تحرک یکی از مهمترین مولفههای نیروهای مسلح در حوزه زمینی به شمار میرود. مولفهای که استفاده از آن نقش مهمی در نبردهای زمینی دارد. فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی درخصوص لزوم افزایش تحرک در نیروی زمینی ارتش دستوراتی را صادر کردند. همین دستور باعث شد تا فعالیتی جدی در این حوزه آغاز و دستاوردهایی نیز حاصل شود.
امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ۲۲ مرداد ۹۹ دراین خصوص گفت: امروز در بعد رزمی، تحرک نزاجا به ۷۰ الی ۹۵ درصد رسیده است. او امسال نیز در اظهاراتی اعلام کرد به جهت گستردگی پایانه مرزی کشور، ضرورت دارد تا از یگانهای متحرک هجومی جهت برقراری امنیت استفاده شود؛ زیرا این یگانها از قابلیت تحرک و تهاجم صد درصدی برخوردارند.
این سخنان امیر حیدری یعنی که نیروی زمینی ارتش باید بتواند علاوه بر حضور قوی و موثر در مرزهای کشور، یگانهای مورد نیاز را در کوتاهترین زمان به مرزها منتقل کند. تانکها از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در میدانهای نبرد هستند؛ تجهیزاتی که میتوان گفت مهمترین نقش در مقابله با دشمنان را دارند. داشتن تانکها خود مزیت راهبردی محسوب میشود، اما مهمتر از آن توانایی نقل و انتقال آنها در کمترین زمان است.
باید برای نقل و انتقال سریع از خودروهایی استفاده کرد که تانکبر نام دارند.کشورمان چندین سال است که در این حوزه به خودکفایی رسیده و صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش چندین سال است که این خودروها را تولید میکند.
در ادامه با دو خانواده خودروهای تانکبر کیان و تریلرهای سلیمان آشنا میشوید.
۱۹ آبان ۹۸ بود که خودروی کیان ۷۰۰ با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این خودروی تانکبر با قدرت ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن می تواند دو دستگاه تانک هر کدام به وزن ۶۰ تن بر روی کفی فوق سنگین «سلیمان ۳» را دارد.
وزن تانکبر کیان۷۰۰؛ ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محورهای آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.
نمونه این تانکبر در منطقه غرب آسیا ساخته نشده و تنها نمونه مشابه این خودرو را شرکت اوشکوش در آمریکا طراحی و ساخته است. اما یک تفاوت اصلی در اینجا به چشم میخورد؛ تانکبر کیان ۷۰۰ دو دستگاه تانک را حمل میکند در حالی که تانکبر اشکوش آمریکایی فقط میتواند یک دستگاه تانک آبرامز را حمل کند.
این خودروها دیگر نوع خودروهای تانکبر نیروی زمینی ارتش هستند. این خودروها را باید نمونه ارتقاء یافته و بهینهسازی شده خودروهای کیان ۵۰۰ دانست. طبق اعلام برخی، این خودروها از یک موتور ۶ لیتری شش سیلندر با ۶۱۰ اسب بخار قدرت استفاده و ۲۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. روی کامیون کیان X ۶۰۰ گیربکس ۶ دنده هماهنگشده با این موتور نصب شده است.
شکل و نحوه طراحی گیربکس، موتور و محوربندی کیان X ۶۰۰ نشان از طراحی خودرویی قوی تاکتیکی دارد که برای ماموریتهای ویژه در موقعیتهای سخت و ناهموار تولید شده است.
نسل اول خانواده خودروهای تانکبر کیان را باید کیان ۵۰۰ دانست که ١٨ بهمن ٩٧ با حضور امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی رونمایی شد.
توان موتور ۵۰۰ اسب بخاری، تعداد ۶ سیلندر، گیربکس ۱۶ سرعته با صفحه کلاچ دوبل، قدرت کشندگی ۲۰۰ تن و قدرت بارگیری ۶۰ تن، ظرفیت سوختگیری ۹۰۰ لیتر و وینچ تانک کشی فوق سنگین دوقلو از دیگر ویژگیهای این خودروست.
سلیمان دیگر محصول صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش است که در ادامه با ٣ نوع آن آشنا میشویم. در واقع این تریلرها هستند که تانکها و سایر قوای زرهی بر روی آنها سوار شده و توسط خودروهای کیان حمل میشوند.
«تانکبر سلیمان ۱» استفاده برای یک تانک و دو نفربر
«تانکبر سلیمان ۲» استفاده برای دو نفربر یا دو تانک اسکورپیون
تانکبر سلیمان ۳: دو تانک فوق سنگین روی هم به وزن ۶۰ تن
که باید کلی هزینه کنن از خارج وارد کنن
و سوار یکی از این کیان ها شوم حرکت کنم بروم تو مرزهای ایران
و فریاد بکشم و بگویم چون ایران نباشد تن مباش
دنیای سیاست دنیای خیلی مرموزیه،بدون دخالت میشه به یک کشور سرمایه رسوند و یا برعکس،
شمال آبی رفت تو دل سیاست،غرق شد و باید میشد، ایران تحریم باشه،بچه های سرزمین ما عذاب بکشن تا بقیه دنیا راحت باشن،نه این غیر ممکنه.
وقت جنوب آبی که در هم بریزه و بشکنه،عربستان.
باید دنیا تاوان ظلمی که فرزندان این کشور کرده رو بده،
صاحبان منابع انرژی در دنیا محدودأ.
خوب خود تانک که با سرعت زیادی میتونه حرکت کنه. چه لزومی به تانک بر هست؟
مگر اینکه حفظ آسفالت منظور باشه! که تو شرایط جنگی معنی نمیده!
همین افکار
هست که جلوی پیشرفت کشور را
می گیرد.
استفاده ازتریلی برای حمل تانک بدلیل محدودیت توی سوخت رسانی به تانکها درشرایط جنگی وناآرام هست که مصرفشون خیلی بالاست، و اینکه نهایت سرعت تانک به ۸۰کیلومتر میرسه که باتریلی میشه تا ۱۱۰کیلومتر هم سرعت رو بالا برد