امضای تفاهم نامه رفع موانع و مشکلات موجود و ارتقاء جایگاه ثبت جهانی اورامانات

تفاهم نامه سه جانبه همکاری‌های علمی پژوهشی اورامانات، بین دانشگاه رازی، اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منظور رفع موانع و مشکلات موجود و ارتقاء جایگاه ثبت جهانی اورامانات به امضاء رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت : ثبت جهانی اورامانات به عنوان یک رویداد مهم برای استان است قطعا این رویداد می‌تواند در مسیر توسعه ملی و منطقه‌ای تاثیرگذار باشد.

جبار گوهری گفت : برای استفاده حداکثری از این فرصت باید تلاش کنیم تا راه را به اشتباه نرویم و در حفاظت و صیانت از این میراث ارزشمند از طریق علمی و پژوهشی ورود کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی برای صیانت و حفاظت از این میراث، مانع از آن می‌شود تا مسیر تکراری را دوباره طی کنیم، اتلاف منابع کمتری داشته باشیم و حفاظت از منظر بف درستی صورت گیرد.

اگر این مسیر را به درستی طی نکنیم، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد و این میراث جهانی دچار آسیب‌هایی خواهد شد و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ثبت جهانی شدن منظر استفاده کنیم.

اورامانات ثبت جهانی شده متعلق به شخص و استان خاصی نیست، اورامانات یک ظرفیت جهانی برای همه مردم جهان است، ظرفیتی که حفاظت و صیانت از آن به دست ما سپرده شده تا ما آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

نقش و جایگاه مهم روحانیت در منطقه اورامانات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت : روحانیت در منطقه اورامانات نقش و جایگاه مهمی دارد باتوجه به ثبت جهانی شدن این منظر و لزوم رویدادسازی، نیاز است که برای برگزاری هر رویدادی با روحانیت و علمای این منطقه هماهنگی‌هایی صورت گیرد و از آراء و اندیشه‌های آن‌ها استفاده شود.

یکی از علل ابتر ماندن برخی از رویداد‌ها و جشنواره‌هایی که هرساله در این منطقه برگزار می‌شود نبود هماهنگی و استفاده از نظرات روحانیت حاضر در این منطقه است.

موسیقی به عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب منطقه اورامانات است باتوجه به ثبت جهانی شدن این منطقه باید تلاش کنیم که این هنر و ظرفیت را به خوبی به جهانیان معرفی و از ظرفیت بزرگانی که در این حوزه در منطقه هستند و یا در خارج از کشور حضور دارند، استفاده کنیم.

مردم اقلیم کردستان تعلق خاطر خاصی به اورامانات ایران دارند و اشتراکات فرهنگی و زبانی و قومی زیادی بین آن‌ها وجود دارد و حتی در این راستا چند سال پیش بین استانداری کرمانشاه و اقلیم یک تفاهم نامه همکاری منعقد شد که اکنون مسکوت مانده و امیدواریم استاندار جدید کرمانشاه آن را احیاء کند تا این مراودات در منظر فرهنگی تاریخی رخ دهد.

روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد باتوجه به اینکه روز ملی کرمانشاه و سالروز ثبت جهانی اورامانات در یک روز هستند، بنابراین می‌توان رویداد‌های مختلف مشترکی را در این روز برگزار کنیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.