کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته دستاورد‌های مهمی در راستای ارتقای تحرک یگان‌های زرهی تولید کند.

تحرک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های نیروهای مسلح در حوزه زمینی به شمار می‌رود. مولفه‌ای که استفاده از آن نقش مهمی در نبردهای زمینی دارد. فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی درخصوص لزوم افزایش تحرک در نیروی زمینی ارتش دستوراتی را صادر کردند. همین دستور باعث شد تا فعالیتی جدی در این حوزه آغاز و دستاوردهایی نیز حاصل شود. 

امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ۲۲ مرداد ۹۹ دراین خصوص گفت: امروز در بعد رزمی، تحرک نزاجا به ۷۰ الی ۹۵ درصد رسیده است. او امسال نیز در اظهاراتی اعلام کرد به جهت گستردگی پایانه مرزی کشور، ضرورت دارد تا از یگان‌های متحرک هجومی جهت برقراری امنیت استفاده شود؛ زیرا این یگان‌ها از قابلیت تحرک و تهاجم صد درصدی برخوردارند. 

این سخنان امیر حیدری یعنی که نیروی زمینی ارتش باید بتواند علاوه بر حضور قوی و موثر در مرزهای کشور، یگان‌های مورد نیاز را در کوتاه‌ترین زمان به مرزها منتقل کند. تانک‌ها از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در میدان‌های نبرد هستند؛ تجهیزاتی که می‌توان گفت مهم‌ترین نقش در مقابله با دشمنان را دارند. داشتن تانک‌ها خود مزیت راهبردی محسوب می‌شود، اما مهم‌تر از آن توانایی نقل و انتقال آن‌ها در کمترین زمان است.

باید برای نقل و انتقال سریع از خودروهایی استفاده کرد که تانک‌بر نام دارند.کشورمان چندین سال است که در این حوزه به خودکفایی رسیده و صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش چندین سال است که این خودروها را تولید می‌کند. 

در ادامه با دو خانواده خودروهای تانک‌بر کیان و تریلرهای سلیمان آشنا می‌شوید.

تانک‌بر کیان؛ نخستین محصول بومی نزاجا

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

کیان ۷۰۰

۱۹ آبان ۹۸ بود که خودروی کیان ۷۰۰ با حضور سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش در صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این خودروی تانک‌بر با قدرت  ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن می تواند دو دستگاه تانک هر کدام به وزن ۶۰ تن بر روی کفی فوق سنگین «سلیمان ۳» را دارد. 

وزن تانک‌بر کیان۷۰۰؛ ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محور‌های آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

نمونه این تانک‌بر در منطقه غرب آسیا ساخته نشده و تنها نمونه مشابه این خودرو را شرکت اوشکوش در آمریکا طراحی و ساخته است. اما یک تفاوت اصلی در اینجا به چشم می‌خورد؛ تانک‌بر کیان ۷۰۰ دو دستگاه تانک را حمل می‌کند در حالی که تانک‌بر اشکوش آمریکایی فقط می‌تواند یک دستگاه تانک آبرامز را حمل کند. 

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

کیان ۶۰۰ و کیان X ۶۰۰

این خودرو‌ها دیگر نوع خودرو‌های تانک‌بر نیروی زمینی ارتش هستند. این خودرو‌ها را باید نمونه ارتقاء یافته و بهینه‌سازی شده خودرو‌های کیان ۵۰۰ دانست. طبق اعلام برخی، این خودرو‌ها از یک موتور ۶ لیتری شش سیلندر با ۶۱۰ اسب بخار قدرت استفاده و ۲۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. روی کامیون کیان X ۶۰۰ گیربکس ۶ دنده هماهنگ‌شده با این موتور نصب شده است.

شکل و نحوه طراحی گیربکس، موتور و محوربندی کیان X ۶۰۰ نشان از طراحی خودرویی قوی تاکتیکی دارد که برای ماموریت‌های ویژه در موقعیت‌های سخت و ناهموار تولید شده است.

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

کیان ۵۰۰

نسل اول خانواده خودروهای تانک‌بر کیان را باید کیان ۵۰۰ دانست که ١٨ بهمن ٩٧ با حضور امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی رونمایی شد. 

توان موتور ۵۰۰ اسب بخاری، تعداد ۶ سیلندر، گیربکس ۱۶ سرعته با صفحه کلاچ دوبل، قدرت کشندگی ۲۰۰ تن و قدرت بارگیری ۶۰ تن، ظرفیت سوخت‌گیری ۹۰۰ لیتر و وینچ تانک کشی فوق سنگین دوقلو از دیگر ویژگی‌های این خودروست. 

سلیمان، یار کیان ایرانی در مقابل دشمن

سلیمان دیگر محصول صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش است که در ادامه با ٣ نوع آن آشنا می‌شویم. در واقع این تریلرها هستند که تانک‌ها و سایر قوای زرهی بر روی آن‌ها سوار شده و توسط خودروهای کیان حمل می‌شوند. 

