مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت:همزمان با هفته منابع طبیعی، ۶۰۰ هزار اصله نهال در عرصه های طبیعی این استان توزیع و غرس می‌شود.

پیمان فتاحی گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری «همه باهم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» است و دستورالعمل اجرایی استانی و شهرستانی برگزاری مراسم هفته منابع طبیعی، توسط اداره کل استان تهیه و از سوی ریاست ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی به روسای محترم ستاد‌های شهرستانی ابلاغ شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: با توجه به این که درختکاری در استان کردستان تنها به اسفند ماه منتهی نشده است،  با توجه به شراط اقلیمی استان و میانگین بارندگی‌های مناطق و سطح تعهدات سازمانی، بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل کاری و توسعه جنگل، این مهم از پاییز در استان آغاز شده است.

او گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال برای استان تامین شده و تا پایان فصل درختکاری توزیع می‌شود، که از این تعداد ۱۲۰ هزار اصله نهال زینتی است و با مشارکت شهرداری برای توسعه فضای سبز شهری غرس می‌شود.

فتاحی گفت: ۱۸۰ هزار اصله نهال جنگلی و ۳۰۰ هزار اصله نهال نیز برای طرح زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تمامی این طرح‌ها با مشارکت آبخیز نشینان و جوامع محلی انجام می‌شود و عملیات جنگل کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم در سطح استان توسط این اداره کل انجام می‌شود.

او می گوید: نکته شاخص نهال کاری‌های انجام شده در سال جاری، تعیین محدوده‌های مستعد برای غرس، نظارت فنی و کارشناسی در حین اجرا، انتخاب گونه‌های سازگار با مناطق تعیین شده، همکاری و همراهی جوامع محلی و انجمن‌های مردم نهاد و همچنین تعیین تکلیف متولی امور حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری متناسب با میزان توان اکولوژیکی و مشارکت جوامع محلی با حمایت‌های این اداره کل است.

فتاحی گفت: هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال، همچون سال‌های گذشته، گسترش فرهنگ حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی و پایدار از منابع طبیعی تجدید شونده و معرفی اقدامات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مورد توجه قرار خواهد داد.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این فرهنگ در سال جاری تداوم پویش مردمی بذرکاری و نهالکاری «ایران سرسبز-ایران قوی» است که از پاییز سال جاری در سراسر کشور با پیام‌های «هر ایرانی یک درخت» و «به یاد هر شهید هزار نهال» آغاز شده و فرصتی برای مشارکت علاقمندان در سرسبزی میهنمان است.

نخستین روز هفته منابع طبیعی در تقویم به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده است و هر سال رهبر معظم انقلاب شخصا نسبت به غرس نهال اقدام می‌کنند.

سنت حسنه درختکاری ریشه در فرهنگ دینی و ملی مردمان کشور عزیزمان ایران دارد و در تقویم رسمی ۱۵ اسفند به عنوان «روز درختکاری» نامگذاری شده است. گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ تا ۲۱ اسفند بیش از چهار دهه است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.