معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: بازنگری نشدن در طرح تفصیلی شهر بیرجند با گذشت چندین سال از زمان آن مانعی برای اجرای کمربند سبز بیرجند است.

وحدانی نیا در سومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ذیل ستاد بازآفرینی شهری گفت: با برقراری تعامل مناسب بین دستگاه‌های اجرایی و با توجه به اینکه در آخر سال و ایام تعطیلات نوروز قرار داریم و با در نظر داشتن دغدغه مندی که مردم در این روز‌ها دارند یکی از موضوع‌های مورد تأکید تشدید نظارت بر حوزه ساخت و ساز‌ها است.

او به ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه شهر و روستا‌های نزدیک به مرکز استان که خارج از طرح هادی روستا‌ها است اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی باید به ویژه در این ایام نظارت‌ها را تشدید کنند و بهره‌گیری از ظرفیت بسیج در نظارت بر این حوزه می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: در حوزه منابع طبیعی در راستای اجرای قانون جامع حد نگار (کاداستر) اقدامات خوبی انجام گرفته است و در حوزه اراضی کشاورزی روستایی هم باید دستگاه‌های متولی ورود کنند، زیرا صدور اسناد مالکیت تک برگی جلوی بسیار از دعاوی و تصرفات و اعتراضات بعدی را می‌گیرد.

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: در بحث صدور اسناد مالکیت حدنگار در اراضی واقع در حریم بستر رودخانه‌ها با توجه به نگاهی که در استان بین دو دستگاه اجرایی منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای وجود دارد باید همگرایی و تعاملات بین بخشی بیشتر شود، چون اجرای قانون در این اراضی به نفع مردم است.

او  به بافت‌های ناکارآمد شهری در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا تکلیف قانونی مشخص است و درخواست داریم که برخی از دستگاه‌های متولی اراضی و یا افراد حقیقی که در بافت‌های فرسوده املاکی در اختیار دارند باید برای مرمت و بازسازی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا این اماکن از محل پاتوق بودن خارج شود.

معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت:هدف از اجرای طرح کمربند سبز جلوگیری از ایجاد محلات حاشیه نشین و به تبع آن تصرفات غیر مجاز در اراضی بیرجند است و اکنون عدم تعیین تکلیف و ابلاغ طرح تفصیلی شهر بیرجند موجب سردرگمی مردم شده است.

او گفت: با گذشت سال‌ها از زمان بازنگری در آن، این طرح هنوز مصوب و ابلاغ نشده است این موضوع مشکلاتی برای اجرای طرح کمربند سبز به وجود آورده و اجرای این طرح موکول به مشخص شدن طرح تفصیلی و طرح جامع شهری است.

به گفته وحدانی نیا هدف از اجرای طرح کمربند سبز در بیرجند مشخص شدن محدوده ساخت‌وساز در این شهر است که در حال حاضر شهرداری با توجه به ابلاغ نشدن طرح بازنگری طرح جامع تفصیلی برای اجرای کمربند سبز با مشکلاتی مواجه است.

معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح کمربند سبز با توجه به اینکه بعضی از اراضی موجود در این محدوده متعلق به اشخاص حقیقی است به خصوص با الحاق مهرشهر به حوزه شهری شهرداری برای تملک اراضی مورد نظر با مشکل مواجه است و از طرفی در اراضی اشخاص حقیقی از حیث مسائل اجتماعی مشکلاتی وجود دارد که به دلیل ابلاغ نشدن طرح تفصیلی به وجود آمده‌اند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار