معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: طی چند ماه گذشته قیمت انواع کالا در زنجان کاهش نسبی داشته است.

 قاسملو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان  زنجان - در رابطه با رتبه زنجان در میان سایر استان ها در تورم سطح عمومی قیمت ها طی۱۲ ماه منتهی به دی ماه امسال، گفت: ارزیابی کلی نشان از بهبود نسبی روند تغییرات شاخص های مختلف طی مدت مذکور  در استان زنجان  نسبت به استان های دیگر دارد.

او می گوید: جدول رتبه زنجان بین استان های کشور از نظر شاخص های مختلف به شرح ذیل است:

جدول رتبه

به گفته معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان اگر تورم سطح عمومی قیمت ها را در استان زنجان بین سایر استان های کشور  از سال ۱۳۹۵ در نظر بگیریم، شاخص قیمت معادل ۳۸۶/۴ است و استان زنجان در رده نوزدهم قرار دارد.

او می گوید: شاخص قیمت در آذرماه امسال نیز ۳۸۵/۶ درصد بود که از این لحاظ رتبه یازدهم را در بین استان های گران کشور به خود اختصاص داده بود.

قاسملو گفت: نرخ تورم ماهانه آذرماه  استان زنجان را ۱/۶ درصد بوده که در رتبه چهارم استان های گران کشور قرار داشت که با تغییرات قابل توجه به ۰/۲ در دی ماه رسیده  و در جایگاه سی ام استان های گران کشور قرار گرفته که بیانگر بهبود نسبی وضعیت است.

معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه این استان ۴۰/۴ درصد بوده که از این لحاظ رتبه دوم را بین اسان های کشور به خود اختصاص داده که با تغییرات قابل توجه به به ۳۶/۲ درصد در دی ماه رسیده و در جایگاه هجده ام استان های گران کشور قرار گرفته است.

او نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه را ۴۹/۹ درصد اعلام کرد و گفت: از این لحاظ زنجان رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

قاسملو گفت: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه استان زنجان ۴۸/۳ بوده و همچنان طبق این شاخص در جایگاه سوم استان‌های گران قرار گرفته است.

میزان تورم در بخش خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات

معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: شاخص کل قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها در آذرماه امسال مربوط به استان زنجان ۴۷۱/۴ درصد بوده که از این لحاظ رتبه بیست و هفتم را در بین استان های گران کشور به خود اختصاص داده بود که در دی ماه ۴۷۷/۵ رسیده و در جایگاه ۲۸ استان ها قرار گرفت.

قاسملو  گفت: نرخ تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در آذرماه امسال۱/۶ درصد بوده که در رتبه نهم استان های گران کشور قرار داشت که با روند کاهشی به ۱/۳ در دی ماه رسیده و جایگاه ۲۳ استان های گران کشور را به خود اختصاص داده است.

او می گوید: نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی ها و آشامیدنی  ها در آذرماه ۴۷/۶ درصد بوده که از این لحاظ در رتبه دوم از لحاظ گرانی در بین استان های قرار گرفته بود که با روند کاهشی به ۴۳/۴ درصد در دی ماه رسیده است.

به گفته معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان  نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ایام منتهی به آذرماه ۵۸/۷ درصد بوده که از این لحاظ رتبه ۸ را بین استان‌های کشور داشت که با روند کاهشی به ۵۶/۸ در دی ماه رسیده و رتبه نهم استان‌ها را به خود اختصاص داده است.

تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات 

قاسملو گفت: شاخص کل قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدمات طی آذرماه امسال  ۳۳۲/۳ درصد بوده که از این لحاظ رتبه ۱۰ را در بین استان های گران کشور به خود اختصاص داده بود که با افزایش به عدد۳۴۱/۶ در دی ماه رسیده و در جایگاه ۱۶ استان های گران کشور قرار گرفته است.

جدول رتبه استان زنجان از نظر گروه کالایی به این شرح است:

نرخ تورم

او می گوید: از لحاظ گروه کالایی، رتبه استان در دخانیات، مبلمان و وسایل خانگی، بهداشت و درمان، تفریح و فرهنگ،هتل و رستوران و سایر کالاها و خدمات در بین استان های کشور بهتر شده است.

به گفته معاون  هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان  در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها، حمل و نقل و آموزش بدتر شده و در باقی گروه ها فرقی نکرده است.

در ارزیابی کلی بر حسب سطح تراز قیمت ها از سال ۱۳۹۵ می توان گفت که استان زنجان در۶ گروه کالایی گرانتر از کشور و در ۶ گروه دیگر نیز ارزان تر بوده است، به طوری که کفش و لباس با فاصله زیاد بالاتر از متوسط کشوری در جایگاه گران ترین استان کشور و در گروه کالایی ارتباطات نیز ارزان ترین استان بوده است.

 

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.