با همکاری بهزیستی بیش از ۸۰ درصد نوزادان متولد شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مورد غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

 سید مهدی طباطبایی در نشست مراقبت شنوایی ضمن گرامیداشت روز شنوایی  گفت: شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاری‌های بدو تولد محسوب شده و در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن درکودک، ناآشنا بودن خانواده‌ها باعلایم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود، و دانش ناکافی متخصصین دربارۀ میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی میگردد، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، با توجه به استفاده گسترده دنیا از الکترونیک، بیش از یک میلیارد نفر در معرض کاهش شنوایی هستند که از این تعداد حدود ۲۰۰ میلیون نفر دچار کاهش شنوایی مزمن بوده که قابل درمان است.

دکتر طباطبایی بر فرهنگ سازی و مراقبت شنوایی گوش تاکید کرد 

اوگفت: ایمنی کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، کنترل مواجهه با صدا‌های بلند، پیشگیری از مصرف مواد مخدر روان گردان و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می‌شوند.

 در حال حاضر غربالگری کم شنوایی نوزادان در شش بیمارستان و سه مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه انجام می‌شود.

گفتنی است: ۳ مارس مصادف با ۱۲ اسفند ماه روز جهانی شنوایی با شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید" نامگذاری شده است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار