یک فعال حوزه کتاب و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس گفت: کرونا، سبک خرید کتاب را نیز تغییر داد و بسیاری از شیفتگان کتاب به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از اقدام‌ها برای خرید غیرحضوری کتاب استقبال کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمدرضا نیازمند فعال حوزه کتاب و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس گفت: یک فعال حوزه کتاب و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس بسیاری از کتابفروشی ها که تا قبل از کرونا، حتی وب‌سایت هم نداشتند تلاش کردند که وب‌سایتی را برای ادامه فعالیت‌های خود طراحی کنند تا بتوانند به جذب افراد علاقمند به خرید کتاب در فضای مجازی بپردازند، در این شرایط، ضرورت استفاده از اپلیکیشن‌های حوزه کتاب بیش از پیش احساس شد.

او گفت: با شیوع کرونا بسیاری از مردم مجبور شدند به رویکرد و سبک جدیدی از زندگی روی بیاورند و آن ها که قبل‌تر، کالاهای مورد نیاز خود را به صورت حضوری خریداری می‌کردند به سمت خریدهای اینترنتی گرایش پیدا کردند.

دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران گفت: با این وجود، کمبود سواد رایانه‌ای و دیجیتالی یکی از عواملی است که باعث شده بخش قابل توجهی از مردم هنوز هم خرید خود را به صورت حضوری انجام دهند.

نیازمند گفت: گسترش کرونا، بازار کتاب را نیز تحت‌ تاثیر قرار داد و در طول این مدت فروش حضوری کتاب به طور چشمگیری کاهش یافت.

او گفت: در ایام کرونا بسیاری از شیفتگان کتاب به دلیل نگرانی از ابتلا به این بیماری از حضور در کتابفروشی‌ها امتناع کردند که همین مسئله باعث شد  تعداد قابل توجهی از ناشران و کتابفروشی‌ها برای حفظ خریداران کتاب از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند و خود را با رویکرد جدید وفق دهند.

بنیانگذار نرم افزار موبایلی قاصدک گفت: این اپلیکیشن به عنوان استارتاپ برتر در رویداد شتابدهی کوانتوم پلاس انتخاب و در سال ۹۹ به عنوان استارتاپ برتر حوزه نشر معرفی شد،‌

نیازمند گفت: ایده اولیه اپلیکیشن قاصدک از دو سال پیش شکل گرفت و من در طراحی این اپلیکیشن تلاش کردم تمامی بهانه‌های کتاب نخواندن افراد را رفع کنم تا کاربران بتوانند در هر مکان به کتاب دسترسی داشته باشند.

او گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد به دلیل شلوغی و ترافیک و یا عدم آگاهی از وجود کتابفروشی ها و انتشارات در نزدیکی محل زندگی‌شان از خرید کتاب منصرف می‌شوند. برخی از کتابفروشی‌ها نیز تمام کتاب‌ها را ندارند و از این رو افراد با استفاده از اپلیکیشن قاصدک که بر روی تلفن‌های همراه آنها قابل نصب است، می‌توانند به راحتی به کتاب‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

بنیانگذار نرم افزار موبایلی قاصدک گفت: فعال حوزه کتاب و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس گفت: این نرم افزار، امکان دستیابی به نزدیکترین کتابفروشی، انتشارات و کتابخانه برای کتاب‌های چاپی را فراهم می‌کند.  

نیازمند گفت: اگر کسی به دنبال کتاب خاصی باشد می تواند نام کتاب را در این اپلیکیشن جستجو کرده و نزدیک ترین محل که کتاب مورد نظر در آن موجود  است را پیدا کند زیرا تخفیف های هر کتابفروشی در قاصدک نشان داده می شود.

 او گفت: تمام فرآیند سفارش کتاب و پست و تحویل آن به صورت خودکار انجام می‌شود و پورسانتی که از ناشر و کتابفروشی دریافت می‌شود بسیار ناچیز است.

این فعال حوزه کتاب استان فارس گفت: نرم افزار قاصدک موفقیت‌های قابل توجهی از جمله در ششمین جشنواره برترین‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سال ۹۸، نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه و ششمین جشنواره برترین‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی به دست آورده است.

او گفت: مجموعه‌ای حرفه‌ای از کتاب‌های صوتی نیز دراین نرم افزار در دسترس است و از تنوع کتاب‌ها در تمام زمینه‌های موضوعی بهره می‌برد و به نوعی حامی نویسندگان و مترجمان است. 

مدیرعامل مؤسسه مهر کتاب‌ قاصدک گفت: پیش از اینکه کاهش سرانه مطالعه به یک فاجعه فرهنگی تبدیل شود باید وضعیت و موانع پیش‌روی فرهنگ مطالعه آسیب‌شناسی شود.

نیازمند گفت: کاهش سرانه مطالعه کتاب به زنگ خطر فرهنگی تبدیل شده‌ و نیاز است به شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌ها و راهکارهای توسعه مطالعه و کتابخوانی بپردازیم.

او گفت: طبق آخرین گزارش‌ها و داده‌های موجود در شهریور ماه ۱۴۰۰، سرانه مطالعه در کشور نسبت به پارسال کاهش قابل توجهی داشته و گویای آن است که میزان مطالعه مردم روز به روز کمتر می‌شود و اگر به دنبال شیوه‌های جدیدی برای افزایش مطالعه و ارائه راهکار به منظور ترویج کتابخوانی در بین مردم نباشیم تا چند سال دیگر شاهد پایین آمدن سطح آگاهی مردم در جامعه و فاجعه‌ای فرهنگی خواهیم بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

برچسب ها: کتاب ، کتابخوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار