یک کارگردان تئاتر گفت: در حوزه دفاع مقدس نمایشی موفق است که با وضع موجود جامعه تناسب و ارتباط برقرار کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - لیلی عاج نویسنده و کارگردان نمایش "باباآدم" درباره مولفه‌های یک نمایش خوب دفاع مقدس گفت: یک نمایش خوب دفاع مقدس باید نسبتی با زمانه‌ای که در آن نفس می‌کشیم داشته باشد. شاید نوشتن متنی که این ویژگی را داشته باشد سخت باشد. اما نمایشی موفق است که بتواند به دور از کلیشه‌های موجود این هماهنگی با وضع موجود را ایجاد کند.

"بابا آدم" نمایش تازه عاج است که سوژه ملتهبی دارد. این نمایش درباره پدر مادر‌هایی است که بعد از سقوط صدام خودشان را به استان دیاله و اردوگاه اشرف می‌رسانند. آنان خواهان دیدار فرزندانشان هستند. نگاه من به آن سوی دیوار‌های اشرف نیست و درباره پدر و مادر‌هایی است که اتفاقات خاصی برایشان افتاده است.

لیلی عاج، نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر است. او کارگردان نمایش‌هایی همچون " کجایی ابراهیم" درباره شهید ابراهیم هادی، نمایش "روزمرگی"، نمایش "قند خون" و .... . الهام شعبانی،  بازیگر زن  نمایش «بابا آدم» در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر برای بازی خوبش تقدیر به عمل آمد.

به گفته عاج، «بابا آدم» از سرنوشت یک ایدئولوژی انحرافی صحبت می‌کند. شخصیت اصلی نمایش، غفار بنی آدم است که به دلیل سنش دیگران به او بابا آدم می‌گویند. بابا آدم در دوران جنگ مواد غذایی احتکار می‌کرده و حالا پسرش را در وان ترکیه دزدیده اند و پسرش سر از اردوگاه اشرف درآورده است.

عاج از شخصیت پردازی بابا آدم گفت: گویی او تاوان اشتباهش در جنگ را می‌دهد و فرزندش جذب سازمان منافقین شده است. تلاش شده تا در شخصیت پردازی بابا آدم طیف‌های گوناگون دیده شود.

نمایش باباآدم

به گفته کارگردان نمایش "بابا آدم" طراحی لباس این نمایش بسیار رئالیستی است و به حقیقت ماجرا نزدیک است. به دلیل اینکه فکر می‌کردیم که زیبایی شناسی صحنه مهم‌تر از نگاه رئالیستی ماست. در تعاملی که با طراح صحنه، سینا ییلاق بیگی داشتم به دنبال هدف اصلی اندیشه این نمایش بودیم و به بلندگو رسیدیم.

به دلیل اینکه حرفی که پدر و مادر‌ها در برابر ایدئولوژی سازمان منافقان به نوعی جنگ بلندگوهاست. پدر و مادر‌هایی که خودشان را به اشرف می‌رسانند برای اینکه حرفشان را به فرزندانشان برسانند راهکاری نداشتند، جز اینکه حرفشان را بلندگو می‌زدند. همین ایده‌ای برای طراحی صحنه شد.

او درباره انتخاب بازیگران برای نمایش گفت: اولین مولفه من در انتخاب بازیگر شرایط سنی بازیگران نسبت به شخصیت است. قائل به گریم سنگین و پیچیده برای نمایش مستند و واقعی نیست. با بسیاری از دوستان مثل الهام شعبانی، حمیدرضا محمدی، سید جواد حسینی قبلا با هم کار کردیم.

تئاتر دفاع مقدس باید بتواند برای مخاطب باورپذیر باشد / نیاز به تایید دارد

به گفته عاج نمایش "بابا آدم" نمایش سیاسی و اجتماعی درباره تاریخ معاصر کشور است.

تئاتر دفاع مقدس باید بتواند برای مخاطب باورپذیر باشد / نیاز به تایید دارد

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر شهر ، تئاتر فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.