خراسان جنوبی قلب تنوع زیستی در کشور است به گونه های که ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در استان قرار دارد.

حاتمی سرپرست حفاظت محیط زیست استان گفت: خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی‌های فراوان دارای طیف گسترده‌ای از اکوسیستم‌ها و زیستگاه هاست وبنابراین از تنوع گونه‌ای بسیار ارزشمندی برخوردار است.

او گفت:بر اساس آخرین بررسی و گزارشات کارشناسی از حدود هزار و ۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، استان خراسان جنوبی میزبان ۲۲۸ گونه پرنده ۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص، ۴۹ گونه پستاندار ۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص ۴۷ گونه خزنده ۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص و ۳ گونه دوزیست است.

به گفته حاتمی به منظور حفاظت از این تنوع زیستی، زیستگاه‌های مستعد استان در قالب مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب انتخاب و تا حد توان حفاظت و حراست می شوند.

سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر چه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده صورت گرفته است، ولی عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره برداری بی رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

حاتمی گفت:از طرفی چرای بیش از ظرفیت مراتع صدمات زیادی را به جوامع گیاهی وارد کرده است و از سویی دیگر شکار و تله گذاری غیر مجاز نیز جمعیت حیات وحش جانوری را به شدت کاهش داده و بسیاری از آن‌ها را در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار داده است.

۱۲ اسفند ماه با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی نسبت به گونه‌های گیاهی و جانوری در طبیعت جهان، روز جهانی حیات وحش معرفی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.