رستم قاسمی در بازدید از واگن سازی اراک گفت: تکمیل راه آهن آستارا - رشت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار از واگن  پارس اراک گفت: توافقات ریلی خوبی با کشور‌های آسیای میانه مانند ترکمنستان صورت گرفته و تکمیل راه آهن آستارا - رشت می‌تواند ایران را به اروپا وصل کند و این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.


کشور ایران با ترکمنستان چهار سال رابطه‌ای نداشت، اما آخرین توافق با ترکمنستان مربوط به ۳ تا ۴ ماه پیش است.

وزارت راه و شهرسازی تقریبا رئیس کمیسیون مشترک بیشتر کشور‌های آسیای میانه است و امروز بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در سرخس وجود دارد که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشور‌ها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از طریق راه اهن نیز انجام می‌شود.

به گفته او دولت سیزدهم حمایت از صنایع به خصوص کارخانجاتی که ظرفیت‌های سنگین و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی از کشور برای ایجاد آن‌ها صرف شده را در برنامه دارد و راه اندازی و سرعت بخشیدن به تولید این کارخانجات یک موضوع جدی است.

امروز برای ایجاد چنین کارخانه‌هایی در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شود، اما امروز خوشبختانه اساس این واحد‌ها در کشور وجود دارد.

کشور در زمینه واگن کاملا خودکفا است و کسی اجازه واردات ندارد و بخشی از این عقب ماندگی همین کاری است که امروز واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می‌دهد و باید به سرعت انجام شود.

به طور قطع امروز توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت باری کشور در راه‌آهن ایجاد می‌شد که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این نشان می‌دهد که عقب ماندگی جدی داریم که باید جبران شود.

ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای چهار سال آینده تکمیل می‌شود؛ کشور به بیش از هزار دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد و در این زمان، این تعداد قابل تامین نیست، امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل در کشور وجود دارد که تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است، بنابراین کمبود وجود دارد و باید تامین شود.

استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین و صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف در استان مرکزی انجام می‌شده و بسیاری از صنایع بزرگ تجهیزات بزرگ نفتی در این استان ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: درگذشته دو واحد صنعتی هپکو و واگن پارس با مشکلات بزرگی روبه رو بودند، اما امروز در بازدید‌ها این ۲ واحد صنعتی بزرگ در یک نگرش و تحول جدید قرار دارند و تقریبا کارخانه‌ها فعال است که جای امیدواری است.

واگن پارس به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که مدیرعامل راه آهن برنامه ریزی لازم را باید انجام دهد تا بتوان از ظرفیت‌های این شرکت استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
قسمت اول این مسیر اتصال رشت به انزلی است !!! در شرایط تحریم روسیه می تواند برای ایران طلایی باشد !!!