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

«تانک‌بر سلیمان ۱» استفاده برای یک تانک و دو نفربر

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

«تانک‌بر سلیمان ۲» استفاده برای دو نفربر یا دو تانک اسکورپیون

کیان و سلیمان؛ بال‌های قوای زرهی ایران در میدان‌های نبرد

تانک‌بر سلیمان ۳: دو تانک فوق سنگین روی هم به وزن ۶۰ تن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانشهر
۲۰:۲۱ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
خودرو های ساخت روسیه و چین ..اقتدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
اینارو مهندسان ایرانی درست میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شرفتان.. یه جو غیرت و همت میشه همین! باعث افتخار هستش!! ان شاله با نابودی خائنین نفوذی و عوام و از بین رفتن مافیای خودرو شاهد تولید انبوه و ورود اونها به جادهامون بشم و بزودی صادرات هم داشته باشیم! با ارزوی تعجیل در فرج اقا صاحب الزمان. اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۰۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا از همین کامیون ها تو خطوط حمل ونقل باری استفاده نمیشه ؟؟؟؟
که باید کلی هزینه کنن از خارج وارد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
برای اینکه همین ها با موتور-گیربکس- اتاق وارداتی که روی شاسی تانکبرهای قدیمی مونتاز شدن ساخته شده
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۰۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
با درود بر ارتشیان دلاور که همیشه اثبات کردند. ارتش فدای ملت.
Germany
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
دلم می خواهد دوباره 18 ساله شوم و بروم سربازی
و سوار یکی از این کیان ها شوم حرکت کنم بروم تو مرزهای ایران
و فریاد بکشم و بگویم چون ایران نباشد تن مباش
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۳۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
تانک ها در روی زمین بسیار کند عمل میکنند ،تانک باید به قدری چاوک باشه که اگه موشکی از طرف یک سرباز با زد تانک شلیک کرد یا یک هواپیمای جنگی به سمتش حمله کرد یا از طرف یه پهپاد مورد حمله قرار گرفت بتونه برای یه لحظه جا خالی بده به صورت اتوماتیک ،یا یک مسلسل بسیار دقیق و پرقدرت با تعداد شلیک بسیار بالا داشته باشه تا هر هدف مهاجمی رو توی هوا منهدم کنه ، یا یک سپر زرهی هوشمند داشته باشه که اگه موشکی به سمتش اومد بتونه جوری زاویه اش رو تغییر بده که موشک منحرف بشه که در این مورد میشه از عملکرد خفاش ها و صوت استفاده کرد اونم در کسری از ثانیه ، در غیر اینصورت هیچ شانسی برای دفاع از خودش نداره و به راحتی شکار میشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
حداقل وزن تانک ۳۰ تن هست. مگه خودرو شخصیه که جا خالی بده؟ بعد هم انقدر موشکها دقیق میزنند که ی خودرو مثل بنز رو خیلی زود و سریع منهدم میکند.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۹:۴۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
پیش بینی درست همیشه باعث خیرو برکت نمیشه بعضی مواقع اثبات فهم پیش بینی خیلی دردسر داره.
دنیای سیاست دنیای خیلی مرموزیه،بدون دخالت میشه به یک کشور سرمایه رسوند و یا برعکس،
شمال آبی رفت تو دل سیاست،غرق شد و باید میشد، ایران تحریم باشه،بچه های سرزمین ما عذاب بکشن تا بقیه دنیا راحت باشن،نه این غیر ممکنه.
وقت جنوب آبی که در هم بریزه و بشکنه،عربستان.
باید دنیا تاوان ظلمی که فرزندان این کشور کرده رو بده،
صاحبان منابع انرژی در دنیا محدودأ.
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۰۸:۴۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام
خوب خود تانک که با سرعت زیادی میتونه حرکت کنه. چه لزومی به تانک بر هست؟
مگر اینکه حفظ آسفالت منظور باشه! که تو شرایط جنگی معنی نمیده!
Germany
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
نزن تو ذوق
همین افکار
هست که جلوی پیشرفت کشور را
می گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
برا حفظ اسفالت هم میتونه تو شرایط جنگی از حاشیه راه حرکت کنه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۱ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام
استفاده ازتریلی برای حمل تانک بدلیل محدودیت توی سوخت رسانی به تانکها درشرایط جنگی وناآرام هست که مصرفشون خیلی بالاست، و اینکه نهایت سرعت تانک به ۸۰کیلومتر میرسه که باتریلی میشه تا ۱۱۰کیلومتر هم سرعت رو بالا برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
اقا محمدحسین منظورتون اینه که تانک مثلا از پایگاه اصفهان برونه بره مرز سیستان و عملیات کنه ؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۷ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
مغزت رگ به رگ نشه انقد فکر میکنی
آخرین اخبار