باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - علیرضا یوسفیان گفت: برای رفع موانع و مشکلات بر سر راه تجارت ایران و افغانستان، نیاز است تا یک کارگروه تشکیل شود و مسائل میان تاجران و تولیدکنندگان را حل و فصل کند.
او گفت: مسائل و مشکلاتی که میان تاجران افغانستانی و تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد، از انعقاد قراردادهای یکطرفه تا تحویل کالا و امور گمرکی را شامل میشوند.
به گفته او، بسیاری از تاجران افغانستانی در ایران با وجود پرداخت بیعانه برای خرید کالا، نه تنها کالای خود را تحویل نگرفته اند؛ بلکه تحت شرایط نوسان ارز، بیعانه را نیز نمیتوانند پس بگیرند.
جمهوری اسلامی ایران شریک نخست تجاری افغانستان و این کشور، شریک پنجم تجاری ایران است.
تمایل سرمایهداران افغانستانی به فعالیت تجاری
معاون اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه مشهد-هرات گفت: کشور افغانستان در دوران قبل و بعد از تحولات اخیر، ظرفیت خوبی از لحاظ تولید داشته است؛ اما سرمایهدار تمایل دارد که در حوزه تجارت نسبت به صنعت بیشتر فعالیت کند.
یوسفیان گفت: علت تمایل بیشتر به فعالیت در حوزه تجارت، جنگهای داخلی در افغانستان است؛ به طوریکه مدیریت یک واحد تولیدی در شرایط ناامنی دشوار است.
به گفته او به همین علت است که بازار افغانستان، یک بازار مصرفکننده است.
راهآهن خواف-هرات محدود است
معاون اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان شعبه مشهد-هرات گفت: ایران در راهاندازی قطار خواف-هرات اهتمام ویژهای داشت؛ اما این مسیر ریلی محدود به شهر هرات میشود و اگر به دیگر شهرهای افغانستان نیز برسد، کارایی بیشتری دارد.
او گفت: هزینه حملونقل کالا برای تاجر از طریق ریلی نسبت به زمینی سنگینتر است و قیمت کالا را نیز در بازار افزایش میدهد.
خط آهن خواف-هرات در سه قطعه به طول ۱۴۴ کیلومتر در آذرماه ۹۹ افتتاح شد که از خواف تا ایستگاه شمتیغ در نقطه صفر مرزی و از آنجا تا ایستگاه روزنک افغانستان ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران از طریق سه گذرگاه مرزی دوغارون خراسان رضوی، ماهیرود خراسان جنوبی و میلک سیستانوبلوچستان به کشور افغانستان راه دارد.
طبق آمارهای گمرک از ابتدای امسال میزان صادرات ایران به افغانستان، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
انتهای پیام// ا. چ.