حجت‌الاسلام رئیسی برای شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، وارد دوحه شد و مورد استقبال رسمی امیر قطر قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان - سفر دو روزه رئیس‌جمهور به قطر به دعوت رسمی امیر قطر صورت گرفته و هدف از آن گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی، به‌ویژه در حوزه انرژی است.

در این سفر، وزرای امور خارجه، صمت (صنعت، معدن، تجارت)، نیرو، نفت و راه و شهرسازی، رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

مذاکره هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و قطر و امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه، از برنامه‌های روز نخست سفر آقای رئیسی به قطر است.

رئیس جمهور در دومین روز حضور در دوحه، در ششمین اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز، شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

سید ابراهیم رئیسی در سفر دو روزه خود به قطر، علاوه بر شرکت در اجلاس، در دیدار‌های دوجانبه با سران کشور میزبان و کشور‌های میهمان اجلاس، شرکت خواهد کرد.

ایران و قطر از دیرباز در مجامع بین‌المللی متعددی همچون جنبش عدم تعهد، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز در کنار یکدیگر بوده‌اند.

این دو همسایه همچنین به صورت مشترک صاحب بزرگترین میدان گازی جهان یعنی میدان مشترک پارس جنوبی هستند.

علاوه بر همکاری‌های گسترده در صنعت نفت و گاز، حجم مبادلات تجاری دو کشور در هفت ماه نخست امسال به رغم همه‌گیری کرونا بالغ بر ۹۱ میلیون دلار بوده است.

با وجود آنکه جمعیت قطر "یک بیست و هشتم" ایران و مساحت آن ۱۴۵ برابر کوچکتر از کشورمان است، آمارها نشان می‌دهد قطر از ظرفیت صادراتی عظیمی برای ایران برخوردار است.

محصولات پتروشیمی، مصنوعات فلزی، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های غذایی و کشاورزی از مهمترین اقلام صادراتی ایران به قطر به شمار می‌روند.

در حال حاضر، احداث تونل دریایی یکی از پروژه‌های زیرساختی عظیمی است که انتظار می‌رود توافق‌نامه‌های مربوط به آن در سفر رئیس‌جمهور به قطر امضا شود. این پروژه بی‌نظیر در صورت عملیاتی شدن، بندر دیر بوشهر را از زیر دریا با تونل به قطر متصل می‌کند.

پروژه اتصال شبکه برقی ایران و قطر از طریق کابل زیردریایی نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهمی است که در دستور کار دو کشور قرار دارد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر نوشته: اجرای این پروژه ایران را به قطب تولید و توزیع انرژی در منطقه تبدیل می‌کند.

البته ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی قطر برای ایران به این موارد محدود نمی‌شود. قطر تا چند ماه دیگر میزبان جام جهانی فوتبال است و برگزاری این تورنمنت بزرگ بین‌المللی علاوه بر آنکه برای قطر یک فرصت طلایی است، برای ایران هم می‌تواند فرصت‌های خوبی در حوزه گردشگری ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
بهتر بود از سفر روسیه آمدن بدرقه حرمت داشتن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
به سفر قطر کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
درود بر رئیسی!
آخرین اخبار