باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - سلطانی پیمانکار قبلی پروژه بزرگراه اهر-مشگینشهر با ۸ درصد پیشرفت فیزیکی نتوانست پروژه را آنطور که باید و شاید پیش ببرد به همین جهت پیمانکار خلعید شد و پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.
قرارداد اولیه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه خاتم الانبیا ۲۰ کیلومتر از جاده اهر-مشگینشهر با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومانی بوده که در حال حاضر ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مجموع ۳۵ کیلومتر طول مسافت پروژه بزرگراه اهر-مشگینشهر تا آخرین نقطه از حوزه استحفاظی آذربایجانشرقی است.
پروژه بزرگراه اهر-مشگینشهر ابتدا از طرف استان اردبیل شروع شده بود، اما در سال ۹۷ با پیگیریهای انجام شده از وزارت راه و شهرسازی قرار شد تا پروژه از طرف حوزه استحفاظی آذربایجانشرقی نیز اجرایی شود معمولاً در پروژههای دو یا سه استانی از آذربایجانشرقی شروع نمیکنند، به هر حال پیگیری نماینده مردم اهر نیز در تعیین تکلیف پیمانکار مؤثر بود.
با مساعد شدن شرایط جوی و اگر منابع مالی در موعد مقرر به پروژه بزرگراه اهر-مشگینشهر تزریق شود، این در حالی است که ما برای تأمین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی از بانکها اقدام کردهایم با این حال بانکها علاقهی چندانی به تأمین مالی پروژههای راهسازی نشان نمیدهند؛ قطعاً در صورت تأمین منابع مالی در سالهای آینده شاهد تسریع در روند احداث این پروژه خواهیم بود.
احداث کمربندی شرقی اهر جزو پروژههای اولویتدار است، ما هم با وزارت راه و شهرسازی مکاتبات مختلفی در این زمینه انجام دادهایم، ولی تابهحال نتیجهای از اینکه کمربندی شرقی اهر احداث شود دریافت نکردهایم بهطوریکه کمربندی شرقی اهر را در لیست پروژههای اولویتدار آذربایجانشرقی برای سفر رئیسجمهور قید کردهایم تا در صورت حصول نتیجه و موافقت با احداث این پروژه؛ بتوانیم جاده مشگینشهر را به جاده کلیبر متصل کنیم.
اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای پیوست قانونی پروژهها به اتمام رسیده و امسال اعتبار تخصیصیافته برای پروژههای راهسازی آذربایجانشرقی ۸۰۰ میلیارد تومان آنهم اوراق بود و از این ۸۰۰ میلیارد تومان اوراق؛ تنها ۳۴ درصد تحقق یافته است.
اتمام پروژه راهآهن تبریز-میانه در شرایط محدودیت منابع مالی جزو تعهدات استانی و دولت است ،تنها در پروژه راهآهن تبریز-میانه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم، این در حالی است که پیمانکاران قادر نیستند بخش کوچک باقیمانده از راهآهن را تکمیل کنند.
دولت آزادراه تبریز-اهر-باکو جزو برنامهها قرار داده بود، ولی واقعیت این بوده که دولت در این پروژه بهدنبال سرمایهگذاری است که بتواند حداقل ۷۰ درصد پروژه آزادراه تبریز-اهر-باکو را احداث کند و در قانون این اجازه به دولت داده نشده تا آزادراه با منابع مالی دولت احداث شود لذا چنین پروژههایی بهصورت مشارکتی احداث میشود.
برخی سرمایهگذارانی برای احداث این پروژه اعلام آمادگی کرده بودند که متأسفانه پس از گرفتن اطلاعات، فعلاً خبری از کم و کیف آن نداریم. به هر حال احداث آزادراه تبریز-اهر-باکو وابسته به مشارکت سرمایهگذار بخش خصوصی است.
انتهای پیام/