عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل فقدان علامت قلبی را دلیل بر نداشتن بیماری قلبی ندانست.

دکتر ایرج جعفری گفت: فقدان علامت قلبی به معنی نداشتن بیماری قلبی نیست، بنابراین باید با تست‌های دوره‌ای منظم و مناسب دنبال تشخیص بیماری باشیم.

بیماری قلبی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر و ناتوانی افراد جامعه بویژه مردان محسوب می‌شود.

به گفته دکتر جعفری‌پور بطورکلی در کشور ما مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور‌های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند.

مصرف سیگار و استرس‌های شغلی و عادات غلط اجتماعی ازجمله عوامل خطرسازی هستند که در بین مردان شیوع بیشتری داشته و باعث به خطر افتادن سلامت آنان می‌شود.

بیماری عروق قلبی یک بیماری مزمن بوده و سیر طولانی و بلند مدتی دارد که مهمترین نکته در برخورد با بیماری قلبی عروقی، پیشگیری از آن می‌باشد که باید از سنین پایین با اتخاذ روش‌های مناسب و کنترل ریسک فاکتور‌ها انجام شود.

فعالیت بدنی ناکافی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، بالا بودن سن، داشتن رژیم غذایی غنی از چربی‌های اشباع، اعتیاد به الکل، سیگار، دیابت، فشارخون بالا و جنس مذکر از دیگر عوامل خطر مهم بیماری عروق قلبی می‌باشد.

به گفته جعفری‌پور مهمترین مسئله در مورد بیماری قلبی عروقی پیشگیری از آن با رعایت رژیم غذایی مناسب و اجتناب از عوامل خطر قابل‌پیشگیری و داشتن فعالیت فیزیکی مناسب می‌باشد.

بیماری انسدادی عروق قلبی سیر تدریجی، اما پیشرونده داشته و به تدریج موجب تنگی عروق قلب و آنژین پایدار قلبی می‌شود.

علائم کمتر شایع بیماری عروق قلبی شامل ضعف، تپش قلب، تعریق، سرگیجه، تنگی نفس و خستگی‌پذیری زودرس می‌باشد.

علائم سکته قلبی شامل درد ناگهانی قلبی و یا احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه، درد پشت، فک، گلو و دست و گاهی شامل برخی علائم فریبنده گوارشی مثل تهوع و استفراغ و نیز علائمی مانند تعریق سرد، ضعف، تنگی تنفس و ضربان غیرطبیعی قلب می‌باشد.

به گفته دکتر جعفرپور در صورت بروز درد شدید قفسه سینه همراه با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ یا بروز درد به مدت طولانی (بیشتر از ۲۰ دقیقه) احتمال حمله و سکته قلبی وجود دارد که در چنین شرایطی مراجعه سریع به مرکز درمانی حیاتی می‌باشد و درخواست سریع کمک از اورژانس و اجتناب از هرگونه وقت‌کشی و تأخیر بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث نجات جان بیمار و جلوگیری از عواقب ناگوار حمله قلبی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار