سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از ابتدای امسال تا کنون در بین شهرستان‌های متاثر از آلودگی واحد‌های صنعتی توزیع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - محمدرضا قاسمی گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از حدود ۱۱۰ واحد صنعتی آلاینده استان، اخذ و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های ۱۴ شهرستان متاثر از آلایندگی این واحد‌ها در استان اصفهان توزیع‌شده است.

بر اساس مفاد جزء ۳ بند ب ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، یک درصد از فروش صنایع آلاینده بعنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهر‌ها و روستا‌هایی که تحت تاثیر آلایندگی قرار دارند، تعلق می‌گیرد.

او می‌گوید سهم هر یک از این شهرستان‌ها از میزان عوارض آلایندگی در کمیته توزیع عوارض آلودگی واحد‌های بزرگ تولیدی استان مشخص می‌شود.

در این کمیته بر اساس فرمولی که توسط سازمان برنامه‌وبودجه ارائه‌شده است و بر اساس شاخص‌هایی مانند طول دودکش، فاصله منبع تولیدکننده آلایندگی تا مرز شهرستان و جهت باد غالب، سهم هر شهرستان در دریافت عوارض آلایندگی از واحد‌های صنعتی بزرگ مشخص می‌شود.

پس از مشخص شدن سهم هر شهرستان، میزان آن‌ها به اداره کل مالیاتی استان اعلام و در آنجا توزیع عوارض آلایندگی بر اساس این سهمیه‌ها و از محل درآمد‌های وصول‌شده از فروش واحد‌های صنعتی انجام می‌شود.

قاسمی برخی از شهرستان‌های عضو کمیته توزیع عوارض آلودگی را اصفهان، لنجان، فلاورجان، گلپایگان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه، تیران و کرون، شهرضا، شاهین‌شهر و میمه، برخوار، خوانسار و دهاقان عنوان کردو گفت: از بین ۱۱۰ واحد صنعتی که عوارض آلایندگی از آن‌ها اخذ می‌شود، ۱۲ واحد بزرگ هستند که چند شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند مانند ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان.

استان اصفهان در سال‌های اخیر با معضل زیست‌محیطی آلودگی هوا مواجه بوده است بطوریکه هوای اصفهان و تعدادی از شهر‌های پرجمعیت و صنعتی استان در تعداد قابل توجهی از روز‌های سال در وضعیت ناسالم قرار دارد.

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران (شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

۷۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد مساحت استان واقع‌شده است؛ همچنین ۷۵ درصد جمعیت استان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان سکونت دارند؛ درحالی‌که مساحت استان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار، مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶ هزار هکتار است و ۱۱ شهرک صنعتی و چهار ناحیه صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقر هستند.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار