۲ سالگی کرونا در ایران و فتح قله‌های واکسن سازی/ وضعیت کرونایی کشور و زمان پایان موج ششم

دو سال از شناسایی ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و در این مدت فراز و نشیب‌های بسیاری در مقابله با کرونا داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - ۲۹ بهمن ۹۸ بود، اولین روزی که خبر شناسایی اش در ایران همه را نگران کرد و ۳۰ بهمن نخستین روز اعلام آمار روزانه کرونا بود؛ پیش از آن ویروس  «شماره ۱۹» در برخی کشور‌ها زندگی مردم در چین را تغییر داده بود و با وسایلی مانند  کیسه و بطری و ... سرشان را می‌پوشاندند تا مبادا   این ویروس به آن‌ها سرایت کند، طبق شماره ۱۹ یا همان کرونا ویروس در همه دنیا پخش شد و تا حالا ۴۲۲ میلیون نفر به این ویروس مبتلا و حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر راهی دیار باقی شده اند، در ایران هم تاکنون بیش از  ۱۳۴ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

با وجود گذشت بیش از ۲ سال از شناسایی کرونا در جهان هنوز متخصصان و دانشمندان بر سر مسائل بسیاری همچون استفاده از ماسک، جهش‌های ویروس، پایان همه گیری و درمان اختلاف دارند و هنوز به یک درمان برای کرونا دست پیدا نکردند و تنها سپر دفاعی در برابر این ویروس را واکسن و استاده از ماسک معرفی کرده اند.

جهش‌های کرونا هم زندگی را برای مردم سخت کرده است؛   بعد از کرونای ووهان، جهش‌های آلفا و دلتا که به کرونای انگلیسی و هندی معروف شدند و حالا امیکرون که آن را ویروس آفریقای جنوبی می‌دانند، مهم‌ترین و نگران کننده‌ترین جهش‌های کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت نام گرفتند.

۳۰۰ شهید مدافع سلامت، ۱۲۰ معلم فوت شده،  فوت بیش از ۸۰۰ راننده تاکسی در اثر وقوع ۶ موج کرونا در ایران اتفاق افتاده است، اکنون ۳۳۷ شهر در وضعیت قرمز، ۶۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهر در وضعیت زرد هستند و امیکرون با قدرت سرایت بیشتر نسبت به سایر سویه‌ها در حل تاخت و تاز است.

بومی سازی کیت، ماسک و ونتیلاتور در ایران

در ایران به همت تلاش محققان ایرانی علی رغم تحریم ها دارو و کیت تشخیص کرونا بومی سازی شد، در تولید ماسک و ونتیلاتور هم از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم.

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان‌ بودند که در فروردین کیت تشخیص کرونا به ما تحول دادند. خیلی از کشورها همان لحظه تقاضای کیت از ما داشتند اما نمی‌توانستیم صادر کنیم. این شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که ونتیلاتور ساختند و این درحالی بود که در آمریکا ماشین پلیس پشت سر ماشین حمل ونتیلاتور حرکت می‌کرد که مشکلی پیش نیاید و حتی مردمشان ماسک را از هم می‌دزدیدند. این نکته مثبتی است که کشوری بتواند به سرعت ماسک، کیت، محلول ضدعفونی کننده و ونتیلاتور تولید کند.

قانعی گفت: مگر قبل از کرونا چقدر ماسک در کشور استفاده می‌شد؟ حالا تصور کنید قرار است به ۷۰ میلیون نفر روزی یک ماسک بدهیم؛ پس طبیعتا چند ماه طول کشید تا توانستیم ماسک کشور را تولید و تامین کنیم. این محصولِ چیزی بود که کسی فکر کرده بود باید فناوران خود را حمایت کند و آنها را رشد دهد که در جایی مانند کرونا به دادمان برسند. همین ماسک سه لایه، یک لایه در وسط خود دارد که ایران پیش از کرونا می‌گفت تولید آن توجیه اقتصادی ندارد و آن را وارد می‌کرد. روزی که قرار بود این ماسک ساخته شود مدتی طول کشید تا یک فناور آن لایه را ساخت و پس از آن حتی راهروهای شرکت‌های دانش‌بنیان هم زیر تولید ماسک رفته بود. اینها نکات مثبت و برجسته ایران در کرونا و در اوج بی‌پولی و تحریم بود.

