رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه از واکسیناسیون رایگان ۸۰ درصد دام‌های سنگین کرمانشاه علیه تب برفکی تا پایان سال خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- مجید همتی گفت: تب برفکی به عنوان یک بیماری ویروسی از مهم‌ترین بیماری‌های موجود در صنعت دام‌پروری است که سرعت واگیر و انتشار بالایی در بین دام‌ها دارد که در صورت بروز معمولاً باعث خساراتی سنگین به صنعت دام‌پروری می‌شود.

 علائم بیماری تب برفکی در دام‌ها به صورت تب و بی اشتهایی بروز پیدا می‌کند و به تدریج با ایجاد زخم‌های دهانی در دام‌های بالا باعث کاهش تولید و در دام‌های جوان و سن کمتر از یک سال به طور ناگهانی باعث مرگ و تلفات دام می‌شود.

 در حال حاضر در استان کرمانشاه حدود سه میلیون رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله وجود دارد که یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی انجام واکسیناسیون است.

طرح مایه کوبی به منظور واکسیناسیون دام‌ها از اواسط دی ماه آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که در این طرح بیش از ۹۰ درصد دام‌های سبک و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دام‌های سنگین استان کرمانشاه به صورت رایگان واکسینه شوند.

 ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل دام‌های سبک در استان کرمانشاه به عشایر کوچ‌رو تعلق دارد که در این فصل از سال نیمی در نوار مرزی استان و نیمی دیگر برای زمستان گذرانی به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ کرده‌اند که برای آن‌ها نیز طرح مایه‌کوبی و واکسیناسیون در نظر گرفته شده است.

 در نظر داریم که تا پایان سال جاری تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و ۷۰ هزار رأس دام سنگین را مورد پوشش طرح مایه‌کوبی قرار دهیم.

 به تمام دامداران و دام‌پروران توصیه می‌شود برای سلامتی دام‌های خود همکاری لازم را با اکیپ‌های مایه‌کوبی اعزامی از سمت اداره دامپزشکی را داشته باشند.

 در صورت مشاهده دام‌های مشکوک به علائم تب برفکی حتماً به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی مراجعه شود یا اینکه با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.