رصدخانه سوئیفت ناسا که انفجار پرتو گاما را بررسی می‌کرد، پس از یک ماه تعطیلی، مجددا فعال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  رصدخانه سوئیفت ناسا که پدیده‌های پرانرژی مانند انفجار پرتو گاما را بررسی می‌کرد، پس از مشکلی که ماه گذشته برای یکی از چرخ‌هایش به وجود آمد و غیرفعال شد، مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش سایت digitaltrends؛ روز پنجشنبه رصدخانه سوئیفت نیل گرلز ناسا با موفقیت به عملیات علمی خود بازگشت. به گفته ناسا فضاپیما و سه ابزار آن سالم هستند و طبق انتظار عمل می‌کنند.

ناسا تأیید کرد که این  رصدخانه با استفاده از پنج چرخ خود به فعالیتش ادامه می‌دهد. این موضوع از ژانویه امسال آغاز شد، زمانی که رصدخانه به دلیل ایرادات فنی در یکی از چرخ‌ها مجبور شد  فعالیت‌های علمی خود را متوقف کرده و  در حالت ایمن قرار بگیرد تا از هرگونه آسیبی به ابزار آن جلوگیری کند، به این معنی که تنها عملکرد‌های اساسی خود را انجام می‌داد و هیچ داده علمی را جمع آوری نمی‌کرد.

بررسی‌های اولیه نشان داد که یکی از چرخ‌های واکنش فضاپیما مقصر این نقص بوده است. این چرخ‌های واکنش به گونه‌ای کار می‌کنند که تلسکوپ را در یک جهت نگه می‌دارند، به طوری که می‌تواند داده‌ها را به‌ طور دقیق روی اهدافش جمع‌آوری کند. تلسکوپ مذکور در تشخیص انفجار‌های پرتو گاما، که رویداد‌های کوتاهی بین چند دقیقه تا چند میلی ثانیه هستند، تخصص دارد، بنابراین رصدخانه برای مشاهده آن‌ها باید به سرعت واکنش نشان دهد.

 رصدخانه سوئیفت ناسا تیم توسعه دهندگان سوئیفت تصمیم گرفت تلسکوپ را با استفاده از پنج چرخ راه اندازی مجدد کرده و آن را برای جمع آوری داده‌ها پس از بررسی‌های مورد نیاز  آماده فعالیت کند. گفتنی است که این تلسکوپ پیش از مشکل پیش آمده با شش چرخ کار می‌کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.