باشگاه خبرنگاران جوان - صبح روز دوشنبه (۲ اسفند ۱۴۰۰) یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی از نوع اف ۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین المللی در حوالی یکی از مدارس در سالن ورزشی شهید علیپور دچار نقصی فنی میشود.
با توجه به اینکه منطقه، یکی از مناطق حاشیهای و پرجمعیت شهر تبریز بود، خلبانان با رشادت و فداکاری هر چه تمام جنگنده را به یک منطقه کمتراکم هدایت میکنند تا مانع از بروز حادثه وسیع شوند.
بیشتربخوانید
اگرچه خلبانان میتوانستند با استفاده از صندلیپران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند، اما آنها از این فرصت استفاده نمیکنند و با از خودگذشتگی به شعار «ارتش فدای ملت» جامه عمل میپوشانند.
شهید صادق فلاحی استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفهزاد از خلبانان جوان این هواپیما بودند که به فیض شهادت نائل شدند. در این حادثه یک شهروند نیز به شهادت رسید.
نگهبان حاضر در صحنه لحظات نفسگیر سقوط جنگنده اف ۵ و فداکاری خلبانان را اینگونه توصیف میکند: «هواپیما با سرعت زیاد در حال برخورد به آپارتمانهای مسکونی ماهان بود، بعد از رد کردن این آپارتمان ها، هواپیما به سکوهای بغلی میدان برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد.»
امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است که به دلیل عملیاتهای برون مرزی و شجاعانه خود به «عقاب زاگرس» شهرت دارد.
سرتیپ حیدریان، خلبان فارغ التحصیل از دانشگاه نظامی آمریکا ایالت تگزاس و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز است که انهدام ۳ هواپیمای جنگنده دشمن توسط این خلبان تنها یکی از رکوردهای اوست.
او در گفتوگوی کوتاه در خصوص سانحه سقوط جنگنده آموزشی ارتش در تبریز میگوید: ابتدا صمیمانه و با قلبی آکنده از غم، عروج شهیدان سرهنگ خلبان صادق فلاحی و سرگرد خلبان علیرضا حنیفه زاد و هموطن عزیز دیگر در سانحه جانگداز هوائی تبریز قهرمان پرور را به محضر مردم بزرگوار ایران بویژه مردم شریف و غیرتمند خطه قهرمان آذربایجان و شهر تبریز، دلاوران نیروی هوایی (پایگاه دوم شکاری تبریز (شهید فکوری) و خانواده معزز شهدا علی الخصوص شهیدان عزیز خلبان فلاحی و خلبان حنیفه زاد تسلیت عرض میکنم.
سرتیپ خلبان حیدریان ادامه میدهد: البته من از نوع ماموریت و علت سانحه اطلاعی ندارم، اما میدانم اینکه صندلی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۵ سالها قبل از انقلاب دارای اشکال بود، ولی بعدها با صندلی مدرنی از نوع هواپیمای فانتوم و ساخت کارخانه مارتین بیکر تعویض گردید، باید بگویم در زمان خودش قدرت ایجکت صفر صفر را دارا بوده یعنی حتی از روی باند و متوقف هم قادر بوده خلبان را به بیرون پرتاب و سالم فرود آورد.
او اضافه میکند: مردم از خیلی چیزها اطلاع ندارند، خلبانان این هواپیما در تبریز میتوانستند اجکت کنند، اما بخاطر مردم نخواستند، چون منطقه مسکونی بود.
سرتیپ خلبان حیدریان میگوید: شهید سرهنگ صادق فلاحی معلم خلبان باتجربهای بود و به خوبی میدانست که هواپیما درحال سقوط است و باید فورا اجکت کنند و با چتر نجات خود را سالم به زمین برسانند، اما تجربه دیگر او که میدانست اگر سالم ایجکت کنند هواپیمایشان در یک محل پرتجمع سقوط میکند و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و شاید تعدادی کودک و زن خواهد شد.
کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز اضافه میکند: «آنها اینجا باید تصمیم مهمتری بگیرند و آن تلاش بیشتر برای دور کردن هواپیمایی که حالا تبدیل به بمب ناپالم بزرگ و خطرناک شده از اماکن مسکونی و پر تجمع است. آنها این ریسک را به جان خریدند و هواپیما را به محل خلوتی رساندند، اما خودشان به شهادت رسیدند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
مگر اف5 هواپیمای تک کابین نیست
چطور دو تا خلبان در این پرواز شهید شدند
نقص فنی بوده و با این صحبتها کلا صورت مساله اصلی پا کردن
آزمایش Done بده شما احتمالا آمیب هستی
ای جانم
۲-ساختن یک باند هواپیما و یه برج مراقبت و یک آشیانه بعنوان فرودگاه نیروی هوایی در دشت و بیابون خیلی سخت و هزینه بره که جنگنده فرسوده مجبور بشه در فرودگاه شهر فرود بیاد و قبل از فرود این اتفاق بیافته؟!