واکسن سازی به همت دانشمندان ایرانی

پس از تایید اثربخشی واکسن متخصصان ایرانی  به فناوری واکسن با شکل های مختلف هم دست پیدا کردند و اکنون 6 واکسن ایرانی به سبد واکسیناسیون کشوری اضافه شدند.

قانعی عضو کمیته ملی واکسن کرونا گفت: در مسئله تامین واکسن می خواستند ما را  بزمین بزنند و شرایط را مدیریت می‌کردند. برای اینکه حتما آشوبی در ایران برپا شود هم مدیریت رسانه و هم مدیریت انتقال پول انجام می‌دادند. حتی وقتی بانک مرکزی پول را برای کووکس تخصیص داد انتقال پول را دچار مشکل کردند؛ یعنی پولی که در کره جنوبی بود را هم با مشکل انتقال دادند؛ آنهم در شرایطی که می‌گفتند ما انسان دوست هستیم و با این مسائل مشکلاتی نداریم ولی انقدر کار را طول دادند تا ایران شد آخرین کشوری که پول پرداخت کرده بود و گفتند حالا چون در سبد خرید پول را آخرین نفر پرداخت کرده‌اید پس در نوبت آخر هم قرار می‌گیرید.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ما واکسن آنفلوآنزا هم خریداری کردیم و از فرودگاه نگذاشتند، منتقل شود؛ چون تصمیم داشتند با ملت درگیر شوند و فشار وارد کنند. مدیریت جهانی شکل گرفته بود که یک کشوری را به دچار مشکل کنند که هم توقع را افزایش دهند و هم نگذارند واکسن گیرمان بیاید. حتی واکسن‌هایی که چین به ما داد از طریق هلال احمر وارد شد و مسیر انسان دوستانه را در پیش گرفتند که کمترین مشکل پیش آید. این امر نشان می‌دهد اینکه می‌گفتند برای ورود دارو و واکسن مشکلی ایجاد نمی‌کنند، کاملا دروغ بود.

اکنون به جایی رسیده ایم که واکسن های ایرانی برای سویه های جدید کرونا باز طراحی می شوند؛ برای مثال واکسن برکت پلاس علیه امیکرون.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری ریاست جمهوری گفت: واکسن خاص اُمیکرون که در برکت تولید شده هفته آینده وارد فاز مطالعه بالینی می شود، این نوع واکسن در مطالعات نشان داده که می تواند در برابر ویروس اُمیکرون حفاظت خوبی ایجاد کند که در صورت اثبات این اثربخشی، تولیدکنندگان آن می توانند تعداد قابل قبولی از این نوع واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

موج ششم کرونا تا چه زمانی ادامه دارد؟

یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹  گفت: در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دقیقا اوج موج ششم چه زمانی خواهد بود؛ اما در مقایسه وضعیت‌مان با کشورهایی که زودتر از ما وارد موج بیماری شدند و زودتر از ما روند کاهشی را آغاز کردند، ما هم انتظار داریم که طی هفته‌های پایانی سال وارد سرازیری موج شویم، اما این  ۱۰۰ درصد نیست.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: بر اساس پیش بینی ها؛ موج ششم کرونا تا حداقل پایان فروردین ماه ادامه خواهد داشت، اکنون هم روند ابتلا کاهشی شده است و از قله پیک ششم کرونا عبور کرده ایم.

