ممانعت افغانستان از تجارت در یزدان/تنها خرده فروشی صورت می‌گیرد

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: هم اکنون در یزدان خرده فروشی انجام می شود ولی طرف افغانستانی به واسطه عدم استقرار گمرک جلوی فعالیت تجاری در آنجا را گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - رحیمی زاده گفت: در ۱۰ ماهه امسال حجم تبادلات تجاری با کشور افغانستان از نظر ارزشی یک درصد افزایش، ولی از نظر وزنی حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است و امیدواریم شرایط در دو ماه باقیمانده بهتر شود.

به گفته او در مورد رونق تبادلات تجاری ما با طرف افغانستانی از طریق بازرگانان، نمایندگی وزارت امور خارجه و … گفتگو و رایزنی داشته‌ایم و هم اکنون به قول معروف توپ در زمین آن‌ها است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان مثال در مورد صادرات سوخت آن‌ها بیان می‌کنند که تمایل دارند سوخت را به صورت مستقیم وارد کشور آن‌ها کنیم تا از نظر کیفیت چک کنند در حالی که به واسطه نبود امکانات در کشور آن‌ها و… راننده‌های ایرانی کمتر برای حضور در خاک افغانستان داوطلب هستند و این امکان مهیا نیست.

او گفت: بار‌ها به طرف افغانستانی گفته‌ایم که این اقدام حتی هزینه‌های شما را نیز به شدت افزایش می‌دهد و به نفع شما نیست.

رحیمی زاده  گفت: طرف افغانستانی برای ممانعت از فعالیت تجاری در یزدان علت را ضرورت استقرار گمرک اعلام کرده‌اند و در دو مرز مشترک دیگر با کشور افغانستان (دوکوهانه و گلورده) فعالیت خاصی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: امیدواریم هر چه زمان می‌گذرد تبادلات تجاری بین دو کشور همسایه رونق بیشتری بگیرد چرا که این امر مطلوب مردم ایران و افغانستان است.

گفتنی است  قناعت استاندار خراسان جنوبی ۲۳ بهمن ماه در دیدار با والی فراه از تعلل طرف افغانستانی در انجام توافقات گلایه و گفت: سوختی که از مرز‌های ایران به افغانستان صادر می‌شود، در بهترین پالایشگاه‌ها و طبق استاندارد‌های ویژه تولید می‌شود.

انتهای پیام / ط  ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار