از ابتدای امسال تاکنون با اهدای اعضای ۱۱۸ اهدا کننده مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، لبخند زندگی بر لبان ۶۴۳ بیمار نیازمند به عضو نشست.

ابراهیم خالقی گفت: در سال ۹۸ بیشترین آمار اهدای عضو در طول فعالیت این مرکز در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۲۵ مورد به ثبت رسید.

امسال با وجود ۳ موج کرونا به دلیل پیگیری بسیار از شرایط بیمار، انجام تست PCR در کمتر از ۲ ساعت از نمونه، انجام سی تی اسکن ریه و جدا سازی ICU نمونه مرگ مغزی از ICU کرونا، آمار اهدای عضو درحال حاضر به ۱۱۸ مورد رسیده است.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : در سال ۹۹ به دلیل ابتلاء بالای نمونه‌های مرگ مغزی به کرونا، پیوند عضو با چالش روبرو شد و در مجموع ۵۳ مورد اهدای عضو ثبت شد.

او گفت: قبل از ویروس این بیماری تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده‌ها برای شروع مراحل پیوند کفایت می‌کرد اما بعد از پاندمی، انجام تست‌های مختلف از نمونه نیز ضرورت یافت، به نحوی که بعد از انجام تست رپید از بسیاری از نمونه‌های مرگ مغزی ابتلا آن‌ها به بیماری مشخص شده و از لیست پیوند حذف شدند.

خالقی گفت: امسال۶۴۳ بیمار، عضو یا بافت دریافت کردند از این تعداد ۹۳ نفر کلیه، ۸۴ نفر کبد، ۲۱۰ نفر قرنیه، ۲۰۲ نفر پوست، ۱۷ نفر قلب و یک مورد پانکراس و ۶ نفر نیز کلیه و پانکراس همزمان دریافت کرده اند.

به گفته مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۲۷ عضو نیز به سایر مراکز ارسال شد که از این آمار ۱۳ مورد کلیه، ۳ مورد قلب و ۱۱ مورد کبد بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.