باشگاه خبرنگاران جوان - آقای فاطمی امین وزیر صمت در صحبت هایش به دفعات از کاهش قیمت و افزایش تولید خودرو می گوید.
او در روزهای آغاز به کارش، از تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ گفت و اعلام کرد که از این سه میلیون، یک میلیون دستگاه آن برای صادرات خواهد بود و 2 میلیون خودرو در سال برای مصرف داخل تولید خواهد کرد.
پس از اینکه توانست رای اعتماد مجلس را بگیرد، از چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ساماندهی بازار خودرو گفت. یکی از مهمترین این وعده ها برای بازار خودرو در اوایل آبان داده شد؛ فاطمی امین اعلام کرد سال آینده به قدری تولید خودرو زیاد خواهد شد که نیازی به قرعه کشی برای خرید خودرو وجود نخواهد داشت.
با وجود اینکه وزیر صمت وعده داده بود قیمت تمام شده نه تنها افزایش بلکه 15 درصد کاهش قیمت داشته اما 18 درصد گران شد؛ به طوری که قیمت خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ TU ۳ از ۱۱۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان، پژو پارس XU ۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، همچنین قیمت کارخانهای محصولات سایپا برای تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون تومان به ۱۰۶ میلیون تومان رسید.
حالا امروز با گذشت بیش از سه ماه از حرف های وزیر صمت نه تنها روند تولید خودرو افزایشی نشده یا حداقل بنا به وعده وزیر صمت تاثیرات افزایش تولید خودرو برای مردم محسوس نشده که خبرها حاکی از کاهش تولید خودرو در برخی شرکتهای خودروسازی حکایت دارد.
آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان میگوید: اگر کیفیت خودرو خوب نیست به دلیل قیمت دستوری است، بر اساس آمار کدال بورس، خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری در حال زیان هستند و به خودروساز این اجازه را نمی دهند که به قیمت تمام شده، خودرو را بفروشند.
به گفته نعمت بخش، وقتی قطعه ساز طلبکار است و خودروساز نتوانسته پول قطعه ساز را بدهد، نمیتوانیم توقع افزایش کیفیت را داشته باشیم.
رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود خودروسازان در کاهش کیفیت خودرو مقصرند، چرا که بدهی قطعه سازان را پرداخت نکرده و نمیتوانند توقع و اعتراضی به کیفیت قطعات داشته باشند. قطعه سازان اکنون در حالت انحصاری فعالیت میکنند و باید در فعالیت هایشان بازنگری کنند.
همچنین نعمت بخش گفته بود مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند، اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خودرو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است.
در این مدتی که وزیر صمت وعده اصلاح ساختار خودرو را داده بود، مدیران عامل دو شرکت بزرگ خودروسازی را تغییر داد؛ فرشاد مقیمی جای خود را به مهدی خطیبی، مدیرعامل سابق ریگانخودرو داد و محمد علی تیموری هم جای جواد سلیمانی را در شرکت سایپا گرفت. به نظر میرسد این تغییرات بی ارتباط با عدم تحقق وعدههای فاطمی امین در خصوص افزایش تولید خودرو نباشد.
خدائیان سخنگوی قوه قضائیه می گوید دیده میشود به محض افزایش قیمت خودرو بسیاری از خودروهای پارک شده در این پارکینگها به سرعت در اختیار مردم قرار میگیرد و پارکینگها خلوت میشود. با ورود سازمان بازرسی کل کشور به مسأله و کمک دولت، مسئولان ایران خودرو و سایپا تغییر کردند.
خدائیان می گوید سیاستی پشت مسأله وجود دارد که عدهای میخواهند به صورت عمدی خودروها را گرانتر بفروشند.
از طرف دیگر در مدتی که از وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو گذشته، علی رغم کاهش قیمت ارز روند قیمتها در بازار آزاد خودرو تقریبا افزایشی بوده و نشانهای از تغییر در ریل صنعت خودرو نسبت به دولت دوازدهم دیده نمیشود.
همچنین وزارت صمت با تغییر ساختار هم رو به رو شده تا فعلا بیشتر انرژی این وزارتخانه مهم و راهبردی در اقتصاد کشور صرف مشکلات درونی خودش شده باشد.
