رئیس پلیس آگاهی کرمان گفت: خود مراقبتی و توجه بهتر شهروندان به اصول ایمنی و امنیتی، مهم ترین عامل پیشگیری از سرقت در ایام پایانی سال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - سرهنگ یدالله حسن پور گفت: در سایه تلاش شبانه روزی و اقدامات اطلاعاتی ماموران پلیس آگاهی و دیگر رده‌های انتظامی و با شناسایی و کنترل سارقان خرد و کلان و مجرمان خاص، تلاش کرده ایم تا حد بسیار زیادی از زمینه وقوع جرائم خشن و سرقت‌های خرد و کلان بکاهیم؛  اما در این میان، پیشگیری از وقوع سرقت‌های خرد همچنان دغدغه مهمی برای پلیس است.

او می‌گوید: بیشترین سرقت‌های استان کرمان از نوع خرد هستند و شمار زیادی از آن‌ها هم از سوی معتادان متجاهر صورت می‌گیرد که بدین منظور در مقوله پیشگیری موثرتر از سرقت‌ها، طی برگزاری جلساتی، از شهرداری و دیگر نهاد‌ها خواسته ایم در انجام ساخت و ساز‌ها به اصول امنیتی، مانند گماردن نگهبان برای شهرک‌های مسکونی و تجاری، غیرقابل سرقت سازی تجهیزات شهری نصب شده در معابر و اماکن عمومی، مدنظر قرار دادن اصول امنیتی در صدور پروانه‌های ساخت و ساز و حصارکشی مناسب، بهسازی و توسعه روشنایی معابر، توسعه پارکینگ‌ها و اصولی دیگر از این دست توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته سرهنگ حسن پور به همین منظور خود شهروندان نیز می‌توانند با مد نظر قرار دادن همان اصول ساده؛ اما مهمی که بار‌ها برآن تاکید شده است، همچون: استفاده از قفل و تجهیزات ایمنی مناسب در منزل و مغازه، نصب دزدگیر و دوربین‌های پایش تصویری، تجهیز وسایل نقلیه به تجهیزات ایمنی و پارک آن‌ها در مکان مناسب یا پارکینگ و از همه مهم تر بهره گیری از سامانه جی پی اس برای خودرو‌ها و سامانه‌های هشدار دهنده برای اماکن شخصی و تجاری از زمینه‌های وقوع سرقت بکاهند. 

او گفت: تاکنون سابقه نداشته سرقت خودرویی مجهز به جی پی اس به سرعت کشف نشود و به همین ترتیب از سرقت مغازه‌ها و اماکن تجاری مجهز به سامانه‌های هشدار دهنده نیز به سبب قابلیت آن‌ها در انعکاس سریع به نزدیک ترین تیم گشت انتظامی، پیشگیری موثری صورت گرفته است.

رئیس پلیس آگاهی کرمان با توجه به شلوغی معابر و اماکن خرید در ایام پایانی سال بر مراقبت بیشتر شهروندان از کیف، موبایل، وجه نقد و دیگر وسایل همراه خود تاکید کرد. 

او می گوید: همان طور که بار‌ها بر توجه مردم به موارد مشکوک و گزارش آن‌ها به پلیس تاکید کرده ایم، لازم است یادآور شویم حتما تردد و حضور فرد یا برخی افراد در محله که به شکل نامتعارفی در حال پرسه زنی و پایش ساختمان و تردد‌های مردم هستند، قطع نامتعارف جریان برق و بالا رفتن افراد غیرمسئول از تیر‌های برق یا مخابرات و مواردی از این دست را به پلیس گزارش کنیم. 

سرهنگ حسن پور گفت: شهروندان نباید اطلاعات خاص زندگی خود، مانند: ترک طولانی مدت منزل، رفتن به مسافرت، وجود طلاجات و اشیای قیمتی و دیگر موارد را برای دیگران نقل کنند و  اساسا بهتر است طلاجات و وسایل قیمتی را به جای منزل به صندوق امانات بانک‌ها بسپاریم.

او با تاکید مجدد بر هوشیاری و دقت عمل شهروندان در انجام خرید‌ها و نقل و انتقال کالا در ایام پایان سال گفت: در این خصوص از شهروندان می‌خواهیم ضمن خودداری از ارائه رمز کارت‌های بانکی خود به دیگران، هنگام خرید از دستگاه‌های pos، خودشان رمز را وارد کرده و نسبت به پیام‌هایی که با وعده برنده شدن در قرعه کشی و دیگر موارد، فرد را به حضور پای عابر بانک و پرداخت بیعانه یا پیش پرداخت‌های فریبنده ترغیب می‌کنند، هوشیار باشند. 

به گفته رئیس پلیس آگاهی کرمان  مردم  در انجام خرید‌های اینترنتی و حتما قبل از هر گونه پرداخت وجه، نیز به اصالت کالا و فروشگاه ها، واقعی بودن اجناس، اعداد و ارقام و دیگر موارد مرتبط با این گونه خرید‌ها توجه کنند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار