فرماندار همدان گفت: تردد هرگونه وسایل نقلیه در محدوده و عرصه اثر باستانی هگمتانه برای رفع موانع ثبت جهانی آن باید ممنوع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-محمد علی محمدی در جلسه شورای ترافیک شهرستان همدان گفت: برای حذف تردد در عرصه هگمتانه هماهنگی بیشتر میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی و پلیس راهور خواستاریم و برابر طرح تفصیلی موجود باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح موارد ترافیکی و مسیر‌های دسترسی در عرصه هگمتانه اقدام شود.

 پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

او گفت: بر اساس دستور استاندار همدان و اهمیت این موضوع باید بازدید میدانی انجام و ضمن بررسی طرح مطالعاتی تصمیم مقتضی اتخاذ و تا قبل از پایان سال نیز این کار اجرایی شود.

فرماندار همدان گفت: اصلاح مسیر‌های تردد سواره در خیابان و میدان اکباتان، تقاطع بلوار علویان و الوند، دباغ خانه، بازار آهن فروشان و پارک سوار کوی گذر از جمله موارد اجرای این طرح است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

او گفت:برای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه باید همه اقدامات لازم صورت گیرد و استان همدان با داشتن آثار قابل توجه تاریخی حتی یک اثر ثبت شده جهانی ندارد.

ثبت جهانی یک اثر تاریخی  آثار و مزایای قابل توجهی دارد و هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی نیز افزوده می‌شود.

به گفته فرماندار همدان، برخی استان‌ها با ثبت جهانی آثار تاریخی ضمن بهره مندی از کمک‌های مالی و جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن اثر، گردشگران زیادی را جذب کرده اند که خود باعث رونق اقتصاد، اشتغال و سایر زیرساخت‌های مرتبط با حوزه گردشگری شده است.

محمدی گفت: رقابت شدید و رایزنی‌های پیچیده‌ای برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد تا جایی که بسیاری از کشور‌ها با ظرفیت میراث جهانی از قافله عقب می‌مانند و برخی کشور‌ها حاضرند هزینه سنگینی برای این ثبت بپردازند.

براساس اعلام مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، منظر تاریخی هگمتانه در اولویت نخست قرار دارد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.