باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - حسن زیودار میگوید: دیوار ساحلی در کیلومتر ۵۵۶ بلاک تنگ۷ - تنگ ۵ با هدف جلوگیری از اشباع خاک و نفوذ آب به بدنه خاکریز، تقویت پاشنه و تثبیت زیرسازی خط، پیشگیری از آبشستگی خاکریز و کولههای پل صالح حمید ناشی از بالا آمدن تراز رودخانه سزار، تضمین و افزایش ایمنی سیر و حرکت، احداث میشود.
او گفت: دیوار پوششی و کانال ارتفاعی در کیلومتر ۶۲۹ بلاک مازو–بالارود، باهدف مهار خاکریز و جلوگیری از رانش ترانشه ناپایدار مجاور خط بر اثر لرزشهای ناشی از حرکت قطار، مهار پرتاپ سنگهای هوازده بر روی خط، پیشگیری از آبشستگی دیواره ترانشه و ایجاد لاینینگ سنگی و زیباسازی پیرامون خط با احداث سطحی پلکانی و همگن، احداث میشود.
به گفته آقای زیودار دیوار پوششی کیلومتر ۶۳۳ در بلاک مازو – بالارود با هدف پایداری ترانشه ریزشی ناپایدار و هدایت آبهای سطحی حاصل از بارش و رواناب سطحی در موقعیت ترانشه ریزشی، جلوگیری از سقوط لایههای سنگی هوازده به داخل خط، احداث میشود.
همچنین دیوار ساحلی کیلومتر ۶۳۰ بلاک مازو - بالارود نیز با هدف جلوگیری از رانش و شستشوی خاکریز پاشنه ساحلی رودخانه بالارود بر اثر فرسایش ناشی از آبشستگی و سیلاب، تعریض و تقویت بستر خط و در نهایت حفظ و پایداری زیرسازی راه آهن، احداث میشود.
رودخانهها و آبراههها تحت تاثیر عوامل طبیعی و یا دخالتهای انسان دچار فرسایش بستر، تحلیل و آبشستگی کنارهها و جابجایی عرضی میشوند.
فرسایش رودخانهها به نوبه خود موجب بروز خطرات و خسارات عدیدهای برای اراضی مجاور و مستحدثات ساحلی (پلها و خاکریز بستر خط) میشود.
ساخت و توسعه سازههای کنترل فرسایش در مسیر رودخانهها و آبراههها از جمله دیوارهای ضامن، پوششی و حفاظتی ساحلی در تثبیت زیرسازی و جلوگیری از حرکت جانبی پای شیب خاکریزهای اطراف پلها و ترانشههای ناپایدار نقش به سزایی را ایفا میکند.
زیودار یادآور شد: گروه نظارت بر خط و سازههای فنی راه آهن زاگرس در فاز اول اعتبارات واگذار شده سیلاب، با درک حساسیت و فوریت موضوع اقدام به احداث دیوارهای حفاظتی و سازههای نگهبان مهمی در طول مسیر ریلی این اداره کل نموده است.
انتهای پیام/ن