رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی گفت: ۱۲ درصد از حمل و نقل کشور از طریق ریل صورت می‌گیرد، اما امکان افزایش آن به میزان ۲۰ درصد وجود دارد.

آقای علی حسینی گفت: حمل و نقل ریلی کشور ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی دارد، اما ظرفیت جابه جایی ریلی ۵۰ تن در سال است، البته حوزه حمل ریلی برای مسافت های بالای ۴۰۰ کیلومتر  دارای صرفه است.

او می‌گوید: انتقال تعدادی از کالا‌ها به وسیله ریل ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به حمل جاده‌ای کم هزینه‌تر است. دلیل این امر سیاست‌های تشویقی دولت برای حمل و نقل و امکان انتقال حجم بیشتری توسط ریل است، البته زمان انتقال ریلی نسبت به جاده ای طولانی تر است، در دوره کرونا که مرز‌های ایرانی بسته بودند، از طریق ریل کالا‌های خودمان را صادر می‌کردیم که هزینه‌های کالا تمام شده در دو سال کرونا نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

مسیر‌های ریلی برای صادرات کالا به شرح زیر است:
- مسیر ریلی اینچه برون در استان گلستان که ایران را به ترکمنستان وصل می‌کند.
- مسیر سرخس برای صادرات محصولات ترانزیتی به آسیا میانه
- خط ریلی پاکستان به ایران که تا زاهدان ادامه پیدا می‌کند
- مسیر شمتیر به هرات که بعد از آمدن طالبان مسدود است
- مسیر ریلی بصره به شلمچه که از سمت شلمچه آماده است ، اما از سمت عراق ۱۴ و ۱۵ کیلو متر آن باقی مانده است.


بیشتر بخوانید 


 از بنادر شمالی فقط بندر امین آباد و از جنوب نیز خرمشهر به خط ریلی راه آهن وصل است همچنین بندر امام و شهید رجایی نیز به خطوط ریلی متصل هستند و بندر چابهار در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ نیز به خط ریلی وصل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
باید90% جابجایی بار با قطار باشه
آخرین اخبار