رسول شیری کارگردان وتهیه کننده مجموعه پویانمایی پندپارسی گفت:درابتدای تولید مجموعه انیمیشن پند پارسی قرار برآن بود تا این پویانمایی برای دو گروه کودک ونوجوان ساخته شود به همین منظور سعی کردیم در آن علاوه بر روایت داستان بر اساس قصههای کهن، مباحثی مرتبط با مسائل روز و برخی مشکلات اجتماعی که نوجوانان در مسیر زندگی و ورود به اجتماع با آن مواجهه میشوند را بگنجانیم، اما از آنجا که بازتاب قرار دادن اینگونه مسائل برای گروه کودک چندان مناسب وچشمگیر واقع نشد وهمچنین مورد استقبال قرارنگرفت سبب شد در ساخت سری جدید این مجموعه تمهیداتی به کار گرفته شود که مخاطبان کودک بتوانند با پندپارسی ارتباط برقرار کنند از این رو تصمیم برآن شد که این پویانمایی در سری جدید خود منحصرا برای مخاطب کودک به تولید برسد.
پند پارسی مجموعه انیمیشنی از مرکز پویانمایی صبااست که به کارگردانی وتهیه کنندگی رسول شیری اینبار با تغییر فضای خود سعی داردبا ریتم دراماتیک تری نسبت به دو سری گذشته خود روایتگر قصههایی از ادبیات کهن وملل باشد.
شیری می گوید؛بیشترین اقتباسی که تاکنون در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته، بهره گیری از حکایات سعدی و تا حدی هم از مولانا بوده، اما در این سری از مجموعه پند پارسی تلاش شده تا توأم با بکارگیری از گنجینههای ادبی بزرگانی، چون سعدی و مولانا از حکایات برخی ملل مختلف به شیوه نوین بهره گرفته شود بنابراین مجموعه پویا نمایی پند پارسی در سری جدید خود کمتر راوی قصههای اقتباسی خواهد بود البته با این وجود تیم نویسنده این انیمیشن سعی داشته تا در نگارش ماجراهای پند پارسی، فرم پندگونه وحکایتی اثر را تا حدی حفظ کند و وفادارانه به آن روایت کننده قصههای دیدنی وشنیدنی این مجموعه باشد.
به گفته وی قصد اولیه این پویانمایی تولید بر پایه اقتباس ادبی ساده، با دستمایه مباحث طنازانه و متناسب با مخاطب کودک ونوجوان بود تا در راستای آن بتوانیم به نوبه خود نسل امروز را با ادبیات و فرهنگ کهن ایرانی مرتبط کنیم. البته مجموعه پند پارسی به تدریج با پیشرفت تعداد قسمتهای تولیدی وپخش خود توانست تا حدی این وظیفه را از دوش روایتهایش کم وسبک کند وبیشتر به مشکلات روزمره زندگی کودکان بپردازد، اما این مجموعه انیمیشن همچنان در لا به لای داستانها ودیالو گهایی که توسط کاراکترهایش رد وبدل میشود سعی دارد به حکایات یا اشعار شاعران قدیمی این آب وخاک اشاره داشته باشد.
این پویانمایی در بخشی از داستانهای خود به شخصیت هایی، چون ملانصرالدین هم نگاه داشته، ولی در کل رمضون که از کاراکترهای اصلی پندپارسی است شخصیتی محسوب میشود که در حکایات ایرانی مشابه زیادی دارد وبیشتراز هر چیزی به شخصیتهای عوامانه شبیه است.
او ادامه داد:در تولید پندپارسی سعی شده با اغراق بیش از حدی که در نوع روایت داستان های آن بکار گرفته شده قصهها و روایتهای قدیمی دستخوش تغییرات قرار گیرندو به گونه به روز شده به مخاطبان کودک ارائه شوند.تولید سریع و استفاده از جلوههای دوبُعدی وهمچنین تصویرسازی در روایت داستانهای این پویانمایی مهمترین وجه تمایز پندپارسی به لحاظ تکنیک با سایر انیمیشنها است و همین امر سبب شد این اثر که در ابتدا درقالب ۱۳ قسمت تولید شده بود مورد استقبال بسیار قرارگیرد و به سری جدید ویکصد قسمتی ارتقا یابد.
شیری در پایان گفت:طرح اولیه این مجموعه براساس سه شخصیت رمضون (سمبل تجربه)، خری (نماد تجاهل) وپسر که (نماد دانش) است گرفته شده بود. بعد از گذشت دو سری از تولید پند پارسی روند ساخت این مجموعه را با افزودن چندین شخصیت ازجمله مادر، خواهر وفرزند تغییر دادیم وبه شکل خانواده درآوردیم به گونهای که مجموعه ریتم دراماتیک تری به خود گرفت و همچنین با افزودن محیط مدرسه، معلم و بچههای مدرسه با نامهای پدی، اسی وتیمور در کنار پسر که هرکدام از شخصیتهای بچه مدرسه ایها الگو گرفته شده اند سعی نمودیم فضای بهتری را برای روایت قصههای پندپارسی ایجاد کنیم.