سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان از ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - ولی جهانی گفت: دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله و ۴ اثر فرهنگی و تاریخی دیگر از کشورمان در فهرست میراث جهان اسلام را اعلام کرد.

این ۵ اثر فرهنگی و تاریخی شامل منظر فرهنگی ماسوله، منظر فرهنگی قلعه الموت، مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام، مجموعه تاریخی بسطان و گنبد علویان همدان است.

سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) سازمانی تخصصی است که در حمایت سازمان همکاری اسلامی فعالیت کرده و در زمینه‌های آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات در کشور‌های اسلامی به منظور حمایت و تقویت روابط بین کشور‌های عضو مشغول به فعالیت است.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گیلان ثبت شهر تاریخی ماسوله با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، معماری و تاریخی این شهر، سال‌ها مطالبه جدی عموم جامعه و فرهیختگان گیلانی بوده است.

آقای جهانی اظهار امیدواری کرد با ثبت منظر فرهنگی ماسوله در فهرست میراث جهان اسلام در سال آینده و در جریان بازدید نمایندگان یونسکو از ماسوله به منظور ثبت در فهرست آثار یونسکو شاهد جهانی شدن این میراث ارزشمند فرهنگی گیلان باشیم.

آیسسکو برای شناسایی، معرفی و حفاظت بهتر میراث جهان اسلام چند سالی است که در حال تدوین فهرستی از آثار شاخص فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است.

این فهرست اختصاص به جهان اسلام دارد و غیر از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

آمادگی ماسوله برای ثبت در فهرست میراث جهانی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان همچنین گفت: برابر برنامه‌ریزی‌های متداول و به منظور بررسی میدانی شرایط محیطی شهر تاریخی ماسوله، در تابستان یا پاییز ۱۴۰۱ شاهد حضور ارزیابان سازمان جهانی یونسکو در ماسوله خواهیم بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.