باید دید در نهایت سرنوشت وعدههای داده شده در حوزه خودروسازی چه خواهد شد و وزیر صمت چه پاسخی برای عدم وعدههای خودرویی خواهد داشت؟
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
وای جی سی جان yjc توجه
از تخلفات متعدد دو خودرو ساز در تحویل و .......
و فن هایی که میزنند سود کمتر بدهند(مثلا خودرو رو فاکتور میکنن و زمانی که فاکتور میشه دو سه روزه باید تحویل بدهند یک ماه و بیشتر طولش میدهند و سود تاخیر تا زمان فاکتور و تاخیر ارسال خیلی خیلی فرق داره و کمتره) گزارش تهیه کنید
هیچ احدی از این دو خودرو ساز پاسخگو نیست.
اقتصاد علم است و با وعده و دستور و فتوا و ..... نمیشود کنترلش کرد. اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بنا نهاده شده است.
میزان نیاز سالیانه کشور یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو هست. میزان تولید دو خودروساز حدود یک میلیون دستگاه، یعنی تقاضا بیشتر از عرضه و نتیجه ی حاصل از علم اقتصاد وقتی تقاضا بیشتر از عرضه شد، گرانی و افت کیفیت بهمراه داد.
فقط و فقط راه حل مشکل آزاد سازی واردات با تعرفه معقول و بتعداد پانصد هزار دستگاه در سال.
این واردات باعث کاهش قیمت میشود. باعث بالا رفتن کیفیت در اثر رقابت میشود.
از همه مهمتر باعث میشود خودرو سازها دست از ریخت و پاش برداشته و به سودآوری برسند.
ولی کو گوش شنوا
فکرکنم اگه دولت هیچ مدیریتی انجام نده مملکت خیلی پیشرفت میکنه آقا شما حقوق بگیرین ولی خواهشا هیچ گونه کاری به اداره مملکت نداشته باشین
یک زندگی ارام وبی دغدغه برایمان سراب شده
ثزتمندان یکی دو تا ماشین میلیاردی در حیاط دارند و اصلا دغدغه خودرو ندارند
پولدارها هم یکی دو تا ماشین ایرانی در حیاط دارند
شما دارید فقط به قشر نیازمند که خودرو برای خانواده نیاز دارند ظلم میکنید که هر چه وام هم میگیرند یک خودرو ن در شأن خانواده
از ایران خودرو و سایپا نمی توانند بخرند
قشر متوسط داریدذاز هر طرف به طرف فقرا هوا میدهید و این برای آینده جامعه خوب نیست
قیمتهای شما به روز و دقیق نیست
" من که راضی نیستم خدا هم راضی نباشه"
تحمل مردم تمام شد از دست اینها چرا باید داشتن یک خودرو مناسب برای ما دغدغه شود . مگر اینها کی هستند که امور ما باید بدست اینها باشد
لطفا همه را برکنار کنید . اقای رئیس جمهور به داد ملت برسید
انشااله بزودی ریشه کن شوید
از مردم خجالت بکشید که بجای همراهی با مردم و نگاه کردن به جیب مردم به فکر اختلاس و پر کردن جیب خودتان هستید . این همه مال را قرار است به گور ببرید ؟
انشااله اقای رئیسی همه را از بین ببرد .
داشتن یک خودروی بی دردسر و قیمت مناسب را برای ایرانی ها آرزو کردن
آقای رئیس جمهور لطفا شما به داد ما برسید بقیه که کاری نمی کنند از بقیه اعضای دولت انتظار داریم یک مقدار انقلابی و قاطع باشند در این مساله خودرو چرا همگی منتظر هستید فقط آقای رئیسی دست به کار شوند . پس شماها چه کاره هستید ؟ اگر قدرت ندارید کنار بروید لطفا
جالبتر اینکه اصل مفسد اقتصادی در همین دو خودروساز خلاصه میشه ولی کمترین اخبار رو از دستگیری این افراد میشنویم
آخه کدوم ادمی خارج از ایران ماشین شما رو میخره.مگه اینگه مجانی بهش بدین
مدیر کل به کارخونه میگه گرون کن،به صدا سیما میگه پیگیری کن،به وزرا میگه وعده بدید و این چرخه ادامه داره...
تو کشور ما افزایش قیمت کیفیت رو بالا نمیبره والسلام