با اجرای طرح واکسیناسیون سیار در مدارس استان اصفهان ۹۵ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

 با همه گیری کرونا، کارشناسان بهداشتی بر واکسیناسیون افراد تاکید کردند. هدفی که افراد بالای ۱۸ سال را پوشش می‌داد تا آمار فوتی‌های ناشی از کرونا را کاهش دهد.

اما ضرورت بازگشایی مدارس و افزایش شمار کودکان و نوجوانان مبتلا به کرونا با شیوع سویه‌های جدید، سبب شد واکسیناسیون گروه‌های سنی کمتر هم در دستور کارقرار بگیرد؛ به طوری که در آغاز سال تحصیلی جدید از دانش آموزان ۱۲ سال به بالا خواسته شد واکسن‌های مناسب این رده سنی را دریافت کنند و از پنجم بهمن هم واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ ساله هم آغاز شده است.

با وجود آمار قابل توجه واکسیناسیون در جامعه هنوز افرادی هستند که قصد ندارند واکسن بزنند، باوری که از خانواده نشات گرفته و کودک خواه ناخواه مطابق آن عمل می‌کند. حال سوال اینجاست: دانش آموزان واکسن بزنند یا خیر؟

واکسن، چالشی برای دانش‌آموزان

سمیرا دانش آموز کلاس نهم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من دُز اول واکسن را زده‌ام، ولی بنا به صحبت‌های دوستان و همکلاسی‌هایم از زدن دُز دوم واکسن خودداری کردم.

او می‌گوید: من درکل از واکسن زدن می‌ترسم و هنوز نتوانسته ام بر این ترس غلبه کنم، البته بیشتر دوستانم به راحتی و بدون هیچ عواقبی واکسن زده‌اند.

حلما دانش آموز کلاس ششم گفت: من به همراه خانواده به مرکز واکسیناسیون سیار رفتم و دُز اول واکسن کرونا را زدم.

او می‌گوید: خانواده من مخالف و نگران تزریق واکسن کرونا بودند و به دلیل اجبار قانونی واکسن زدیم.

سبحان دانش آموز کلاس چهارم به ما گفت: من به اصرار خانواده دو دُز واکسنم را زدم و اکنون در سلامتی کامل به سر می‌برم.

مهدی دانش آموز کلاس یازدهم می‌گوید: به تمام کسانی که هم سن من هستند به عنوان یک دوست پیشنهاد می‌کنم حتما واکسن بزنند تا بتوانیم بعد از عید در کنار هم به‌طور حضوری، درس بخوانیم.

علیرضا دانش آموز کلاس دهم هم از تجربه ابتلای خانوادگی شان به کرونا می‌گوید: ما هنوز واکسن نزده بودیم که دسته جمعی کرونا گرفتیم و بیشتر از سه هفته درگیر این بیماری بودیم، شاید اگر زودتر واکسن زده بودیم به این شدت مبتلا نمی‌شدیم.

واکسن دانش آموزی

اجرای طرح واکسیناسیون سیار در مدارس

آذرکیوان امیرپور معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طرحی را به نام شهدای سلامت  اجرا کرد که یکی از اهداف آن، واکسیناسیون سیار دانش‌آموزان در مدارس بود.

او معتقد است؛ نتایج این طرح مثبت بود، چون تا الان ۹۵ درصد از دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم استان، دو دُز واکسن را تزریق کرده اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌گوید: ۳۰ درصد از دانش آموزان استان موفق به دریافت دُز سوم واکسن کرونا هم شده اند.

به گفته امیرپور بعد از تعطیلات نوروزی، مدارس فقط در شهرستان‌های قرمز مجازی هستند و در دیگر شهرستان‌ها دانش‌آموزان باید حتما در کلاس‌ها شرکت کنند.

او می‌گوید: با توجه به این تصمیم و اینکه تعطیلی سراسری کرونایی به مدارس ابلاغ نمی‌شود توصیه می‌شود تمام دانش آموزان هر سه دُز واکسن را دریافت کنند.

شرایط مجازی شدن مدارس

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در هر کلاس اگر دو دانش‌آموز کرونا گرفتند، آموزش در آن کلاس تا ۱۰ روز مجازی می‌شود تا پس از این زمان تکلیف مشخص شود.

او گفت: اگر در هر مدرسه دو کلاس به دلیل ابتلای دانش آموزان به کرونا تعطیل شود، فعالیت حضوری مدرسه لغو و آموزش، مجازی می‌شود.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعد از تعطیلات نوروز آموزش حضوری با قوت پیگیری می‌شود و دانش‌آموزانی که واکسینه شده‌باشند می‌توانند  به صورت حضوری در مدارس شرکت کنند.

عقدک می‌گوید: آموزش و پرورش با مرکز بهداشت جلساتی را برای برگزاری آموزش‌های حضوری بدون آسیب  برگزار کردند و برای دایر کردن کلاس‌ها هیچ نگرانی وجود ندارد.

معلم و دانش آموزان


از واکسیناسیون پنج ساله‌ها استقبال نشده

او می‌گوید: از زمان شروع واکسیناسیون کودکان پنج تا هشت سال در استان، فقط دو درصد از جمعیت هدف واکسن زده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: والدین این کودکان از طرح استقبال نکرده اند.

به گفته عقدک از زمان شیوع سویه امیکرون، کودکان بیشتر به کرونا مبتلا شده اند و سه کودک با بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست داده اند.

او می‌گوید: اگر روزانه ۴ هزار مراجعه کننده مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها داشته باشیم حدود ۶۰۰ نفرشان افراد کمتر از ۱۸ سال هستند.

در ماه‌های آغازین همه گیری کرونا، تصور می‌شد افراد کم سن و سال به کرونا مبتلا نمی‌شوند. گمانی که البته خلاف آن ثابت شد و با شیوع سویه امیکرون نگرانی بابت ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا را افزایش داد. برای گذر کم خطر از این دوران باور غالب کارشناسان بهداشتی تزریق واکسن به همه افراد بالای پنج سال است.

واکسن‌هایی که برای کودکان پنج ساله و بالاتر معین شده سینوفارم و پاستوکووک و میزان و فاصله تزریق بین سه نوبت آن، مشابه گروه سنی بالاتر است.

گزارش از عارفه ماندگاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.