اتهام‌زنی طرف‌ها در روسیه و اوکراین به هم در خصوص آغاز درگیری در دونباس

با ثبت دست کم ۵۰۰ انفجار در کمتر از ۲۴ ساعت در خط مقدم دونباس در شرق اوکراین، طرف‌ها در روسیه و اوکراین یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند.

نیروی‌های تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند.

بر اساس گزارش الجزیره انگلیسی، گلوله باران در شرق اوکراین سبب افزایش نگرانی‌ها در ارتباط با آغاز حمله توسط روسیه شده است. آمریکا، کرملین را به تلاش برای ایجاد یک بهانه برای حمله به اوکراین و توجیه آغاز یک جنگ متهم می‌کند.

الجزیره گزارش داد: «دست کم ۵۰۰ انفجار در کمتر از ۲۴ ساعت در خط مقدم در منطقه دونباس در شرق اوکراین ثبت شد. ابعاد حفره‌ای که در این ساختمان ایجاد شده است نشان می‌دهد از تسلیحات سنگین در این گلوله باران استفاده شده است.»

این اقدام نقض آتش بسی است که قرار بود در این منطقه به قوت خود باقی باشد. جدایی طالبان تحت حمایت روسیه در جمهوری خودخوانده لوهانسک نیرو‌های اوکراینی را به آغاز درگیری متهم کردند.

اولگ نیکیتین سخنگوی جمهوری خلق دونتسک در سخنانی گفت: «اوضاع به صورت قابل توجهی تشدید شده است. دشمن در تلاش است تا یک سری اقدامات تحریک آمیز جنگی انجام دهد. طرف اوکراینی همچنان به نقض تعهداتش در حفظ آتش بس ادامه می‌دهد.»

این در حالی است که نیرو‌های اوکراین، جدایی طلبان را متهم می‌کنند که مسئول همه این حملات هستند. آن‌ها می‌گویند یک مهد کودک هدف قرار گرفت و این تصاویر در یک وب سایت نظامی منتشر شد. این حمله تلفاتی در پی نداشت، رسانه‌های روس هم همین تصاویر را پخش کردند در حالی که از نام دیگری برای این روستا استفاده می‌کنند این روستا در سمت آن‌ها قرار داشت که هدف قرار گرفت. اوکراین می‌گوید این یک توطئه عمدی از سوی روسیه است.

تحقیقات بین المللی در ارتباط با مسئول این حملات در دست انجام است.

دیروز مقامات جمهوری خلق لوهانسک اعلام کردند که وضعیت در منطقه طی روز گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است؛ زیرا کی‌یف در تلاش برای تشدید درگیری است. لوهانسک از ناظران بین‌المللی خواست تا حمله دولت اوکراین را ثبت کرده و تدابیری برای جلوگیری از تجاوزات این کشور اتخاذ کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر تاکید کرد که توافق مینسک تنها راه حل ممکن برای حل بحران اوکراین است، اما کی‌یف نمی‌خواهد به آن‌ها عمل کند. به گفته پوتین، اوکراین مذاکرات برای حل مناقشه را به تعویق انداخته و ناتو تجهیزات نظامی خود را به مرز روسیه نزدیک کرده است. توافقنامه مینسک که در فوریه ۲۰۱۵ بین روسیه و اوکراین امضا شد، خروج پرسنل نظامی از منطقه، از سرگیری روابط اقتصادی و اصلاح قانون اساسی در اوکراین از مفاد این توافق است.

درگیری در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتای دولتی در کی‌یف آغاز شد. دونتسک و لوهانسک از به رسمیت شناختن دولت جدید خودداری کرده و استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند. در پاسخ، کی‌یف یک عملیات نظامی را آغاز کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان / بین الملل / اروپا و آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار