وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد به علت بلوکه شدن حساب ملی سفارت توسط بانک سیتی بودجه سفارت کافی نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا با ارسال نامه ای رسمی به سفارت افغانستان در واشنگتن اعلام کرده است که «مشکلات اقتصادی» ادامه فعالیت سفارت را غیرممکن کرده است. 

یک منبع در سفارت افغانستان نسخه ای از نامه وزارت خارجه و همچنین پاسخ رسمی سفارت افغانستان به این نامه را به اشتراک گذاشته است. 

بر اساس این نامه، وزارت امور خارجه تصمیم گرفته است تا سفارت افغانستان در واشنگتن و همچنین کنسولگری افغانستان در نیویورک و لس آنجلس را تعطیل کند.

 دولت ایالات متحده پیشنهاد کرده است که به عادله راز، سفیر افغانستان در واشنگتن اجازه داده شود که به تنهایی به ماموریت خود ادامه دهد، اما سایر کارکنان دیپلماتیک از سمت خود کناره گیری کنند.

اما در پاسخ نامه سفارت افغانستان آمده است که راز نمی خواهد به تنهایی به کار خود ادامه دهد و همراه با کارمندانش استعفا می دهد. وزارت امور خارجه در نامه ای اعلام کرد که یک بانک محلی به نام سیتی بانک، حساب های مالی سفارت افغانستان را مسدود کرده است و انتظار نمی رود که برای فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک افغانستان بودجه دریافت کند.

 وزارت امور خارجه گفت: «هنگامی که سفارت و کنسولگری افغانستان بسته شود، وزارت امور خارجه ساختمان سفارت و کنسولگری، هشت بایگانی و سایر دارایی ها را به عهده خواهد گرفت و از آن محافظت خواهد کرد». 

این وزارت همچنین گفته است که اختیارات حساب های مسدود شده سفارت افغانستان در سیتی بانک به دولت آمریکا واگذار خواهد شد.

 به دیپلمات های افغانستانی مستقر در آمریکا نیز سه روز دیگر مصونیت دیپلماتیک داده می شود که «پس از آن باید سرنوشت خود را تعیین کنند».

سفارت افغانستان در واشنگتن در پاسخ به نامه وزارت امور خارجه گفت: «ما به قوانین موجود و اصول دیپلماتیک در این زمینه احترام می گذاریم. با این حال، سفارت امیدوار است که حساب های مسدود شده سفارت در سیتی بانک آزاد شود و سفارت و کنسولگری بتوانند به طور عادی به فعالیت خود ادامه دهند.

 سفارت افغانستان همچنین پیشنهاد کرد که در صورت تعطیلی، "پرچم ملی سه رنگ" افغانستان بر فراز ساختمان های سفارت و کنسولگری به اهتزاز در آید. 

بر اساس این نامه، عادله راز، سفیر افغانستان در واشنگتن، نخواسته تنها بماند و تصمیم به استعفا به همراه کارکنان خود گرفته است. 

سفارت از وزارت امور خارجه آمریکا خواست تا روی یک مکانیسم مشترک برای ارائه خدمات کنسولی به افغان های مقیم ایالات متحده، پناهندگان افغان و کسانی که اخیراً از افغانستان اخراج شده اند، کار کند.

 سفارت افغانستان همچنین از دولت آمریکا خواست تا شناسایی دیپلمات های افغان ساکن آنجا را تسهیل کند و به آنها اجازه دهد در ایالات متحده بمانند.

باشگاه خبرنگاران جوان /سیاسی/سفارت 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار