افزایش سطح گلخانه‌های خراسان شمالی

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی کشاورزی استان به گلخانه تبدیل شد که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد -  محمد محمد زاده گفت: هم اینک ۳۳۹ واحد تولیدی گلخانه بزرگ مقیاس، متوسط و کوچک در سطح استان وجود دارد که از این سطح سالانه ۱۷ تا ۲۰ هزار تن انواع محصول در فصل و خارج از فصل تولید می‌شود.

او گفت: کشاورزان نیز در سال‌های گذشته متوجه این امر شدند که برای رهایی از مشکلات خشکسالی، کم آبی، فرار از سرما و افزایش تولید به سمت ایجاد گلخانه‌ها رفته اند.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد اشتغال کنترل محصول از نظر آفات و بیماری‌ها از دیگر مزایای ایجاد گلخانه‌ها است.

او گفت:در سال‌ آینده ۲۰ هکتار گلخانه به فضا‌های گلخانه‌ای استان افزوده می شود، تاکنون مکان یابی و مجوز‌های لازم بریا ایجاد ۱۰ هکتار نیز صادر شده است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اعتبارات شناور از بند الف تبصره ۱۸ حدود ۵۵ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها معرفی کرده ایم تا بهره برداران این فضا‌ها را در استان ایجاد کنند.

محمد زاده گفت: به ازای هر نیم هکتار فضای گلخانه‌ای برای حدود ۱۰ نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

او گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی هم اینک چاره‌ای جز به سمت فعالیت در فضا‌های کنترل شده نیز نداریم و ایجاد گلخانه‌ها می‌توانند در شرایط کم آبی، سرما و خشکی به تولید کمک کنند.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان مصرف آب در تولید گلخانه‌ای ۹۰ درصد راندمان دارد که به شدت مصرف آب را کاهش داده و نسبت به دیگر انواع کشت به ۱۰ درصد آب نیاز دارد.

او افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای، افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال پایدار را دیگر اهداف گسترش گلخانه‌ها عنوان کرد.

مهندس محمدزاده گفت: انواع صیفی و سبزی، گیاهان خوراکی و دارویی، انواع گیاهان زینتی و انواع نشاء‌ها در گلخانه‌های این استان تولید می‌شود.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل اینکه گلخانه‌ها واحد‌های ثابتی هستند و میزان دما، رطوبت و سایر فاکتور‌ها قابل مدیریت است می‌توانیم در خارج از فصل نیز کشت محصول داشته باشیم که بسیار صرفه اقتصادی نیز دارد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.