گزارش هانیه جلیل نژاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
بیا پایین سرمون درد گرفت بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
والا من چند روز پیش واکسن آسترازنکا زدم چشمتون روز بد نبینه تا چند روز حالم اصلا خوب نبود دکتر رفتم دارو داد بهتر شدم گفت مال واکسنه نگران نباش.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۷:۰۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
آسترازنکا واکسن ایرانی نیست و انگلیسی سپیدی فکر کنم باشه پس باز هم درود بر دانشمندان و تیمهای واکسن سازی کشور خودمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
فتح قله های پیک هم یادتون رفت بگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
فتح قله واکسن سازی؟؟؟؟!!!!!!پس چرا داریم وارد میکنیم...با همین دروعا انقلاب پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
تو کوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
انبارها پر هستن از واکسن ،صدها ملیون دوز
مهم جان مردمه و گر نه تولید ایران هم کمتر از سایر کشورها نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
وبازهم دروغی دیگر از مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
؟
۱۴:۴۱ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
به نظر شما وزارت بهداشت تا کی آمار روزانه اعلام کند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
تا زمانی که به امار سازی دروغ نیاز داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
امارتون خیلی متفاوته ،اونهایی که از علائم کرونا فوت شدن رو چطور جزئی از امار حساب نکردید!باسندومدرک صحبت می کنم یک نمونه خانواده خود بنده که عزیزی رو از عوارض کرونا از دست داده و جز امار محسوب نشدوگرنه امار چندبرابره ،قطعه ۳۲۶اکثرا کرونایی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خجالت بکشید قرار بود در دهه فجر پایان کرونا اعلام بشه . وزیر بهداشت گفت با دو دوز واکسن صد در صد ایمنی ایجاد میشه حالا امروز تمام شهر ها قرمز هست . آمریکا نتونست در جنگ ها موفق بشه حالا دولت ایران با تزریق واکسن اضطراری به مردم مظلوم ایران ، کشتار مورد نظر سازمان بهداشت وزارت دفاع آمریکا رو راه انداخته . روی قله ایستادید بعد واکسن خارجی تزریق می کنید ؟ عرضه ندارن پول های بلوکه شده رو پس بگیرند به جاش واکسن اضطراری برای کشتن مردم وارد می کنند واین جوری اموال ملت رو تلف و خود ملت رو روانه قبرستان می کنند خاک برسرتان احمق ها
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۶:۵۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
داری دری وری حرف میزنی منظورتوخوب بفهمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
دری وری نیست . بیشتر مطالعه کن تا نیاز به شرح و تفصیل نباشه . حداقل 17 نفر نظر بنده رو تایید کردن . این یعنی نکاتی که بنده نوشتم به سهولت قابل فهمه . از همه عزیزانی که لایک کردن متشکرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
اسنادواکسن.اسناد کسانیکه واکسن زدن گرفتن اسنادی که نزدن گرفتن رو برا مردم پخش کنید....زوری تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
جن
۱۳:۰۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
موج هفتم چه زمانی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی محمد صادقی
۱۳:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
تازه سربازی دوسال و نیم هست خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
چقدر پشت سر معلم ها حرف زدند! نصف کادر درمان معلم فوت شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
فکر می کنید تمام این معلم ها سر کلاس درس بودند که فوت شدند زهی خیال باطل ۹۰ درصد آنها در تعطیلی کلاس ها وبرای کارهای شخصیشان بیمار شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
تمام روستاها در این مدت حضوری بود و قطعا به عنوان یک معلم کسانی که تهمت زدند و پشت سرمان حرف زدند نخواهم بخشید و حلال نخواهم کرد! معلم تنها شخصی بود که دور تا دور پلاستیک نیاورد و ارتباط زیادی داشت! فکر کنید فقط یک برگه بخواهی تصحیح کنی؟! ما مثل بعضی ها میز نگذاشتیم تا فاصله ایجاد بشه! روح همگی قرین آرامش و حساب و کتاب ما با بعضی ها ان شا الله آن دنیا
Iran (Islamic Republic of)
سید یسادات
