خریدوفروش سکه و جواهر با حساب‌های اجاره‌ای نوعی فرار مالیاتی است که به تازگی در بین برخی از طلا فروشی های مشهد رواج یافته.

زوج جوانی که برای فروش سکه‌های خود به بازار اصلی خریدوفروش سکه در مشهد یعنی مجتمع ارگ مراجعه کرده بودند پرده از شیوه عجیب خریدوفروش در این بازار برداشتند.

این زوج جوان بعد از این که به چند طلافروشی مراجعه کردند در نهایت نزد یکی از این طلافروشی‌ها که به نظر نفر اول معاملات سکه در این بازار است مراجعه می‌کنند. سکه‌ها را حداقل ۲۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت فروش از آن‌ها خریداری می‌کند و می‌گوید اجازه دهید سکه‌های شما را بفروشم تا به شما پول بدهم، اما این زوج جوان تا ساعت ۱۴:۳۰ و اتمام ساعت کار طلافروشی‌ها پولی دریافت نمی‌کنند.

بعد از این که اعتراض می‌کنند که چرا پول به آن‌ها داده نمی‌شود طلافروش می‌گوید خدا را شکر کنید که امروز به شما پول بدهم اصلاً پول نیست توی بازار.

وقتی زوج جوان طلا‌های خود را مطالبه می‌کنند طلافروش می‌گوید طلایی که به این‌طرف باجه آمده باشد دیگر به مشتری داده نمی‌شود در نهایت پول شما را امروز یا فردا می‌دهم، اما زوج جوان اصرار می‌کنند که قیمت سکه که از صبح از ما خریداری کردید ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و شما پول ما را ندادید.

وقتی طلافروش جدیت زوج جوان را می‌بیند چند عدد کارت‌بانکی را که به اسم‌های مختلف است در اختیار سه نفر از شاگردانش می‌گذارد و می‌گوید از این کارت‌ها پول به‌حساب مشتری واریز کنند.

این داستان چند نکته مهم دارد؛ اول این که هیچ فاکتوری بابت خریدوفروش این سکه‌ها بین فروشنده و طلافروشی که دارای مجوز است ردوبدل نشد، دوم این که طلا‌های این زوج جوان صبح خریداری‌شده، ولی پول آن‌ها بعد از اتمام ساعت کار طلافروشی‌ها به آن‌ها داده‌شده است و در این فرایند سکه‌ها بین چندین نفر بدون این که پولی ردوبدل شود معامله‌شده است.

اما قابل‌تأمل‌تر آن که شخص حقوقی که سکه‌ها را خریداری کرده یعنی طلافروش با این که نقش اصلی را در این معامله داشته  اما ریالی بابت این سکه‌ها به زوج جوان نداده و پول‌ها از چندین حساب مختلف به‌حساب زوج جوان منتقل شده است.

با این کار مشخص نیست که خریدار اصلی سکه‌ها چه کسی است؟ شخصی که مجوز طلافروشی به نام او است و طبعاً مالیات این معاملات را پرداخت کند هیچ پولی به حسابش واریز یا کسر نشده است بنابراین نمی‌توان از او مالیات ستانی کرد که به‌نوعی می‌توان گفت: این‌گونه معاملات به‌نوعی فرار مالیاتی است، زیرا از نظر قانونی شخص حقوقی یا حقیقی در این خریدوفروش سکه برای سیستم مالیاتی نامشخص است.


بیشتر بخوانید


از سویی دیگر با این شیوه معاملات سکه و طلا می‌توان پول‌شویی کرد، زیرا پول‌ها از چندین کارت متفاوت به کارت‌های دیگر واریز می‌شود، ولی معامله‌کننده یک نفر است که هیچ ردی از او در این معاملات نیست.

بانک‌ها مقصرند ماهم مجبوریم

وفادار نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد  گفت: یکی از مشکلات در کار ما این است که بانک مرکزی سقف انتقال پول در روز را حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال قرار داده است؛ بنابراین ما مجبوریم برای انجام مبادلات از چند کارت مختلف استفاده کنیم. تا اگر کسی به ما مراجعه کرد تا طلایش را بفروشد ما بتوانیم انتقال پول را انجام دهیم.

خرید طلا

 او گفت: ما این موضوع را به بانک منعکس کرده‌ایم و درخواست داده‌ایم تا سقف انتقال افزایش یابد و ما به‌صورت کاملاً شفاف انتقال پول را از حساب خودمان داشته باشیم هرچند در اصل این انتقالات شفاف هست، اما با توجه به قیمت بالای طلا ما با این مشکلات در انتقال پول مواجه ایم.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر مشهد  در مورد استفاده از ساتنا گفت: بعد از ساعت کار بانک‌ها نمی‌توان از ساتنا و دیگر سامانه‌های این‌چنینی استفاده کرد؛ ما راهکاری نداریم برای این‌که به‌سرعت پول را به فروشنده طلا انتقال دهیم. چاره‌ای جز این نیست که از حساب‌های مختلف به‌حساب فروشنده طلا پول انتقال پیدا کند و این موضوع زمان‌بر است. تنها می‌شود به‌وسیله چک این انتقال‌ها صورت گیرد که البته کسی حاضر نمی‌شود این ریسک را انجام دهد.

 

درخواست دهند سقف انتقال افزایش یابد

 رئیس گروه بازرسی بانک مرکزی در مشهد درباره افزایش سقف انتقال پول برای طلافروشان گفت: اتحادیه باید درخواست افزایش سقف مبادلات را به بانک ارائه دهد. ما تاکنون برای دو شرکت خودروسازی این سقف مبادله را مستثنا کرده‌ایم، ولی درباره دیگر صنوف این سقف وجود دارد و چنان چه گفته شد باید درخواستی از اتحادیه مدنظر به بانک داده شود و بعد از بررسی کارگروه بانک، اگر درخواست در چارچوب مقررات، موضوعیت داشته باشد حتماً رسیدگی لازم انجام خواهد شد.

فرار مالیاتی است

مدیرکل امور مالیاتی استان  اما معتقد است در این فرایند فرار مالیاتی انجام شده است.

مدبرنیا گفت: اگر حساب‌هایی که پول با آن انتقال پیدا می‌کند متعلق به خود فرد متصدی باشد تخلفی صورت نگرفته است، اما در غیر این صورت تخلف است و یک جرم مالیاتی است و نوعی از فرار مالیاتی محسوب می‌شود  و این در حالی است که بار‌ها مشاهده‌شده که پول از حساب اشخاص دیگر به‌حساب فروشنده طلا که فرد حقیقی است انتقال پیدا می‌کند.

طرح سامانه فروشگاهی برای سال آینده

او  گفت : طرح سامانه فروشگاهی و پایانه مؤدیان قرار است از سال آینده اجرا شود؛ این طرح به این صورت است که حساب‌های تجاری افراد از حساب‌های شخصی آن‌ها جدا می‌شود و حساب‌های تجاری مشمول سقف انتقال نمی‌شوند. با اجرای این طرح تمام حساب‌های اشخاص به پرونده مالیاتی افراد متصل می‌شود و برای هر مبادله یک فاکتور، یک کد رهگیری متناظر با آن صادر می‌شود؛ حساب‌هایی که متناظر نباشد به‌عنوان تخلف شناسایی خواهد شد.

منبع: خراسان

برچسب ها: طلا ، سکه ، مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.