صنعت دامپروری گلستان در ماه‌های قبل به سبب خشکسالی و افزایش نهاده‌های دامی، شرایط نامناسبی را سپری می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان -  کمبود نهاده‌های دامی معضلی است که عموماً در ۶ ماه دوم سال بیشتر خود را نشان می‌دهد و جهاد کشاورزی موظف است برای این معضل تمهیداتی بیندیشد.

محمود قره خانی یکی از دامداران گلستانی گفت: جهاد کشاورزی یک کیلوگرم نهاده برای هر گوسفند در نظر گرفته که حجم کمی است.

قره خانی می گوید: در فصل‌های بهار و تابستان مشکل زیادی برای تهیه علوفه ندارم، ولی مشکل از نیمه دوم سال آغاز می‌شود که مجبور به خرید نهاده دامی به صورت آزاد هستیم. یک کیلوگرم، خوراک یک روز گوسفند بوده و من باید خوراک ۲۹ روز باقی مانده حیوان را به صورت آزاد خریداری کنم.

او گفت: جهاد کشاورزی قول تخصیص تسهیلاتی برای تهیه نهاده دامی به دامداران را داده بود که پس از مدتی از لغو آن به دلیل کمبود بودجه خبر داد.

او می گوید: نهاده دامی باید از طریق سامانه بازارگاه و وزارتخانه افزایش پیدا کند.

صنعت دامپروری گلستان

رضوی نیا، معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان می گوید: برنامه‌هایی جهت تهیه خوراک دام از کارخانجات با «دامدار کارت» برای دامداران داریم که پس از بررسی و کارشناسی‌های بیشتر این امر محقق خواهد یافت.

به گفته او راه اندازی سامانه «یارگر» جهت تخصیص و توزیع کنسانتره به صورت اینترنتی از اقدامات اخیر جهاد کشاورزی است که دسترسی آسان‌تر دامدار به کنسانتره و توزیع عادلانه آن از خوبی های این سامانه است. با وجود این سامانه امکان دریافت بیشتر کنسانتره وجود ندارد و به نوعی دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود.

رضوی نیا گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها حدف دلالان از بازار افزایش نهاده‌های مورد نیاز استان است و هنگامی که به تعداد دام موجود در استان نهاده وارد کشور و استان شود، دست واسطه‌ها از بازار کوتاه خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.