خودت بهتر میدونی خلبانی هواپیمای شکاری با هواپیمای مسافربری زمین تا آسمون فرق داره و خلبان هواپیمای مسافری در قیاس با خلبان هواپیمای شکاری مثل پایه سوم و پایه یکم رانندگی هستن!
شما در حد پایه سوم خلبانی هستین و در حد و حدود خودت اظهار نظر کن! و بزار در مورد خلبانان پایه یک کارشناسان خودشون نظر بدن
منم پزشک هستم با بیست سابقه ولی اول معاینه میکنم بعد نظر میدم.
بعدشم هیچگاه نمیگم قطعا
شهادت این خلبان عزیز و فداکار را به ملت شهید پرور ایران به محضر حضرت ولی عصر (عج) مقام عظمای ولایت و نیروهای جان بر کف ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده های محترمشان تسلیت می گویم و سلامتی رهبر انقلاب نیروهای پر تلاش ارتش و خلبانان سرافراز میهن اسلامی مان ایران عزیز از خداوند متعال خواستارم
ما تحریم هستیم قطعات قدیمی
اونها که حداقل ده تا تولید کننده هواپیما و بالگرد دارند چرا سقوط میکنن
انگلیسی سرچ کنید ببینید میانگین ماهی ۲ تا سقوط دارن
باز ما خوبیم با ابن تجهیزات چند سال یکبار سقوط داریم
چيزي از اشتباهات خلباني هم دخالت دادي تو اين امار؟
بعدش ما تا الان چند جنگنده رو نمايي كرديم الان كجان ؟
يا شواف تبليغاتي نميشه چيزي رو پنهون كرد
چرا جنگنده ما توبيابونم سقوط ميكنه باز ما كشته ميديم؟
برای هواپیماهای ایران در نظر بگیرید.
اگر غیر از این بود که کفتارهای هار و قبله آمالتون تا حالا ما را دریده بودند
ببند
همه ایران سرای ماست.
و چند هفته یک بار یک هواپیمای تازه دیگر در خارج سقوط می کند
از کجا اینقر مطمعنی؟
چرا احتمال ببشتر را به احتمال کمتر بیان میکنی
وقتی خودمون رو همیشه ببینیم و دیگران برامون مهم نباشند جاودانه نخواهیم شد
در خصوص کار تکنسین ها یا کارکنان تعمیرونگهداری همین بس که این هواپیما بعد از پشت سر گذاشتن یک جنگ سنگین ۸ ساله تا امروزعملیاتی مانده است .
اگر اطلاعات کافی نداریم خواهشا مطلب ننویسیم .
درسته ولی به عنوان کسی که سابقه ی خلبانی با هواپیمای مسافربری دارم در اذربایجان شرقی و اردبیل
اولا. اموزشی رو که با اف ۵ نمیفرستن حتما به درجه ی B رسیدن که دارن با فانتوم گشت اموزشی میزنند ( اف پنج همون فانتومه )
دوما روی شهر نمیرن دور دور برای اینکه روی باند فرود بیان باید دور بزنند هواپیمای دیگه فرود بیاد جابه جا بشه بعد این بشینه
بعد چند وقت پیش شایع شد ایران دارد جنگنده می خرد
همین شماها گفتید در این وضیعت اقتصادی چرا پول مردم جنگنده می خرید مشکلات را درست کنید
الان دولت چه کند بعد موضوع درباره فداکاری این دو عزیز است چرا بحث را منحرف می کنید
چرا بعضی ها نمی خواند مردم با قهرمان های واقعی شان آشنا شوند
کلی خرج تعلیم و تمرینش شده
مطمئنم خلبان به هیچ وجه من الوجوه راضی نبوده کمک خلبان نپره
لفظتم درست کن بی ادب، نفر از جونش گذشته از این گرانبهاتر داریم بعد میای دم از خرج تمرین میزنی
درود فراوان و هزاران هزار درود بر این دو شهید عزیز و بزرگوار.
کاش مسئولین بجای جنگیدن سر پست و مقام بفکر مردم رنجدیده بودند. این حق مردم به خصوص قشر کارگر نیست که با دستمزد ناچیز و یارانه ۴۵ تومنی که حتی سفره این عزیزان را پر نمیکند در شرایط سخت و دشوار زندگی کنند.
مسئول درد نکشیده ، درد آشنای مردم نیست و مشکلات مردم را هیچ وقت درک نخواهد کرد.