۱۲:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
این فتح قله های واکین سازی خیلی زیبا بود واقعا. ممنونم از لین فتوحاتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
اگر واکسن ثاثیر داره چرا تعداد کشته ها هی بالا میره
ماهمه واکسن زدیم این بنده خداها که فوت شدند
جز کدوم دسته هستند واکسن زدند چه نوع واکسنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
آخه نیست که بیشتر واکسن نزده ها مردن و واکسن زده ها فایزر و امثالش زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناش
۱۲:۲۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
وقتی بستری ها و مبتلا ها میره بالا فوتی هم میره بالا و بعضی هاشون هم واکسن نزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
وزارت بهداشت حتما یه ریگی توکفششه که آمار میزان واکسن فوتی ها رو نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بیشتر کشته ها از واکسن زده ها هستند....
چرا که آقایون ادعا میکنند بالای نود درصد واکسن زده اند پس این کشته ها هم به لحاظ آماری بیشتر از همان واکسن زده ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بیخود فایزر فایزر نکن. همین فایزر تا الان به استناد وائرز آمریکا ۲۳ هزار نفر رو کشته و آمار واقعی با توجه به مرگهای بعد از شروع واکسیناسیون نزدیک ۲۰۰ هزار نفره و میلیون‌ها نفر دچار عارضه شدید شدند. ورزشکارا تو زمین سکته می‌کنند میمیرند و کم کم خود سی.دی.سی آمریکا فهمیده چه غلطی کردند داره در مورد لخته‌های خون که ممکنه همه مردم به دلایلی مثل سردی هوا، تغییرات اقلیمی یا بهانه‌های مسخره دچارش بشند صحبت می‌کنند. فکر کری مردم استرالیا، کانادا، آلمان و کشورهای دیگه غربی دیوانند بعد از واکسن زدن قید دز سوم رو بزنند و هر روز تظاهرات کنند و از پلیس کتک و برچسب تروریست بخورند و حساب بانکیشون بسته بشه؟ کور که نیستند دارند میبینند همین فایزری که سنگشو به سینه میزنی چه بلایی داره سرشون میاره. از اونطرف دولتها هم به بهانه کرونا و واکسن اجباری دارند سیستم دیکتاتوری تمام عیار پیاده می‌کنند و بخشی از مخالفتها به خاطر اون هم هست ولی اثر نداشته فایزر و مدرنا و فقط عوارض و کشندگی اون دیگه با سانسور فیس بوک و گوگل و توئیتر به این راحتی امکانپذیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بدان که کرونا حداقل از دی ماه 98 وارد ایران شده بود ولی مسؤلین به دلایل مختلفی آن راانکار میکردند، وبعد ازاینکه، توسط ماهان سپاه ازچین، درایران گسترش یافت، وبعد از طی شدن راه پیمایی 22 بهمن وانتخابات مجلس همان سال، اعتراف به ورود کرونا درکشور شدند!؟؟ خیانت به مردم تا کجا؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خیلی زودتر از این حرفها در کل دنیا پخش بود. من و بعضی از افرادی که میشناسم ۵ ماه قبل از اینکه اعلام کنند تو چین کرونا اومده بیماریی گرفتیم با همین علائم مثل تنگی نفس و اسهال و .. و در فاصله کمی وزن زیادی کم کردم. این ویروسی هست که ان.آی.اچ، دارپا و همین آنتونی فائوچی کثیف که الان ازش قهرمان ساختند به جون دنیا انداختند و هر روز دارند دولتهای دنیا رو با پاتوژن‌های کشنده جدید تهدید می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بهتر است سلول شناسی وسیسم پاکسازی سلول بیشتر مورد توجه قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بهتر بود آزمایشگاه ها و دانشمندان را باکیفیت تر کنند برای برای نابودی همه ویروس ها بهتر است خیرین برای ساخت وبودجه کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۵۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
دمتون گرم. واقعا دیگه تپه باقی نمونده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
اسناد واکسن را منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
شد دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
خب بالاخره کرونا دوساله شد میبینید چقدر سخته وقتی فکر میکنید بهش انگار کرونا هزاران سال وجود داشته.پس اینقد نگین سربازی دوساله توی یه چشم بهم زدن تموم میشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
مردم دارن میمیرند ائنوقت اجازه سفر به عراق داده میشه؟ کشور پر از بیماری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
وترکیه و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
وقتی تحریمها تموم شد
آخرین اخبار