استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

تاکید بر گسترش روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی گفت: حسن همجواری و اراده جدی برای توسعه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کاملا مشهود است.

باشگاه خبرنگاران جوان تبریز - آقای عابدین خرم در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان گفت: باید با تقویت ارتباطات و تسهیل رفت‌وآمدها، ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور را شکوفا کنیم.

با توجه به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط تنگاتنگ با همه کشور‌ها به ویژه همسایگان ، جمهوری آذربایجان به عنوان کشور دوست و برادر، در اولویت سیاست خارجی ایران است و پیوند‌های دو کشور که از گذشته‌های دور وجود داشته است، باید تعمیق و توسعه یابد.

فصل جدیدی از روابط بین دو کشور آغاز شده است .

دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس اوراسیا و سفر هیات سیاسی و اقتصادی کشورمان به باکو، زمینه را برای گسترش بیش از پیش روابط فراهم کرده است.

با توجه  به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان به همراه وزیر راه و شهرسازی ، در این سفر بازدید‌های خوبی از مناطق آزادشده قره‌باغ داشتیم؛ دولت آذربایجان کار‌های بزرگی را برای بازسازی این مناطق آغاز کرده که نیاز به همکاری کشور‌های همسایه دارد.

 ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مناطق آزاد شده برای استقرار شرکت‌های صنعتی و خدماتی و حضور جدی شرکت‌های فنی و مهندسی آذربایجان شرقی در بازسازی این مناطق از جمله محور‌های مورد توافق بود که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 فعال‌سازی محور‌های ترانزیتی تبریز به آذربایجان از دیگر توافق‌های این سفر است.

با فعال‌سازی نقطه مرزی خداآفرین و ایجاد نقطه دسترسی جدید در مناطق آزادشده، ظرفیت جدیدی برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد شد.

برقراری خط پروازی تبریز _ باکو برای تسهیل تردد دانشجویان و بازرگانان، ساماندهی حوزه گردشگری سلامت و راه‌اندازی تور‌های گردشگری و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان را از دیگر توافق‌های این سفر اعلام  شد و بر پیگیری تحقق این توافق‌ها از سوی هر دو طرف تاکید شد.

تاکید بر گسترش روبط بین ایران و جمهوری آذربایجان

 علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور دوباره در تبریز گفت: با توجه به ۶ سال حضورم در تبریز به عنوان سرکنسول جمهوری آذربایجان، آشنایی کاملی با این شهر دارم و تبریز را وطن خود می‌دانم.

 سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران  برای گسترش روابط با همسایگان ارزشمند است.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان هم تاکید ویژه‌ای بر توسعه روابط با ایران دارد و شخصاً این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

با توجه به آزادسازی ۱۳۰ کیلومتر از مرز مشترک ایران و آذربایجان ، ظرفیت‌های جدیدی از توسعه همکاری‌ها بین دو کشور ایجاد شده و باید با احیا و فعال‌سازی ارتباطات مرزی از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

 کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ۱۹ و ۲۰ اسفند امسال در باکو برگزار می شود.

گشایش مرز خداآفرین و احداث پل مرزی جدید و سایر توافق‌های انجام‌شده بین دو کشور در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

 تلاش می‌کنیم تا جنبه‌های تخصصی این توافق‌ها پیش از برگزاری کمیسیون مشترک بررسی و برای امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دو کشور آماده شود.

 مرز‌های ایران و آذربایجان در چهارراه محور‌های ترانزیتی قرار دارند .

با عملیاتی شدن توافق‌های دوجانبه امکان بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد و امیدوارم حمایت‌های مسئولان استان در این زمینه ادامه داشته باشد.

محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است و  صدور ویزا از سوی دولت آذربایجان تسهیل شده است.

اطمینان داریم که با بهبود شرایط، امکان برقراری خط پروازی مستقیم بین تبریز _ باکو در مدت زمان کوتاهی فراهم خواهد شد و این موضوع هم از لحاظ اقتصادی و هم تسهیل تردد برای دو طرف سودمند خواهد بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.