سد گتوند یک پروژه ملی و نماد افتخار و عزت ایران است

مدیر امور بهره برداری و معاون اجرایی سد گتوند علیا گفت: جوانان و مهندسین عالی رتبه‌ای از سرتاسر کشور سال‌ها و دهه‌ها کار کردند تا پروژه سد گتوند در سال ۱۳۹۰ آب گیری شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - داریوش صادقی گفت: طی ده الی ۱۲ سال گذشته عملکرد سد گواه بر واقعیت‌هایی است که نیاز بر بیان نیست.

به گفته او سد گتوند در سیلاب سال ۹۷ _ ۹۸ خدمت خود را به خوزستان ادا کرد و دبی حدود ۵۰۰۰ متر مکعبی وارد شده به مخزن سد را مهار و جلوی فاجعه‌ای بزرگ را گرفت.

عملکرد نیروگاه برق آبی این سد در ده سالی که به بهره برداری رسید ۲۴۰۰۰ گیگابایت انرژی پاک بدون آلاینده تحویل شبکه برق کشور می‌دهد.

مدیر امور بهره برداری سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: نیروگاه و توربین‌های نیروگاه برق آبی گتوند که مستقیم با آب سر و کار دارد از همه نیروگاه‌های دیگر بهتر است و در ادامه نیز بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد.

در تابستان بسیار سخت گذشته نیز نیروگاه برق آبی گتوند نقش خود را با وجود یک سری مصرف کننده‌های جدید در کاهش خاموشی‌های شبکه سراسری ایفا نمود.

به گفته او رودخانه کارون رودخانه‌ای نیست که بتوان بدون مطالعه کاری بر روی آن انجام داد و بالا بودن EC آن برگرفته از پایین دست سد تنظیمی گتوند می‌باشد.

عوامل تاثیر گذار در بالا بردن EC آب کارون شامل آب شور عقیلی، زهکش‌های کشاورزی ترکالکی، فاضلاب‌های شوشتر، حوضچه‌های ماهی، شرکت‌های نیشکر کشت و صنعت کارون و امام خمینی، فاضلاب‌های شهر اهواز، و بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در پایین دست اهواز می‌باشد که EC آب کارون را در نواحی جنوب خوزستان تا حد زیادی بالا می‌برد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: سد گتوند ، سدسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار