمت واقعی به آن‌ها عرضه می‌شود می‌توانند باشماره ۱۲۴ تماس بگیرند وشکایت خود از واحد صنفی متخلف را ثبت کنند.

از آنجایی که حدود دوماه از الزامی شدن درج قیمت تولید به جای مصرف می گذرد، وجود موانعی در اجرای آن طبیعی به نظر می‌رسد، اما اگر مسئولان می‌خواهند به هدف نهایی طرح که شفاف سازی و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت هاست برسند لازم است بر شبکه تولید و عرضه، به طور منظم و با جدیت نظارت شود. خریداران هم می‌توانند در این زمینه با اطلاع رسانی موارد تخلف  به مسئولان کمک کنند.

گزارش از مهران اسماعیلی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
EMAD
۲۲:۳۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
به امید نظارت پیرشدیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد کلاه دوزان
۲۲:۰۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
تکلیف کالاهای اساسی با این طرح چی میشه
United States of America
Mohs£n
۲۲:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
حبابه ایشالا درست میشه
آخرین اخبار